Na Česko dopadají vysoké ceny energií i pohonných hmot, navíc ruský agresor hrozí odpojením plynu do ČR. Jednou z možných alternativ je přechod domácnosti i automobilu na LPG (propan butan, zkapalněný ropný plyn).
Na to, kdy se vyplatí přechod k LPG vám odpoví výkonný předseda České asociace LPG Ing. Ivan Indráček.
Zdroj: ČALPG
Jaký je aktuální rozdíl v ceně mezi LPG a zemním plynem?
Porovnání ceny zemního plynu a LPG není v aktuální situaci úplně snadné. Obecně platí, že vytápění propanem je mírně dražší než zemním plynem. Ceny zemního plynu jsou ale nyní značně rozkolísané. Spotová cena na burze je oproti loňsku několikanásobně vyšší. Přitom ceny topného LPG letos narostly oproti průměru předchozích let asi o 40 procent. Kdo nemá zafixovanou cenu zemního plynu z doby před výrazným zdražováním na podzim loňského roku, může mít s aktuální tarify zemního plynu vytápění dražší než u propanu.
Na kolik přibližně vyjde náhrada LPG za zemní plyn a má to vůbec smysl?
Smysl má vytápění LPG tam, kde není dostupná přípojka zemního plynu. Ale i v plynofikovaných lokalitách může být překážkou neúměrně nákladné zbudování nové přípojky zemního plynu. Při současných cenách paliv si tak dovedu představit, že při zohlednění počátečních nákladů – nová přípojka zemního plynu nebo instalace zásobníku na kapalný propan – může být pro někoho výhodnější propanové vytápění.
Tip: V Česku loni rostla spotřeba LPG pro vytápění
Vztahují se na vytápění LPG nějaké dotace?
Podporovány byly donedávna plynové kondenzační kotle. Stejně jako ostatní plynové spotřebiče totiž fungují na zemní plyn i na LPG. Ministerstvo životního prostředí ale dotační podporu plynových kondenzačních kotlů v rámci kotlíkových dotací i Nové zelené úsporám ruší. Cílem je zbavit se závislosti na ruském plynu, což je pochopitelné. Zapomíná se však na to, že dodávky propanu nejsou primárně závislé na Rusku. Zde tedy mohla zůstat podpora zachována. Význam LPG roste, loňská spotřeba se výrazně zvýšila. Propanové vytápění může být optimálním řešením zejména při odstavce starého neekologického kotle na uhlí.
Poznámka: V programu NZÚ mohou být podpořeny pouze výměny provedené či uhrazené do 30. 4. 2022 za předpokladu, že do tohoto data žadatel podá žádost o podporu. V případě kotlíkových dotací lze počítat s podporou pouze pro projekty realizované či závazně objednané do 30. 4. 2022. Žádost však lze podat dodatečně s ohledem na to, jak budou výzvy vypisovány jednotlivými kraji.
Kolik stojí přestavba auto na LPG?
Abych byl přesný, budu citovat Evžena Procházku, technika ze strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r.o., která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG již téměř tři dekády. Podle něj závisí cena přestavby na celé řadě faktorů a v mnoha případech se tvoří individuálně v závislosti na počtu válců, výkonu motoru nebo použitém LPG systému a jeho výrobci.
Jiná cena je u motorů MPi (vícebodové vstřikování benzínu do sání) a jiná cena je u motorů s přímým vstřikováním benzínu (benzín se pod vysokým tlakem vstřikuje rovnou do spalovací komory válce).
Podle sdělení pana Procházky záleží také na tom, zda pro dané vozidlo je třeba použít další emulátor – např. emulátor hladiny paliva nebo emulátor tlaku paliva, variátor předstihu. V neposlední řadě mají vliv na ceny přestaveb měnící se ceny dílů.
Za sebe doplním konkrétní příklad přestavby zcela nového vozu s moderním motorem s přímým vstřikováním. Škoda Octavia čtvrté generace s motorizací 1.5 TSI byla loni přestavěna na LPG s využitím systému od italského výrobce Lovato právě společností AUTOGAS – CENTRUM. Cena přestavby tehdy činila něco přes 39 tisíc korun. Podle různých testů jezdí tento vůz o třetinu levněji, což může být zejména v aktuální situaci velmi zajímavé řešení také pro firemní flotily.
Obecně stále platí, že jednodušší i levnější je přestavět na LPG klasický motor s nepřímým vstřikováním benzínu, jakým disponují většinou starší modely automobilek. Ještě výhodnější je příplatek v případě továrních LPG motorizací, jejichž nabídka je však omezená.
Tip: Jaké je zdanění benzínu, nafty, LPG, CNG?
Jde následně tankovat i doma, mít LPG na topení, vaření, ohřev, vody, ale i na auto?
Takové řešení má význam ve firemním provozu. Vnitropodnikové čerpací stanice LPG mají smysl zejména v případě, že podnik provozuje vysokozdvižné vozíky nebo další techniku, popřípadě i flotilu vozů na LPG.
Podnikovou čerpací stanici je možné zřídit jako komplexní řešení na klíč na vlastní náklady dodavatele LPG. To zahrnuje kompletní dodávku technologie, servis, údržbu a revize i pravidelné dodávky propanu.
Tankování probíhá stejně jako na klasické LPG čerpací stanici, kdy se zkapalněný plyn čerpá z velkého zásobníku o objemu 4 850 nebo 17 000 litrů. Výhoda interní čerpací stanice tkví v tom, že úplně odpadá manipulace s tlakovými LPG lahvemi pro VZV. Šetří se tedy čas potřebný na jejich výměnu, snižuje logistická náročnost a samozřejmě omezují i výdaje. V neposlední řadě se snižuje také uhlíková úspora díky méně častým závozům dodavatele.
Pozn. redakce: LPG nejde využívat podobně jako elektřinu, která umožňuje zajistit chod domu i domácí "čerpání" automobilu. Domácí čerpací stanice na LPG by se nevyplatila, ale firemní pro více aut již ano.
Jak se cena LPG vyvíjela v posledních 5 letech?
Pokud jde o autoplyn, cena LPG dlouhodobě osciluje kolem úrovně poloviny ceny benzínu. A tak se dá charakterizovat vývoj v posledních letech i nyní, kdy ceny konvenčních paliv vystřelily nahoru. Neznamená to, že jsou ceny benzínu a LPG nějak svázané, vyvíjí se víceméně samostatně.
Dlouhodobě platí to, co jsem uvedl v první větě – cena LPG zpravidla odpovídá polovině ceny benzínu.
Jaký je rozdíl v ceně paliva u automobilů LPG, benzín, nafty, CNG či elektřiny?
LPG je navázáno primárně na ceny ropy, neboť z ní se z velké části vyrábí. Dle posledních údajů Českého statistického úřadu stojí benzín v průměru 42,38 Kč/l, zatímco LPG 21,29 Kč/l. Evidentně tak i nadále platí to, co jsem uvedl v předchozí odpovědi. LPG stojí půlku toho, co benzín.
LPG zdražilo podstatně méně než zemní plyn, tedy CNG. Je to dáno tím, že cena zemního plynu je hodně citlivá na geopolitickou situaci díky závislosti na Rusku. Aktuálně se CNG prodává v průměru téměř za 60 Kč/kg, na některých plničkách stojí kilogram i 99,90 Kč. Cenová výhoda zemního plynu ve srovnání s benzínem se tak zcela vytratila.
Pozn. redakce: Spotřeba automobilu v litrech paliva na LPG je přibližně o 10 až 20 % vyšší než u benzinového.
Které automobilky umožňují rovnou objednat auto na LPG a u která auta jsou vhodná na předělání na LPG?
Nabídka továrních modelů na LPG je omezená. Tuzemskému trhu v tomto segmentu aktuálně kraluje Dacia – loni bylo registrováno téměř 2 000 nových vozů této značky s pohonem na LPG –, následuje Renault (mateřská společnost Dacie).
Celkově na českých silnicích loni přibylo asi 6 800 vozidel na LPG. Počet nově registrovaných vozidel s tovární LPG zástavbou se loni meziročně zvýšil o 76 procent na rekordních 2 259 automobilů. Počet vozů dodatečně přestavěných na spalování LPG činil loni přibližně čtyři a půl tisíce.
A rekordní zájem pokračuje i letos. Díky Dacii poráží LPG pohon v počtu registrací nových vozů elektromobily i CNG. V prvním čtvrtletí 2022 již bylo registrováno přes tisíc nových vozů na LPG. Elektromobilů 777, automobilů na CNG pouhých 258.
Výrazně letos roste také počet přestaveb na LPG – dle údajů Ministerstva dopravy jich bylo v prvním kvartálu uskutečněno asi 1 600. Z hlediska počtu nových vozidel na LPG i přestaveb tak máme letos nakročeno k překonání loňských čísel.