Zničili vám zavazadlo při přepravě? Jak postupovat s nárokem na odškodnění

21.04.2023 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Pixabay

Na letišti si vyzvedáváte kufr a zjistíte, že je poškozený. Nárok na kompenzaci můžete uplatnit na několika místech.

Letecká doprava patří mezi nejrychlejší a nejbezpečnější na světě. To však ne vždy platí pro zavazadla. Při vykládání a nakládání se snadno stane, že něčí kufr spadne z nakládací rampy, případně s sebou strhne i pár dalších. Vzhledem k tomu, že váha takových zavazadel se pohybuje mezi 15–30 kg, byl by letištní zaměstnanec trochu blázen, kdyby se kufry snažil z výšky chytat, aby se nepoškodily.

I poškozený kufr samozřejmě naloží a přepraví. Nepříjemnou skutečnost se pak dozvíte až na místě, když svůj kufr vyhlížíte na pásu a přijede ve zcela jiném stavu, než v jakém jste ho odevzdávali na přepážce.

Pokud nechcete situaci nechat jen tak a chcete kompenzaci, řešte ji ideálně už na letišti.

Hledejte reklamační oddělení

Každé letiště by mělo mít své reklamační oddělení, které se přímo zabývá zavazadly poškozenými při přepravě. Hledejte proto názvy jako „Baggage Claim“, případně „Baggage Service Office“ nebo „Baggage Handling Desk“.

Na tomto oddělení, které má často podobu obyčejné přepážky, sepište s příslušným pracovníkem záznam o poškození vašeho zavazadla (tzv. Damage Property Report či Property Irregularity Report). K sepsání tohoto protokolu si připravte:

  • palubní lístek,
  • zavazadlový lístek,
  • vaše identifikační údaje,
  • alespoň orientační cenu vašeho zavazadla.

S tímto zápisem následně kontaktujte svou leteckou společnost a požádejte ji o kompenzaci za poškozené zavazadlo.

Tip: Co dělat, když se vám ztratí zavazadla nebo zruší let?

Co říká mezinárodní úmluva?

Výše kompenzace je u mezinárodních letů upravována Montrealskou dohodou. Ta stanovuje, že letecký dopravce vám může vyplatit maximálně 1131 SDR (Special Drawing Rights). SDR je měnová a účetní jednotka, kterou používá Mezinárodní měnový fond. Aktuální hodnota 1131 SDR je cca 37 000 Kč. Nárok ale nemáte na plnou cenu. Musíte prokázat cenu vašeho zavazadla a následně se hodnotí také stáří zavazadla.

Pokud nemáte doklad o koupi, sníží vám letecká společnost kompenzaci o 50 %. 

Tip: Čtyři situace, které vám mohou narušit dovolenou, a jak se v nich zachovat

Jak může vypadat kompenzace?

Platí, že letecký dopravce zodpovídá za vaše zavazadlo, které přijal do přepravy. A to od doby, kdy jste mu ho předali, do doby, než vám ho předá nazpět. Případnou škodu je tedy povinen nahradit. Samotná forma kompenzace ale může mít několik podob, v závislosti na daném leteckém dopravci. 

Často se setkáte s tím, že vám letecký dopravce nabídne poukaz na další let v hodnotě vašeho zavazadla. Případně vám jako alternativu nabídne vyplacení peněz na účet, ale částka bude výrazně nižší než hodnota poukazu. Pak záleží na vašem uvážení, co se vám vyplatí více.

Sama autorka článku se ale v rámci reklamace zavazadel setkala i s jinými variantami. Například na letišti v Pekingu řešili zaměstnanci reklamačního oddělení rozbitá zavazadla vydáním nových zavazadel. Po prohlídce poškozeného zavazadla přinesli ze skladu nové zavazadlo přibližně totožných rozměrů a nabídli ho jako kompenzaci. I takovou možnost můžete přijmout, pokud vám vyhovuje.

Tip: Cestovní doklady na dovolenou ve 12 otázkách a odpovědích

Zkusit můžete i svou pojišťovnu

Pokud máte cestovní pojištění, podívejte se, jestli se vztahuje i na poškození zavazadel při přepravě. Řada pojišťoven má takové riziko ve výlukách, ale najdou se i výjimky, které naopak takové případy kryjí.

V případě, že vaše pojišťovna takové riziko kryje, nahlaste jí pojistnou událost a požádejte o pojistné plnění. Pojišťovna po vás bude chtít doložit:

  • záznam z letiště o poškození zavazadla,
  • doklad o koupi zavazadla,
  • čestné prohlášení o ceně zavazadla, pokud doklad nemáte,
  • fotografii poškozeného zavazadla.

Pokud pojišťovna váš nárok uzná, vyplatí vám pojistné plnění.

Tip: Ochrání vás cestovní pojištění i v případě selhání antikoncepce?

 
Štítky:

Autor článku

Veronika Doskočilová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: Spotřebitel