Ačkoli plánujete dovolenou dlouho dopředu a vše už máte zařízené, může se stát, že letecká společnost vám svým rozhodnutím udělá čáru přes rozpočet, když váš let zruší. V nastalém zmatku si ne vždy vzpomenete, jak postupovat, na koho se obrátit a na co máte nárok.
- Zrušení na poslední chvíli, když už jste na letišti
- Domluvili jste se, ale co kompenzace
- Na co máte nárok?
- Výše odškodnění závisí na vzdálenosti
- Někdy můžete dostat jen polovinu, nebo nic
- Kdy nárok ani nevzniká?
Zrušení na poslední chvíli, když už jste na letišti
Asi nejhorší scénář může nastat, když jste uprostřed své cesty a jeden z navazujících letů je zrušen. Vy jste uvázli na letišti a nevíte, co dál. V takové situaci se doporučuje co nejdříve kontaktovat leteckou společnost. Ta má často na letišti svůj stánek, a tak ani nemusíte hledat telefonní číslo. Přímo ve stánku se pak domluvíte, co dál. Vybírat můžete z několika možností:
- aerolinky vás v nejbližším možném termínu přesměrují na jiný let, který letí do vaší destinace,
- aerolinky vám proplatí náklady na letenku (pokud máte navazující let, tak proplatí i zpáteční let na letiště odletu),
- aerolinky vám zajistí pozdější let podle vašeho přání.
Záleží tedy na vás, jestli chcete pokračovat v cestě, nebo už pro vás přesměrování na jiný let nemá význam a raději cestu zrušíte.
Tip: Jak se pojistit na dovolenou podle typu cesty?
Domluvili jste se, ale co kompenzace
Jakmile s aerolinkami najdete vyhovující řešení, přichází na řadu žádost o kompenzaci. Na tu nemáte nárok vždy, musí dojít k souhře několika okolností. Stojí ale za to se informovat, jestli zrovna vás se nárok na kompenzaci netýká.
Podmínky a výši náhrad stanovuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č.261/2004. Abyste měli nárok na kompenzaci, musí váš let splňovat podmínky uvedené v tomto nařízení. To znamená, že:
- váš let musí začínat na letišti, které se nachází na území EU, nebo
- váš let musí končit na letišti v rámci EU a být operován evropským dopravcem.
Členskými státy Evropské unie se v tomto případě myslí také Norsko, Švýcarsko a Island.
Na co máte nárok?
Pokud váš let splňuje jednu z těchto podmínek, vzniká vám nárok na kompenzaci za zrušený let. Těchto kompenzací je hned několik.
Jestliže jste se s aerolinkami domluvili na náhradním letu, na který ale čekáte o více než 2 hodiny déle oproti původnímu zrušenému letu, máte nárok na občerstvení.
V případě, že by váš nový let aerolinky naplánovaly až na příští den či za dva dny, máte nárok na plnou stravu, ubytování i dopravu z a na letiště. Tady záleží, zda se domluvíte přímo s aerolinkami a ty vše zařídí, nebo zda si vše zařídíte sami a následně požádáte o zpětné proplacení nákladů.
Odlétat až o 2 a více dní později už pochopitelně nemusí každému vyhovovat. Proto máte možnost požadovat jiný náhradní let, s jinou leteckou společností.
A v neposlední řadě máte nárok také na finanční odškodnění za zrušený let.
Tip: Jak vám služba DCC může prodražit dovolenou
Výše odškodnění závisí na vzdálenosti
Finanční náhrada, na kterou máte nárok, se počítá podle délky vašeho původního letu. Nezáleží přitom na tom, kolik vaše původní letenka stála. Finanční kompenzace se počítají plošně:
Délka letu | Výše kompenzace |
do 1500 km | 250 EUR |
nad 1500 km v rámci EU | 400 EUR |
1500–3000 km mimo EU | 400 EUR |
nad 3500 km | 600 EUR |
Někdy ale můžete dostat jen polovinu, nebo nic
Výše uvedené platí, ale ne bez výjimek. Jsou situace, kdy vám nárok na finanční kompenzaci zaniká, nebo se krátí.
Ke krácení dochází v případě, že váš let sice zrušen byl, ale letecký dopravce vás přesměroval na jiný let, který do cíle doletí s dvou- až čtyřhodinovým zpožděním oproti původnímu plánu. V takovém případě dostanete z výše uvedených kompenzací jen 50 %.
Nárok na kompenzaci zaniká, když byl let zrušen z důvodu vyšší moci či nepředvídatelných okolností. Mezi ty může patřit sněhová bouře, jiná nepřízeň počasí, občanské nepokoje či stávka letištního personálu.
Kromě toho vám nárok na finanční kompenzaci zaniká v případě, že jste byli informováni s dostatečným předstihem. Za ten se považuje situace, kdy:
- vás letecký dopravce informuje o zrušení letu více než 14 dní předem,
- vám letecký dopravce nabídne 7–14 dní před odletem náhradní let, který odletí o max. 2 hodiny dříve a přiletí na místo určení o max. 4 hodiny později,
- vám letecký dopravce nabídne méně než 7 dní před odletem náhradní let, který odletí o max. 1 hodinu dříve a přiletí o max. 2 hodiny později.
Tip: Čtyři situace, které vám mohou narušit dovolenou, a jak se v nich zachovat
Kdy nárok ani nevzniká?
Jak jsme uvedli, nárok vám vzniká pouze za určitých okolností, které jsou uvedeny v daném nařízení. Na řadu situací se tak vůbec nevztahuje.
Nevztahuje se například na situace, kdy jste odlétali ze země mimo EU do země v rámci EU, ale s leteckou společností, která nebyla evropská. Nebo jste přelétali mezi letišti, z nichž ani jedno není v rámci EU. V tomto případě nemůžete využít k podložení svého nároku výše uvedené nařízení. Můžete se ale informovat, jaká pravidla platí v dané zemi a zda a za jakých okolností vám vzniká nárok na odškodnění u daného dopravce.
Tip: Kalkulačka nároku na dovolenou 2023