S přispěním covidové pandemie a hned na to krize spojené s ruskou invazí na Ukrajinu jsou firmy nuceny hledat úspory, kde se dá. Zájem o využití tankovacích karet proto setrvale roste. Kupříkladu z údajů nákupní aliance Axigon, která je autorizovaným distributorem tankovacích karet Shell, vyplývá, že i přes veškeré turbulence na trhu letos odebraly firmy prostřednictvím tankovacích karet meziročně o pětinu více paliva. V posledních dvou letech přitom zájem o tento instrument ve velké míře roste také u drobných podnikatelů či živnostníků. Jaké výhody tankovací karty přinášejí a na co si dát pozor?
Žádné závazky k minimálním odběrům
Tankovací karty jsou často vnímány jako nástroj určený zejména pro velké podniky s desítkami či stovkami vozidel. Historicky to tak skutečně bylo a určité zvýhodnění bylo podmíněno právě velkými odběry paliv.
„V dnešní době dává tankovací karta smysl i v případě živnostníků, kteří měsíčně projezdí nižší stovky litrů paliva. Řada menších podnikatelů doslova objevila tankovací karty s příchodem koronavirové krize,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která je s 10 tisíci sdruženými firmami jedním z největších odběratelů pohonných hmot v Česku. „Výhody dříve dostupné jen velkým podnikům či autodopravcům mohou menší firmy čerpat díky poptávce sloučené v nákupní alianci, aniž by se musely vázat k minimálním odběrům paliva,“ dodává Damir Duraković.
Jak funguje plošná cena paliva?
Právě takzvané plošné ceny benzínu či nafty jsou výrazným benefitem tankovacích karet. Na rozdíl od pevné slevy z totemových cen garantuje plošná cena výhodnou cenu paliva bez ohledu na lokalitu. V režimu plošné ceny je totiž možné tankovat za jednotnou a vůči trhu dlouhodobě podprůměrnou cenu v rámci dané sítě čerpacích stanic kdekoliv v Česku. To oceníte zejména na dálničních čerpačkách, kde bývá litr paliva dražší až o 7 Kč ve srovnání se zbytkem republiky, zatímco s uplatněním klasické slevy zde oproti méně exponovaným lokalitám stále natankujete výrazně dráž. „Aktuálně stojí litr Naturalu 95 na D1 téměř 44 korun a průměrná cena v Česku činí asi 40,50 koruny za litr. Přitom plošná cena Naturalu 95 u námi poskytovaných tankovacích karet je nyní například v celé síti Shell 37,79 koruny za litr, a to včetně dálničních čerpaček,“ ilustruje koncept plošné ceny Damir Duraković.
Tip: Kdo vlastní čerpací stanice v Česku?
Kombinace standardní slevy a plošné ceny
Plošné ceny odrážejí na rozdíl od standardních cen na stojanech, které mají vždy určitou setrvačnost, aktuální vývoj na trzích. Díky tomu nastávaly v letošním prvním a cenově velmi turbulentním pololetí situace, kdy bylo možné například v celé síti Shell tankovat za nižší cenu než u nejlevnějších diskontních čerpaček. V nedávné době extrémních cenových výkyvů ale nastávaly také opačné situace, kdy byly plošné ceny kvůli rychlým změnám krátkodobě výše než standardní stojanové ceny. „V takovém případě je možné ‚přepnout‘ kartu z režimu plošné ceny do režimu klasické pevné slevy z totemové ceny, čímž lze dosáhnout na reálnou úsporu i v období extrémních cenových veletočů,“ vysvětluje Damir Duraković s tím, že sleva ze stojanových cen činí například v síti Shell pro firmy sdružené v Axigonu 1,20 Kč/l. Dlouhodobě však 90 % odběrů paliv probíhá v režimu plošné ceny.
Tip: Kde a jak koupit dálniční známku?
Poplatky karetních společností mohou slevu zcela vymazat
Čerpat reálnou slevu v dnešní době stále není zejména u velkých karetních společností samozřejmostí. Může být nadále podmíněna objemem odebraného paliva. Na trhu ale existují i doslova absurdity v podobě poplatku za doručení daňového dokladu nebo poplatku za to, že tankovací karta nebyla během měsíce použita k placení.
„Pokud již nějakou tankovací kartu využíváte, určitě si zkontrolujte své vyúčtování. V praxi se neustále setkáváme s tím, že i když firma natankovala levnější palivo, ve výsledku zaplatila více, než jaká byla cena na stojanu čerpací stanice. Často za to může takzvaný servisní poplatek, který představuje trvalou přirážku k ceně každého litru natankovaného paliva. Zaznamenali jsme případy, kdy karetní společnost firmě takto ve výsledku prodražila palivo až o 3 koruny na litru,“ upozorňuje Damir Duraković, který rovněž varuje před takzvaným „opt-out“ přístupem, kdy karetní společnost začne fakturovat služby, které si zákazník přímo neobjednal, a ten tak musí danou službu ukončit sám z vlastní iniciativy.
Široká akceptační síť
Argumentem pro ospravedlnění vysokých poplatků karetních společností bývá široká akceptační síť tankovacích karet. V dnešní době si však velké sítě čerpacích stanic vlastní tankovací karty navzájem akceptují, a tak je většinou možné využívat výhody bezhotovostních plateb i v konkurenčních řetězcích. V ideálním případě zaplatíte s jedinou kartou prakticky u všech značkových sítí v Česku, aniž by za to byly účtovány jakékoliv servisní poplatky. To představuje více než 1 200 čerpacích stanic. Některé karty navíc umožňují tankovat současně na dalších 20 tisících místech v celé EU.
Jednoduchá administrativa a kontrola tankování
Kromě úspory za palivo je výhodou tankovacích karet jednodušší administrativa a úspora času. Řidiči nemusejí sbírat účtenky a disponovat hotovostí. Podnikateli či firmě na konci měsíce přijde souhrnná faktura za veškeré palivo a služby zaplacené tankovacími kartami. Automatickým importem transakčních dat tankovacích karet do monitoringu vozidel lze lépe kontrolovat spotřebu a účinněji se bránit krádežím paliva. Samozřejmostí je elektronická kniha jízd.
S jedinou kartou zaplatíte za palivo i další služby
Některé karetní společnosti firmám poskytnou jednu kartu pro tankování v tuzemsku, další pro zahraničí, případně další kartu pro úhrady mýta. Volbou správného poskytovatele ale lze mít na vše jednu jedinou kartu a veškeré výdaje za pohonné hmoty, mýto – jak v režimu pre-pay, tak v režimu post-pay, kdy je mýto placeno až následně na základě skutečně projetých mýtných úseků – i další služby mít zahrnuty na jedné faktuře.