Nezáleží na tom, zda chcete vytvořit veřejnou sbírku pro vašeho kamaráda, co potřebuje finance na invalidní vozík, anebo financovat podnikatelský sen. Crowdfunding můžete využít k realizaci dobročinných i komerčních projektů.
- Co je to crowdfunding
- Znaky crowdfundingu
- Jak funguje crowdfunding v praxi
- Výhody crowdfundingu
- Crowdfunding z pohledu přispěvatele
- Platformy, které prezentují crowdfundingové projekty
Co je to crowdfunding?
Crowdfunding je poměrně nová metoda pro financování projektů. Tento způsob financování se používá především na projekty, jejichž tvůrce nemá dostatečné množství finančních prostředků pro jejich uskutečnění. Cílem myšlenky je vybrat předem stanovenou částku od lidí, které konkrétní nápad zaujme. Nápad nelze financovat bez jeho představení lidem. Proto se pro účely prezentace projektů využívá online platforem, které se na crowdfunding přímo specializují a zajišťují jejich podporu.
Na každém portále (webové stránce) se setkávají dva typy účastníků crowdfundingu, zakladatelé projektů a přispěvatelé.
Znaky crowdfundingu
- Krátký časový rozsah,
- Upřednostnění projektů s obecnou prospěšností,
- Příspěvky od mnoha dárců,
- Nárok na odměnu pro přispěvatele,
- Vrácení finančního příspěvku dárci v případě nevybrání cílové částky.
TIP: Darovali lidé během pandemie více financí neziskovým organizacím?
Jak funguje crowdfunding v praxi?
Možná, že už teď přemýšlíte, že byste metodu crowdfundingu mohli využít pro svůj projekt. Jak to celé probíhá? Je nutné si uvědomit, že každá platforma, která publikuje crowdfundingové projekty, má mírně odlišná pravidla. Proto je důležité si jednotlivé portály dostatečně prostudovat, abyste si mohli zvolit ten, který bude nejlépe pasovat k vašemu nápadu.
Pro publikování vašeho nápadu, jej musíte dobře popsat. Kvalitně zpracovaná prezentace může příznivě ovlivnit mnohem více přispěvatelů. Přidat můžete obrázky, videa, odkaz na webové stránky a cokoliv, co by mohlo mít vliv na lepší propagaci. Pro přispěvatele byste měli stanovit odměnu za to, že vám pomohou zrealizovat váš sen, může jí být věc i poskytnutá služba.
Po zveřejnění projektu se jej snažte propagovat na sociálních sítích, aby se váš nápad dostal k co nejvíce možným sponzorům. Nezapomínejte, že v situaci nevybrání stanovené částky, jsou příspěvky vráceny zpět jednotlivým sponzorům.
V případě získání finančních prostředků vám provozovatel portálu vyplatí sumu na váš účet. Pokud jste si založili komerční projekt, je tato částka vaším příjmem z podnikání, proto jej uveďte v daňovém přiznání.
Jste-li realizátorem dobročinného projektu, nestaráte se ani o účetnictví. Jako fyzická osoba byste ani veřejnou sbírku založit nemohli, proto platforma zakládá veřejné projekty pod svojí právnickou osobou, aby vás ušetřila náročných administrativních záležitostí.
TIP: Snížení základů daně z příjmů o poskytnuté dary na dobročinné účely
Výhody crowdfundingu
- Získání peněžních prostředků pro realizaci nápadu,
- Propagace vašeho projektu,
- Zpětná vazba od přispěvatelů,
- Možnost podílet se na inovativních nápadech.
Crowdfunding z pohledu přispěvatele
Pokud máte pocit, že potřebujete ulehčit bankovnímu účtu, anebo chcete prostě podpořit dobrou věc, není nic jednoduššího než vyhledat crowdfundingový portál. Některé platformy sdružují dobročinné i komerční projekty, jiné se soustředí pouze na jeden typ. Podle svých preferencí si zvolíte projekt, do kterého byste rádi investovali.
Každý projekt je vždy podrobně představený. Dozvíte se, k čemu budou jednotlivé finance využity a celkovou podstatu realizace. Jedním z hlavních prvků crowdfundingu je odměna pro přispěvatele. Odměna se odvíjí od charakteristiky typu projektu, může jí být kniha, vstupenka, ale i poskytnutá služba. Pokud majitel projektu uvedenou částku nevybere, vrací se vámi poskytnutý finanční příspěvek na váš účet.
TIP: Kdy musí obdarovaný vrátit dar, který dostal?
Platformy, které prezentují crowdfundingové projekty
- Donio,
- Fundlift,
- Hithit,
- Startovac.
Čtěte také:
Darujte krev, lidé i vaše peněženka to ocení