Co když reklamujete či vracíte dárek, který jste už ale nechali upravit?

13.01.2023 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Na reklamaci vadného zboží máte zákonný nárok. Co když jste už ale mezitím nechali na dárek třeba vygravírovat iniciály či vzor u někoho jiného? Může vám obchodník právě proto odmítnout reklamaci?  

Vybrat vhodný dárek pro druhého může být oříšek. Řada obchodníků proto nabízí, že pokud se zejména s vánočním dárkem netrefíte do vkusu obdarovaného, můžete v prodloužené lhůtě dárek vrátit nebo vyměnit. To je však čistě dobrá vůle obchodníka. Zákon říká, že odstoupit od smlouvy můžete do 14 dnů a pouze v případě, že došlo k nákupu mimo obchodní prostory. Například přes internet, telefon, u vás doma atd.

Je proto potřeba si dopředu zjistit, zda obchodník, u kterého nakupujete vánoční dárek, nabízí možnost prodlouženého vrácení zboží neboli možnosti odstoupení od smlouvy v delší než 14denní lhůtě. Možnost odstoupit od smlouvy ale nemáte vždy.

Tip: Reklamace v době covidu: Co platí a co už ne?

Tip: Reklamace zboží a služeb: Co vám mohou nabídnout a co nemusíte přijmout?

Vrácení upraveného dárku není možné

Uveďme si příklad z praxe. Manželka koupila svému muži k Vánocům koženou peněženku. Aby byl dárek o něco více osobní, nechala na peněženku laserem vypálit vybraný motiv. Bohužel se ale s dárkem netrefila, zvolený motiv byl příliš výstřední a manžel preferoval minimalistický styl. Po Vánocích tedy zkusili peněženku zase vrátit. Takovou možnost ale zákon nenabízí.

 „Pokud bylo zboží upraveno dle přání zákazníka či bylo přizpůsobeno jeho osobě, pak platí výjimka z práva na odstoupení od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory – zákazník nemá právo od smlouvy odstoupit a zboží vrátit,“ uvedla  advokátka Bohumila Vodičková Krpcová.

Můžete se s obchodníkem zkusit domluvit, ale jeho případné vstřícné řešení k vaší situaci bude čistě projev jeho dobré vůle. Výrobek upravený podle vašeho přání automaticky pozbývá nárok na vrácení zboží ve 14denní lhůtě.

A dává to smysl. Obchodník už pravděpodobně neprodá peněženku, která je upravena na míru někomu jinému a jsou na ní například laserem vypálené jeho iniciály, motiv jeho oblíbené značky či fotka z dovolené.

Tip: Jak správně reklamovat či vrátit zboží

Pro reklamaci ale platí jiná pravidla

To ale neplatí pro případ reklamace. Pokud by si manžel peněženku nechal, začal ji používat a například po dvou měsících by se začaly rozjíždět švy či by se peněženka začala rozlepovat, je namístě podat reklamaci. Na tu máte nárok. „Pokud zakoupený předmět není bez vad a s vlastnostmi vymíněnými nebo obvyklými tak, aby bylo možné použít zakoupený předmět k jeho účelu, pak jeho příjemci svědčí práva z vadného plnění,“ dodává Bohumila Vodičková Krpcová.

A to, že jste na peněženku nechali laserem vypálit iniciály či jiný motiv, není v tomto případě podstatné. „Prodejce peněženky, u které se objevila vada ve formě povolených švů, není oprávněn odmítnout reklamaci z důvodu vyrytého nápisu na peněžence, jelikož vytýkaná vada s úpravou nesouvisí,“ informuje Vodičková Krpcová.

Prodejce by mohl takovou reklamaci odmítnout pouze v případě, že by byla vada peněženky způsobena její následnou úpravou. To ale není případ vypálení vzoru laserem.

Tip: Ježíšek se s dárkem netrefil. Co teď?

Proběhla úprava u obchodníka či jinde? Nezáleží na tom

Není přitom ani důležité, kde byla peněženka následně upravena. Jednou z možností je, že přímo prodejce nabízí kromě peněženek také možnost následné úpravy a vypálení či ražbu vzoru na kůži. Druhá varianta je, že prodejce tuto možnost nenabízí a vy musíte koupit peněženku na jednom místě a následně nechat u jiného obchodníka vypálit či vyrazit iniciály nebo vzor. 

Ani v jednom případě vám ale prodejce peněženky nemůže odmítnout reklamaci, protože rozlepování peněženky či rozjíždění švů nesouvisí přímo s vypálením motivu.

Tip: Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky

 

 

Štítky:

Autor článku

Veronika Doskočilová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: Spotřebitel