Rozhovor: Budoucnost je v posílání datových vět

11.05.2022 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Depositphotos

Jste podnikatel a hledáte aplikaci, která by vám usnadnila účetnictví a administrativu? V takovém případě by se vám mohl hodit náš rozhovor o aplikaci wflow, ale i o informacích o Trivi a iÚčto.

Rozhovor pro Finance.cz poskytl Robert Soudný, zakladatel fintechového startupu wflow.com.

Jaké účetnické úkony lze digitalizovat?

Digitální transformace účetnictví zahrnuje automatický příjem a oběh dokumentů, schvalování dokladů včetně rozpadu na položky a přiřazení controllingových objektů, jako jsou střediska, zakázky nebo projekty. Dále automatické zaúčtování buď pomocí šablon, nebo umělé inteligence, přenos dat do účetního systému a dlouhodobá archivace. Takto lze řešit např. přijaté faktury nebo účtenky. Dále samozřejmě vystavené faktury nebo nákupní objednávky. Nebo třeba elektronické podepisování smluv a profinancování pohledávek či závazků. Digitalizovat lze i skladové procesy, ale to již vyžaduje počáteční investice a většinou se jedná o projekty na míru.

Jak dlouho trvá, než se umělá inteligence naučí rozpoznávat informace z faktur?

Záleží na kvalitě daného řešení a použité neuronové síti. Obecně se to neuronová síť naučí po 10 až 15 průchodech jednoho dokumentu, ale velmi záleží na kvalitě neuronové sítě. Nejlepší řešení na trhu od české firmy Rossum je komplexní řešení, které bylo natrénováno na milionech dokumentů. Díky tomu je ale přesnost vytěžených dat velmi vysoká.

My používáme předtrénovaný (tzv. generický) engine Rossumu, který faktury vytěžuje s vysokou přesností bez nutnosti nového učení. Takže zákazníci jej můžou začít používat ihned. Záleží i na jazykové mutaci faktury. Rossum dokáže s vysokou úspěšností vytěžit data z přibližně15 jazyků, což zlepšuje efektivitu pro firmy, které nakupují v zahraničí. A to je dnes většina.

Čtěte také: S QR kódem na faktuře vám zákazníci zaplatí rychleji

Robert Soudný s Kateřinou Manley a Jiřím Skopovým ze Seed Starteru

Foto: Seed Starter

Platforma je placená. Na kolik měsíčně vyjde a co všechno je v ceně?

Standardní cena je 349 Kč měsíčně za organizaci. Dále se pak platí za další uživatele. Součástí ceny je kromě objednávek v podstatě všechno. Tedy automatický sběr a oběh dokumentů, schvalování, automatizované zaúčtování, přednastavené integrace do účetních systémů a dlouhodobá důvěryhodná archivace. V současnosti máme propojeno přes 20 nejpoužívanějších účetních systémů v ČR a SR. Z tohoto důvodu je možné začít digitalizovat účetnictví velmi rychle a bez nutnosti složité implementace a vysokých počátečních investic. Díky otevřené API jsme pak schopni wflow napojit v podstatě na jakýkoliv další software třetí strany.

V základním tarifu pak můžou klienti využít umělou inteligenci na vytěžování dat z dokladů až do 100 dokumentů měsíčně podle zvoleného cenového plánu. Pro malé firmy do 15 dokladů je cena 109 Kč měsíčně a obsahuje to samé co základní tarif s omezením do 15 dokladů měsíčně. Nákupní objednávky jsou pak za příplatek. Pro účetní firmy, které tvoří významnou část našich zákazníků, pak máme individuální ceny.

Čtěte také: Elektronická faktura není totéž co faktura v e-mailu

Online účetnictví nabízí i Trivi.com nebo iÚčto.cz. Napadá vás, v čem se od nich wflow.com liší?

Například Trivi poskytuje především účetní služby. K tomu si vyvinuli vlastní online nástroje, které používají pro zpracování účetnictví svých klientů.

iÚčto je plnohodnotný účetní software pro menší zákazníky, jehož prostřednictvím si malí klienti mohou zpracovat účetní agendu a daňová přiznání i sami, nebo k tomu využijí účetní služby z iÚčta.

wflow.com je online řešení, které zbavuje firmy zbytečné a manuální práce především v oblasti administrativy. Nabízíme ho všem účetním kancelářím i dalším firmám jako doplněk k jejich stávajícím účetním systémům. wflow tedy není a ani neaspiruje na to být účetním softwarem, naopak výrazně rozšiřuje možnosti, které firma s jejich stávajícím účetním softwarem má bez nutnosti jeho změny.

Na rozdíl od výše jmenovaných je wflow komplexní platforma, která pokrývá potřeby malých, středních i velkých firem a je plně integrovaná do jakéhokoliv lokálně používaného účetního softwaru. Také samotné poskytování účetních služeb pak necháváme plně na účetních kancelářích, které wflow používají.

Může digitalizace účetnictví v budoucnu usnadnit komunikaci se státní správou?

Už nyní firmám trvá vyhledání dokladů v elektronickém archivu z důvodu kontroly z FÚ jen zlomek času, než když mají fyzický archiv plný papírů. Nicméně budoucnost je v posílání datových vět. A mezičlánkem mezi dodavatelem a odběratelem může být třeba Finanční úřad tak jako v Itálii. Vypadá to, že legislativa míří tímto směrem, ale zatím bez konkrétních termínů. I u nás běží harmonizační pokusy týkající se elektronické faktury, ale vše je teprve v začátku. Jakmile bude státní správa připravená, tak to přinese velké benefity nejen podnikatelským subjektům, ale i státu samotnému.

Čtěte také: Můžete jako nepodnikatelé vystavit fakturu?

Plánujete v blízké budoucnosti na platformě něco vylepšit?

Platformu vylepšujeme o nové funkčnosti kontinuálně. V nejbližší době se zákazníci můžou těšit na platební příkazy a párování s fakturami podle PSD2. A dále zbrusu novou mobilní aplikaci na schvalování dokladů. Součástí mobilní aplikace bude i vylepšená stávající funkčnost skenování papírových dokumentů, zejména účtenek. Dále budeme výrazně vylepšovat funkce, které povedou k co největší automatizaci zaúčtování.

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU