Účinnost novely se odhaduje již na prosinec tohoto roku, z toho důvodu budou mít provozovatelé e-shopů jen velmi krátkou dobu, aby všechny změny na svých e-shopech zavedli.
Je nutné zmínit, že uvedené změny se netýkají e-shopů, které prodávají své zboží v konceptu tzv. B2B, tedy dalším podnikatelům.
- Návody k použití produktů v digitální formě
- Konec falešných slev
- Jasný přehled ve výsledcích vyhledávání
- Recenze od ověřených zákazníků
- Zákaz prodeje zboží dvojí kvality
- Tlačítko odeslání nákupu
- Doručení zboží do 30 dnů
Návody na použití výrobků stačí již v digitální formě
Provozovatel e-shopu je povinen zajistit informování spotřebitele o tom, jaké vlastnosti mají nabízené produkty, a řádně vysvětlit jejich použití s tím, že zmíní i následky, které mohou vzejít ze špatného zacházení s výrobkem.
Informace bude nově možné poskytnout pouze v digitální formě na „trvalém nosiči dat“ (např. PDF dokument). Pokud ovšem zákazník požádá o listinný návod, je prodávající povinen mu jej poskytnout, pokud to není v souvislosti s charakterem produktu nepřiměřené.
Majitelům e-shopů se tak sníží náklady na administrativu spojenou s objednávkami zákazníků.
Konec falešných slev
Falešné slevy jsou častým marketingovým lákadlem na kupující. To se ovšem s účinností novely zákona má změnit.
Konečná částka po slevě bude muset být vypočítána z nejnižší ceny, za kterou se zboží prodávalo v době 30 dnů před poskytnutím konkrétní slevy.
V případě, že je produkt v prodeji kratší dobu než 30 dní, použije se pro výpočet ceny po slevě jeho nejnižší cena za celou dobu, co jej prodávající poskytuje ke koupi.
Příklad:
1. 5. chcete zveřejnit 20% slevu na žehlicí prkno. Zjistíte, že jeho nejnižší cena za posledních 30 dnů (od 1. 4. do 1. 5.) činila 1500 Kč. S touto cenou tedy budete pracovat pro výpočet ceny po slevě.
1 % z 1500 Kč = 15 Kč
20 (20 %) × 15 = 300 Kč
1500 − 300 = 1200 Kč
Žehlicí prkno po slevě bude stát 1200 Kč. Pokud prodejce bude v následujícím období chtít slevu navýšit na 30 %, již nebude počítat s posledními 30 dny, ale stejnou cenou, která se použila pro výpočet první slevy. V tomto případě tedy 1500 Kč. Cena žehlicího prkna (např. k 2. 6.) by po 30% slevě činila 1050 Kč.
Novinka se ale nemá vztahovat na výrobky, které podléhají rychlé zkáze a krátké době spotřeby, nehmotné produkty a služby.
Přehled ve výsledcích vyhledávání
E-shop, který na základě zadaného klíčového slova zobrazí na předním místě výrobek, který je na tomto místě jen kvůli placené spolupráci, dopouští se nekalého jednání a klamání spotřebitele. Pokud tyto vyhledávací služby e-shop poskytuje, musí zákazníka jasně informovat o procesu řazení výsledků. O zobrazovaných produktech, které mají plnit funkci reklamy, musí být spotřebitel jasně informován.
Tip: Co je to dropshipping a jak tento systém funguje?
Nově pouze ověřené recenze od skutečných zákazníků
Recenze jsou dalším skvělým lákadlem, jak přimět zákazníka ke koupi. Toho si e-shopy jsou vědomy, proto často zveřejňují recenze na výrobky od zákazníků, kteří produkt nikdy nevyzkoušeli. Dochází tak při nákupu ke klamání spotřebitele. I to se má s novelou zákona změnit.
E-shopy budou nově muset poskytnout spotřebiteli informaci, jak zajišťují to, že zveřejněné recenze skutečně pocházejí od zákazníků, kteří si zboží koupili. Tato novinka má za úkol ochránit spotřebitele, kterého by falešné recenze mohly přimět k nákupu, který by za jiných okolností neučinil.
Novela zákona ovšem nenařizuje, jak o metodě ověřování informovat, konečná forma je tedy přímo na prodejci. Způsob ověřování recenzí mohou prodejci například zmínit ve svých obchodních podmínkách.
Pokud má třeba e-shop zveřejněné recenze na sociálních sítích, měl by právě na této platformě zmínit, jak přistupuje k ověřování recenzí.
Často jsou e-shopy propojené s Heurekou a posílají po odeslání objednávky unikátní link zákazníkům, kteří výrobek mohou přes tento odkaz hodnotit = ověřená recenze.
Zákaz prodeje zboží dvojí kvality
Některé e-shopy prodávají svoje výrobky do vícero států pod stejnou značkou a popisem, ale s odlišnou kvalitou. Od 12. května 2021 platí tento zákaz prodeje dvojí kvality pro potraviny. Nyní se toto pravidlo má rozšířit i na další zboží. Pokud tedy nabízí prodejce zboží stejné značky se stejným popisem vlastností produktu do vícero států EU, musí mít v těchto státech také stejnou kvalitu.
Tip: Crowdfunding: Získejte finance pro svůj podnikatelský projekt od veřejnosti
Tlačítko odeslání nákupu
Tlačítko, kterým zákazník odešle objednávku, bude muset odpovídat standardům evropské legislativy, která uvádí, že tlačítko má obsahovat nápis: Objednávka zavazující k platbě. Současně novela umožňuje použít podobný text se stejným významem. Jestliže se text na tlačítku neobjeví, nepovažuje se objednávka za platnou.
Doručení zboží do 30 dnů
V případě, že e-shop neinformuje o lhůtě dodání, bude se na něj vztahovat povinnost dodat zboží do 30 dnů od uzavření kupní smlouvy, pokud se se zákazníkem nedomluví jinak.
Zajímavost: Kdy se to zastaví? Rekord v počtu aktivních OSVČ byl opět překonán
Čtěte také:
Jak zahrnout digitální majetek do dědictví?
Můžete kamerou na svém domě monitorovat i veřejné prostranství?