Vypadnutá plomba či zlomená zubní protéza. Co můžete u zubaře reklamovat?

20.09.2022 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Máte za sebou zkušenost s nekvalitním či špatně fungujícím stomatologickým výrobkem? Je možnost jej u zubaře reklamovat? Kam v případě neuznání reklamace můžete podat na zubního lékaře stížnost? 

Reklamovat mohou pacienti pouze stomatologické výrobky, kam patří například můstek, korunka, zubní náhrada nebo ortodontický aparát (rovnátka). S reklamací by se měli obracet na ty zubní lékaře, kteří výrobek pacientovi zhotovili.

Záruční doba stomatologických výrobků

Na tyto individuální zhotovené stomatologické výrobky platí záruka 24 měsíců a zubní lékař by měl reklamaci vyhodnotit do 30 dnů.

„Zubní lékař je povinen pacientovi vydat písemné potvrzení obsahující informace, co je obsahem reklamace, datum reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace pacient požaduje,“ uvádí v tiskové zprávě Viktorie Plívová, tisková mluvčí VZP.

Během záruční doby (24 měsíců) by tak pacient za provedené opravy stomatologických výrobků neměl nic platit.

Pozor: U stomatologických výrobků, které si pacient poškodil svým nepříznivým zacházením nebo následkem úrazu, nelze reklamaci provést.

Tip: Kdo má v roce 2022 nárok na 2 proplacené zubní prohlídky?

Co když zubní lékař reklamaci stomatologického výrobku neuzná?

Může se stát, že zubní lékař reklamaci neuzná. Jak se proti jeho rozhodnutí mohou pacienti bránit?

V případě pacientovy nespokojenosti s rozhodnutím zubního lékaře o odmítnutí odpovědnosti za vadný stomatologický výrobek může pacient kontaktovat Českou stomatologickou komoru dle místa pracoviště zubního lékaře, která je povinna pochybení zubního lékaře řešit.

Česká stomatologická komora pacientův případ posoudí jiným zubním lékařem a vydá doporučení o dalším postupu. Tímto postupem se však pacientův zubní lékař řídit nemusí.

Poslední možností, jak se může pacient bránit proti tomu, že lékař nezareagoval na doporučení České stomatologické komory, je podání občanskoprávní žaloby k soudu kvůli náhradě škody. Ten provede posouzení, zda je žaloba pacienta oprávněná, či nikoliv, a vydá stanovisko.

Česká obchodní inspekce reklamaci výrobku nevyřeší

Pacienty může napadnout se s reklamací obrátit na Českou obchodní inspekci. Ta ale nemá oprávnění tyto reklamace řešit, proto nebude taková přijatá žádost vyřízena. Pacient tedy musí řešit svoji neuznanou reklamaci pouze s Českou stomatologickou komorou nebo soudem.

Tip: Které zákroky u zubaře jsou hrazené z veřejného zdravotního pojištění?

Může si pacient na svého zubního lékaře stěžovat?

Jestliže pacient není spokojený s výkonem či chováním svého ošetřujícího zubního lékaře, má nárok na něj podat stížnost. O stížnosti následně rozhoduje Disciplinární řád České stomatologické komory, který ji posoudí a rozhodne, zda se zubní lékař dopustil svým výkonem a chováním porušení stanovených zákonů a řádů komor. Na základě toho může vydat disciplinární opatření.

Vypadlou plombu reklamovat nelze

Vypadlá plomba není stomatologickým výrobkem, proto ani pacientovi nevzniká nárok na její reklamaci. Zubní lékař je ale zodpovědný za správné provedení výkonu, proto v případě oprávněných zjištěných nedostatků zubní výplně by měl opravu provést na svoje náklady.

Pokud takový postup zubní lékař odmítne, může pacient podat písemnou stížnost na Českou stomatologickou komoru, která na základě jejího posouzení přizná/nepřizná vinu zubního lékaře.

Nespokojenost s provedenou zubní výplní může pacient řešit i přestupem k jinému zubnímu lékaři, tehdy si ale už bude muset opravu sám zaplatit.

Vyhledat zubního lékaře lze dle místa vašeho bydliště a typu zdravotní pojišťovny prostřednictvím těchto stránek.

Tip: Jak se bránit, když vám zubař nechce provést 2. zubní prohlídku

Zdroje: VZP, OZP, ZP MV ČR


Čtěte také:

Jaká nepovinná očkování máte hrazená ze zdravotního pojištění?

Kdy zaplatíte nejvíce na zdravotním pojištění?

 

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 13 krát

Články ze sekce: Spotřebitel