Někteří řidiči se s přezouváním na letní či zimní obutí u svého auta nezdržují. Neriskují sice pokutu a postih tím, že jezdí celoročně na letních pneumatikách, protože to by byl čistý hazard se zdravím svým i dalších účastníků provozu. Volí opačnou variantu, celý rok jezdí na zimním obutí. Nehrozí pokuty i za to?
- Zákon zimní gumy v létě to nezakazuje
- Každá pneumatika je z jiné směsi
- Ve výsledku neušetříte a riziko stoupne
- Stoupá hluk i opotřebení
- Přezout je výhodnější
Zákon to nezakazuje
Na úvod uveďme, že zákon o provozu na pozemních komunikacích se soustředí na povinnost mít zimní obutí od listopadu do března za určitých povětrnostních podmínek.
§ 40a zákona o provozu na pozemních komunikacích
Provoz vozidel v zimním období (1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,
lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg nejméně 6 mm.
O tom, jaké obutí máte mít na vozidle od dubna do konce října, už zákon neříká nic. Samozřejmě většina řidičů si koncem března nechá auto přezout na letní obutí. Ale povinnost daná zákonem to není.
Podle zákona je minimální hloubka dezénu letních gum 1,6 mm, což zimní obutí v létě bezpečně splní i s rezervou. U toho je zákonem požadovaná minimální hloubka 4 mm.
Tip: Co dělat, když jste si koupili ojeté auto. Jak ho přepsat na sebe?
Každá pneumatika je z jiné směsi
Nechávat si zimní obutí i přes léto vám možná ušetří návštěvu servisu a trochu času, ale moudré rozhodnutí to není. Na pohled to neuvidíte, ale praxe je taková, že letní i zimní pneumatiky jsou vyrobeny z jiné směsi. Směs na výrobu zimních pneumatik je tvořena tak, aby byla zajištěna dobrá ovladatelnost vozu za podmínek, jako jsou mráz, sníh, led atd.
Naopak ale nejsou dělané do teplot vyšších než 7 stupňů. Jezdit s nimi samozřejmě můžete i ve vyšších teplotách, ale pneumatikám to nesvědčí. Na provoz v takových teplotách jsou příliš měkké, houbovité a jejich elasticita je v tomto případě spíše na škodu.
Tip: Je už čas přezout auto na letní pneumatiky?
Ve výsledku neušetříte
Častým argumentem těch, kteří nepřezouvají, je úspora. Za další sadu pneumatik, za servis kvůli přezutí atd. V praxi ale neušetříte.
Zimní pneumatiky jsou elastické, což v létě znamená, že mají větší valivý odpor. Spotřebujete tedy na provoz více paliva, než kdybyste přezuli na letní. Jízda na zimních pneumatikách mimo zimu zkrátka není ekonomická.
Tip: Zkoušíte se vyhnout placení za parkování? Stejně si vás dohledají a postihu se nevyhnete
A kromě toho je taková jízda i rizikovější, ač se to na první pohled nemusí zdát. Protože v létě jsou zimní pneumatiky vystaveny vyšší provozní teplotě, než na jakou jsou stavěny, dochází vlivem toho k prodloužení brzdné dráhy. A to především na suché vozovce. Čím vyšší teplota, tím delší brzdná dráha.
Problémem může být také horší ovladatelnost. Zimní pneumatiky jsou koncipované na lepší odvádění vody a sněhové břečky. Tomu je při výrobě uzpůsoben vzorek na plášti. Na suché vozovce se vám ale bude hůře manévrovat, protože takové pneumatiky budou mít na rozdíl od letních větší problém se opřít do vozovky.
Tip: Za jakých okolností můžete zrušit povinné ručení?
Větší hluk i opotřebení
S vyšší teplotou kromě spotřeby a rizika ovladatelnosti roste také hlučnost při jízdě. V extrémním případě může dojít i k prasknutí pneumatiky. Typicky v situaci, kdy na zimních pneumatikách určených do mrazů vyjedete v parném létě do Chorvatska. Pochopitelně s celou rodinou a plně naloženým autem.
Tlak na zimní pneumatiky vzroste, teplota, při které jsou v provozu, je daleko za hranicí té, na kterou byla koncipována, a zkrátka nevydrží.
Přezout je výhodnější
Z celé rovnice nakonec přezutí na letní obutí vychází výhodněji. Nezničíte si do podzimu zimní obutí, nezaplatíte více na pohonných hmotách a neriskujete horší ovladatelnost, delší brzdnou dráhu či v krajním případě i prasknutí pneumatiky v extrémních vedrech.