Vysoké ceny energií i nájmů zkomplikovaly život nejedné rodině a spousta z nich má nárok na příspěvek na bydlení. Ten je od 1. října 2022 poměrně štědrý a v současnosti jej pobírá přes čtvrt milionu domácností.
Vy si můžete spočítat nárok i výši příspěvku na bydlení v naší kalkulačce příspěvku na bydlení.
O příspěvek na bydlení můžete žádat na Úřadu práce, kde najdete i formulář. Nyní je na úřadech poměrně mnoho žadatelů a lepší volba je příspěvek na bydlení řešit z tepla domova. Navíc řada starších žadatelů je méně pohyblivých a návštěva úřadů je pro mnohé psychicky i fyzicky náročná.
- Jak žádat o příspěvky na bydlení online z domova?
- Jak vyplnit žádost o příspěvky na bydlení?
- Jaké doklady a písemnosti je nutné doložit k žádosti o příspěvky na bydlení?
Jak žádat o příspěvky na bydlení online z domova?
Žádost o příspěvek na bydlení najdete na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí:
Můžete si stáhnout formulář, vytisknout a vyplnit jej ručně a oskenovaný jej poslat pomocí datové schránky.
Snadnější je ovšem se přihlásit na stránkách MPSV a vyplnit online zjednodušený formulář žádosti o příspěvek.
Pro přihlášení do formuláře na stránkách MPSV je nutné mít Identitu občana či datovou schránku.
Identitou občana je myšlena například eObčanka, Mobilní klíč eGovernmentu či mojeID, bankovní identita a další.
Datovou schránku vyřídíte snadno na každém Czech POINTu, stačí k tomu průkaz totožnosti (občanský průkaz či cestovní pas).
Zjednodušenou online žádost o příspěvek na bydlení může vyplnit ten, který:
- Byt užívá zcela sám/sama.
- Byt užívá se svým manželem nebo manželkou, případně se společnými dětmi.
- Byt užívá se svým druhem nebo družkou, případně se společnými dětmi.
- Byt užívá pouze se svým registrovaným partnerem nebo partnerkou.
- Je svobodný, ovdovělý nebo rozvedený osamělý rodič, v bytě žije se svými dětmi, případně ještě s druhem či družkou.
Vedle toho, jak bydlíte, jsou důležité i příjmy, abyste mohli podat žádost online ve zjednodušené formě.
Žádost ve zjednodušené formě můžete vyplnit pouze v případě, že vaše příjmy a příjmy společně posuzovaných osob jsou vyplácené v ČR a současně se jedná pouze o tyto příjmy:
- plat nebo mzda,
- starobní, invalidní, sirotčí nebo vdovský/vdovecký důchod,
- výživné nebo náhradní výživné,
- rodičovský příspěvek, mateřská nebo přídavky na děti,
- nemocenská, ošetřovné (OČR),
- podpora v nezaměstnanosti, podpora při rekvalifikaci,
- opakující se zaopatřovací příspěvek.
Jestliže nespadáte do výše uvedených skupin či máte ještě jiné příjmy, například jste OSVČ a máte příjmy z podnikání, z pronájmu nebo příjmy ze zahraničí, zjednodušenou žádost nevyplňujte a podejte žádost osobně na pobočce Úřadu práce, nebo prostřednictvím datové schránky.
Tip: Máte ceny energií nad vládními stropy? Ptejte se dodavatele na lepší tarif, nebo riskněte pokutu
Jak vyplnit žádost o příspěvky na bydlení online?
Ve formuláři jsou již předvyplněny vaše osobní údaje a adresa trvalého pobytu, ale pro jistotu si je zkontrolujte.
Vyplníte vaše kontaktní údaje – telefon, e-mail a nepovinně ID datové schránky.
Zdroj: MPSV
Jestliže nemáte bydliště na adrese trvalého pobytu, vyplňte adresu vašeho skutečného bydliště.
Dále vyplníte kolonky o vašem bydlení. První vyplníte vztah k bytu, zda jste:
- vlastník bytu,
- nájemce bytu,
- člen družstva,
- manžel/ka či registrovaný/registrovaná partner/ka vlastníka bytu.
Dále doplníte číslo bytu, jestliže je v domě více než jeden byt.
Další kolonkou je období, za které žádáte. Můžete žádat až 3 měsíce zpětně.
Zdroj: MPSV
Jak vyplnit náklady na bydlení v žádosti o příspěvek na bydlení?
Nyní vyplníte tabulku, kde uvedete náklady na bydlení za předepsané měsíce, které jste uhradil/a vy, nebo společně posuzovaná osoba za byt, na který žádáte.
Pokud platíte náklady v jiném než měsíčním intervalu (například čtvrtletně), zaplacenou částku uveďte do měsíce, ve kterém byla skutečně uhrazena.
V měsíci, kdy nebyla zaplacena žádná částka, uveďte do předepsaného měsíce částku 0.
Dále vložíte potřebné doklady, čímž prokážete vynaložené náklady.
Zdroj: MPSV
Fixace
Dále uvedete, jestli a na jak dlouho máte fixovány ceny elektřiny a plynu.
Zdroj: MPSV
Způsob vytápění
Dalším krokem je volba způsobu vytápění:
- centrální,
- pevná paliva,
- jiné.
Jestliže máte plynový či elektrický kotel, kotel na dřevní štěpku či brikety, nebo vytápíte pomocí geotermálního vrtu, fotovoltaiky, uvedete „Jiné“. Jestliže máte více bytových jednotek a kotelnu na plyn či elektřinu či jste spojeni s teplárnou, uvedete vytápění „Centrální“.
Pokud topíte dřevem či uhlím, uvedete „Pevná paliva“.
Vyúčtování
Pokud jste obdrželi v uvedených měsících předepsaného období přeplatek za služby nebo energie, či jste uhradili v uvedených měsících nedoplatek za služby nebo energie, uveďte částku přeplatku, který jste obdrželi, nebo nedoplatku, který jste uhradili.
Pokud jste obdrželi vyúčtování více položek, částku přeplatku/nedoplatku uveďte jako součet částek.
Nakonec zadejte částku přeplatku nebo nedoplatku u služeb, elektřiny či plynu.
Jak vyplnit příjmy na bydlení v žádosti o příspěvek na bydlení?
Uveďte příjmy vyplácené v ČR. Pokud máte jakýkoli příjem vyplácený ze zahraničí, žádost nevyplňujte a podejte žádost osobně na pobočce Úřadu práce nebo prostřednictvím vaší datové schránky.
Zaškrtnete, jaký příjem máte:
- Výplata/mzda
- Výživné
- Náhradní výživné
- Důchod
- Mateřská
- Přídavek na dítě
- Rodičovský příspěvek
- Nemocenská, ošetřovné (OČR)
- Podpora v nezaměstnanosti, při rekvalifikaci
- Opakující se zaopatřovací příspěvek
- Nemám žádné příjmy
- Jiné než zde uvedené
V případě výplaty či mzdy uveďte čistý příjem za jednotlivé měsíce a IČO vašeho zaměstnavatele. Mzdu či výplatu doložíte výplatními lístky, které nejsou uzamčeny heslem, či potvrzením od zaměstnavatele. Doklad o čistém příjmu není výpis z bankovního účtu s částkou vaší výplaty.
V případě pobírání důchodu vyplníte variantu důchodu, výši vašeho důchodu si Úřad práce zjistí sám.
V případě uvedení výše příjmů z náhradního výživného, mateřské, přídavku na dítě, rodičovského příspěvku, nemocenské, ošetřovného, podpory v nezaměstnanosti, podpory při rekvalifikaci nebo opakujícího se zaopatřovacího příspěvku bude získána automaticky.
V případě pobírání výživného vyplňte částku výživného, kterou jste v předepsaných měsících skutečně obdrželi. Uveďte pouze výživné na sebe. Výživné na dítě je příjem dítěte, neuvádějte zde. Vyplníte jako příjem dítěte dále v části Společně posuzované osoby. Dále musíte doložit dokument o stanovení vyživovací povinnosti (rozhodnutí soudu, dohoda rodičů).
Zdroj: MPSV
Vyplnění společně posuzovaných osob
Jedná se o osoby, které společně s vámi bydlí v bytě, na který žádáte příspěvek na bydlení.
Nejdříve uvedete vztah k dané osobě, její jméno, příjmení a rodné číslo.
Dále uvedete typ příjmu stejným způsobem jako u samotného žadatele.
Před odesláním žádosti je potřebné vytisknout, vyplnit, podepsat a vložit jako oskenovanou přílohu Prohlášení společně posuzované osoby. Nebo může být prohlášení přiloženo ve formě shodného ručně psaného textu s doplněnými údaji a podpisem společně posuzované osoby. Prohlášení společně posuzované osoby do 18 let věku není povinná příloha.
Zdroj: MPSV
Jakým způsobem chcete dostávat příspěvek na bydlení?
Jedním z posledních kroků je volba způsobu výplaty příspěvku na bydlení:
- Na účet
- Poštovním poukazem na adresu trvalého pobytu
- Poštovním poukazem na adresu skutečného pobytu
- Poštovním poukazem na adresu pro doručování
Na konci zaškrtnete Prohlášení žadatele.
Jaké doklady a písemnosti je nutné doložit k žádosti o příspěvek na bydlení?
V případě nájemního bydlení doložte kopii nájemní smlouvy.
Žadatel je povinen prokázat, že se jedná o náklady vztahující se k bytu, na který žádáte o příspěvek na bydlení.
Uhrazené náklady, nedoplatky, přeplatky prokážete například
- výpisem z bankovního účtu s viditelným jménem vlastníka účtu,
- ústřižkem složenky,
- příjmovým dokladem s vyplněnými a čitelnými údaji,
- dokladem SIPO opatřeným razítkem pošty, pokud hradíte SIPO na přepážce České pošty,
- vyúčtováním a dokladem s částkou obdrženého přeplatku nebo uhrazeného nedoplatku.
K dokladu SIPO v případě inkasa z vašeho bankovního účtu vložte také bankovní výpis s inkasovanou částkou SIPO.