Ještě před pár lety bylo vyřizování pojistné události otázkou obíhání pojišťovny a shánění dokumentů. Předpokladem pro kladné vyřízení bylo, že jste pojistnou událost šli nahlásit osobně na pojišťovnu, ideálně rovnou se všemi potřebnými dokumenty. Pokud jste nějaký nedodali, například proto, že jste ani nevěděli, že ho pojišťovna bude chtít, celý proces se tím prodloužil. Dokument jste si museli opatřit a na pojišťovnu zajít znovu. A následně pojišťovna váš případ posuzovala, nezřídka i několik týdnů. Projít celým procesem proto nebylo moc příjemné, hlavně kvůli zdlouhavým lhůtám.
Doba jde ale dopředu a i pojišťovny digitalizují. Co jste dříve museli hlásit osobně, můžete dnes vyřídit online z domova. Skoro u všech pojišťoven.
- Jak funguje nahlášení bez osobní návštěvy?
- Co si připravit k ruce?
- Kdo umí hlášení pojištění online?
- Některé pojišťovny umí alespoň část
Tip: Jak přežít v zahraničí bez cestovního pojištění?
Jak funguje nahlášení bez osobní návštěvy?
Nahlášení pojistné události online probíhá většinou buď přes webovou stránku dané pojišťovny, nebo přes její aplikaci. Stačí pak vybrat kolonku „nahlásit škodu“ a vyplnit, co je potřeba.
Pojišťovna díky tomu škodu okamžitě zaeviduje. Pokud by něco chybělo, vyzve vás k doplnění údajů či konkrétních dokumentů.
Tip: Co ovlivní výši pojistného u pojištění domácnosti?
Co si připravit k ruce?
Výhodou je, že pokud při hlášení pojistné události online zapomenete na nějaký dokument, nečeká vás cesta domů, zařizování a cesta zpět. Zkrátka se jen podíváte, jestli dokument doma máte, či ne. A pokud ne, řada pojišťoven dnes umožňuje i variantu, že jí ho dodáte později.
„Základem je číslo pojistné smlouvy. Ostatní dokumentaci lze online doplnit podle druhu a vzniku škody i dodatečně,“ uvedla pro Finance.cz Eva Svobodová, tisková mluvčí Uniqa Pojišťovny.
Konkrétní podklady se pak pochopitelně liší podle druhu škody. Například při uplatnění pojistného plnění z cestovního pojištění si k ruce připravte kromě čísla smlouvy také:
- lékařskou zprávu,
- účtenky,
- účty za lékařské ošetření,
- policejní protokol,
- číslo účtu, kam má být pojistné plnění vyplaceno.
Aplikace pro hlášení škod je ale většinou uzpůsobena tak, aby vás sama navedla. „Jakmile klient vybere v prvním kroku typ škody, kterou chce hlásit, objeví se mu seznam konkrétních dokumentů potřebných pro daný typ škody, aby si je mohl připravit předem,“ dodává Vlastimil Divoký, tiskový mluvčí ERV Evropské pojišťovny.
Tip: Může pojišťovna odmítnout plnit, když lžete nebo zkreslíte pojistnou událost?
Kdo umí přijmout hlášení pojištění online?
Nahlášení pojistné události online neumí všechny pojišťovny, nebo ne u všech svých produktů. Níže v tabulce uvádíme seznam pojišťoven, které nabízejí možnost hlášení pojistné události online u všech svých nabízených pojištění pro retailové klienty – tedy pro koncové uživatele (nikoli firmy a instituce).
Nahlášení pojistné události online u všech typů pojištění |
Agra pojišťovna |
Allianz pojišťovna |
Colonnade Pojišťovna |
ČSOB Pojišťovna |
Direct pojišťovna |
ERV Evropská pojišťovna |
Generali Česká pojišťovna |
Komerční pojišťovna |
Kooperativa pojišťovna |
MetLife pojišťovna |
Pojišťovna VZP |
Slavia pojišťovna |
SV Pojišťovna |
UNIQA Pojišťovna |
YouPlus pojišťovna |
Tip: Chystáte se na hory či k moři? Jaké cestovní pojištění je pro vás to nejlepší?
Některé pojišťovny umí alespoň část
Několik pojišťoven zatím neumožňuje nahlášení všech retailových typů pojištění online, a tak u některých produktů musíte postupovat obvyklým způsobem.
Nahlášení některých typů pojištění online |
BNP Paribas Cardif |
Česká podnikatelská pojišťovna |
Hasičská vzájemná pojišťovna |
NN Životní pojišťovna |
Pillow pojišťovna |
Pojišťovna BNP Paribas Cardif nabízí online vyřízení u pojištění schopnosti splácet (půjčky a hypotéky). „Zbývající pojistné produkty dovolují nahlásit pojistnou událost částečně online, nebo alespoň zaslat potřebné dokumenty elektronicky,“ říká Kateřina Petko, tisková mluvčí BNP Paribas Cardif Pojišťovny.
U České podnikatelské pojišťovny nahlásíte online všechny škody, až na ty, které se týkají cestovního pojištění a léčebných výloh, pojištění úpadku cestovní kanceláře a škody na motocyklech. Neznamená to ale, že byste museli s hlášením vždy na pobočku. „I škodní události z cestovního pojištění lze vyřídit z pohodlí domova, a to prostřednictvím e-mailu,“ dodává Renata Čapková, tisková mluvčí pojišťovny.
Hasičská vzájemná pojišťovna umí aktuálně poskytnout možnost hlášení online pro tyto druhy pojištění:
- povinné ručení (hlášení probíhá na stránkách smluvního likvidátora),
- havarijní pojištění (hlášení probíhá na stránkách pojišťovny),
- pojištění majetku (hlášení probíhá na stránkách pojišťovny),
- úrazové pojištění (hlášení probíhá na stránkách pojišťovny),
- pojištění odpovědnosti za škodu (hlášení probíhá na stránkách pojišťovny).
NN Životní pojišťovna nabízí možnost nahlášení online u:
- denního odškodného při úrazu,
- hospitalizaci,
- pracovní neschopnosti,
- ošetřování dítěte.
To jsou zároveň nejčastější typy pojištění, které tato pojišťovna nabízí. „Připravujeme ale také možnost podání online hlášení i pro další rizika uzavíraná na našich dalších produktech a do budoucna chceme zavést možnost online hlášení i pro dříve sjednané produkty, kde je už nyní elektronické podání možné e-mailem,“ říká Michal Korejs, ředitel produktového vývoje NN Životní pojišťovny.
A trochu specifická je Pillow pojišťovna. Protože nemá pobočky, nemůžete pojistnou událost nahlásit tam. Pojišťovna ale neumožňuje ani nahlášení online. „Hlášení pojistných událostí pro všechny tři produkty máme v současnosti pomocí telefonu,“ uvádí Martin Podávka, tiskový mluvčí Pillow pojišťovny. Je to ale pravděpodobně jen dočasný stav, protože pojišťovna už možnost hlášení přes webový formulář připravuje.
Tip: Povinné ručení – na co se vztahuje a jaká je cena?