Jak je to s reklamací ojetého automobilu

21.02.2022 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Depositphotos

Koupili jste ojetý automobil a po nějaké době anebo dokonce hned po nákupu jste zjistili, že má nějaké skryté vady, o kterých jste nebyli předem informováni? Jak je to s reklamací?

O tom, za jakých okolností je možné uplatnit práva z vadného plnění, čili reklamaci, pojednává nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb. Hned na úvod je ale nutné zmínit, že tentýž zákoník také umožňuje zcela vyloučit právo na uplatnění reklamace vad podle § 1916. Vždy ale pouze tehdy, pokud se takto dohodnou obě smluvní strany a pokud je prodávajícím fyzická osoba.

Pokud chcete být jako kupující dostatečně chráněni, nikdy nepřistupujte na takovou dohodu a vždy trvejte na tom, aby měla kupní smlouva písemnou formu. Zákonně povolená je totiž i forma ústní.

V článku se dozvíte:

Do kdy lze uplatnit právo na reklamaci u firmy?

Dle ustanovení § 2165 odst. 1 platí, že je možné uplatnit u prodávajícího vady, které se u vozidla vyskytnou v době 24 měsíců od jeho převzetí. V případě již použitého zboží však lze záruční dobu zkrátit, a to rovnou na polovinu, čili pouze na 12 kalendářních měsíců.

Pro vady, které byly reklamovány do 6 měsíců od koupě, se má pak za to, že existovaly v okamžiku prodeje, což znamená, že tyto vady byly skryté.

Uvedená obecná odpovědnost prodávajícího za vady však není absolutní. Prodávající totiž neodpovídá za všechny existující či později projevené vady. Odpovědnost u některých vad tak lze vyloučit.

Čtěte také: Jak správně reklamovat či vrátit zboží

Kdy není prodávající odpovědný za vady?

Odpovědnost prodávajícího se vylučuje v těchto případech:

  • u věci prodávané za nižší cenu kvůli vadě, pro kterou byla nižší cena ujednána,
  • na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním,
  • u použité věci na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím, nebo
  • vyplývá-li to z povahy věci.

Čtěte také: Vyplatí se připlatit si za prodloužení záruky u spotřebiče?

 

Jak je to s reklamací vad u soukromníka?

Na internetu můžete čím dál častěji narazit na osobní inzeráty, které vás propojí přímo se soukromými majiteli aut, jenž je tak bez provize autobazaru možné odkoupit za nižší cenu. Pokud se ale zrovna nevyznáte v technické stránce věci, ověřte si pro jistotu stav auta u odborníka.

Jeho pozdější reklamace by totiž byla mnohem komplikovanější než v případě autobazaru, který má více povinností. V případě koupě ojetiny od soukromé osoby totiž nelze uplatnit právní úprava ochrany spotřebitele, reklamaci je možné provést jen na tzv. skryté vady a samozřejmě i zde záleží, jak je stav vozidla popsán v kupní smlouvě. I od toho se mohou odvíjet vaše možnosti reklamace (zde nebude rozpor mezi ve smlouvě deklarovaným a skutečným stavem), případně zda nebude smluvně reklamace vyloučena.

Poslední zmiňovanou možností je nákup auta od takzvaných autorizovaných prodejců, kteří jsou ze všech variant nejspolehlivější, ale zároveň také nejdražší. Prodávají totiž auta pouze od značek, se kterými mají nasmlouvané striktní podmínky a k jejichž modelům také většinou poskytují i licencované servisní služby. Jako kupci tak máte větší jistotu, že o autě dostanete přesné informace, že vám prodejce auto předá ve stavu odpovídající ceně a s příslušnou zárukou.

„Ať už se ale auto rozhodnete koupit od kohokoliv, buďte ostražití. Mezi základní kroky, které lze ještě před nákupem podniknout a které vám mohou pomoct odhalit případné nesrovnalosti, patří například vyžádání si co nejvíce fotografií v případě online prodeje, domluvení si osobní prohlídky či zkušební jízdy, konzultace s nezávislým automechanikem, kontrola VIN kódu a v neposlední řadě poctivé a kritické nastudování kupní smlouvy a vyřešení pojištění a přepisu vozidla v registru,” doporučuje Tomáš Smolík z pojišťovny právní ochrany D.A.S.

Čtěte také: Co dělat, když jste si koupili ojeté auto. Jak ho přepsat na sebe?

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: Spotřebitel