Firmy v Česku mohou emitovat dluhopisy bez jakékoli regulace. A pokud celkový objem emise nepřekročí ekvivalent milionu eur ročně, nemusejí ani vytvářet prospekt, v němž by investoři našli informace o tržbách, historii, vlastnické struktuře a další údaje, na jejichž základě by mohli vyhodnotit rizikovost investice.
Dluhopisových platforem, které investorům dluhopisy zprostředkovávají a teoreticky by jim měly pomoci se na trhu zorientovat, je v Česku mnoho, ale jejich úroveň se liší. A nějaký základní návod na to, jak u nich jednotlivé dluhopisy vybírat, zpravidla nedávají. Proč?
Ratingy jsou drahé nebo složité
Jednak to není v jejich zájmu. Chtějí prostě prodávat a kdyby měly na své platformy pouštět jen některé firmy nebo by o některých říkaly, že jsou lepší než jiné, připravily by se o příjmy.
A kdyby to přece jen zkusily, narazily by minimálně na dvě překážky. Kdyby chtěly své firmy ocenit ratingem, musely by jej buď zaplatit (a to draze), nebo nějaký rating samy vytvořit, a tím by se dostaly na hodně tenký legislativní led.
Tyhle důvody pak v praxi ústí v to, že na jedné platformě najdete prašivé dluhopisy neznámé firmy s pochybným záměrem hned vedle dluhopisů solidní společnosti se stomilionovými tržbami. A vlastně se od sebe vůbec neliší. Leckdy dokonce ani výší úroku.
Běžný investor se tak nemá o co opřít. Ještě donedávna neexistovalo jediné vodítko, které by mu na první pohled jasně (a spolehlivě) řeklo, zda jde o kvalitní emisi, nebo ne. Ale to už neplatí.
Už před pár lety sice zavedli na nejstarší platformě Dluhopisy.cz hodnocení firem nezávislým systémem Cribis. Každému emitentovi nechali u odborného garanta CRIF vyhotovit výpis s tzv. iRatingem, ale nesetkalo se to s valným úspěchem.
Činy jsou víc než slova
„Lidé už si zvykli, že na internet může každý napsat, co chce,“ říká zakladatel platformy Dluhopisy.cz Jiří Mesároš. Když tedy přemýšlel nad tím, jak investorům usnadnit orientaci na trhu a odlišit lepší emise od horších, věděl, že slova mu stačit nebudou.
„Rozhodli jsme se jít investorům příkladem. Ukázat jim, že v tom jsme s nimi. A přišli jsme s kampaní nazvanou Jedeme v tom s vámi, v rámci které do vybraných firem investujeme vlastní peníze s investory. Ať už formou majetkového vstupu nebo nákupem dluhopisů,“ vysvětluje novou strategii Mesároš s tím, že zpravidla jde o jednotky milionů korun, ale některé projekty už si vyžádaly i investice v řádech desítek milionů.
U firem, do kterých takto investuje, pak na jeho platformě svítí zelený štítek Jedeme v tom s vámi, který investorům napovídá, že firma je minimálně tak kvalitní, že se do ní Mesároš nebál vložit své vlastní peníze. Vše je samozřejmě uvedeno i v obchodním rejstříku.
V současné době už tak Mesároš vlastní podíly ve čtyřech firmách, které na Dluhopisy.cz inzerují (nebo inzerovaly) celkem sedm emisí. „Jde především o výrobní firmy s historií a prokazatelnými výsledky. A díky tomu, že jsme jediní, kdo to dělá, funguje to,“ uzavírá s tím, že činy jsou vždycky „slyšet“ víc než slova.