Veřejnost i politici vědí, že nynější důchodový systém je neudržitelný. Česká populace stárne a poměr pracujících, podnikajících a důchodců se dlouhodobě zhoršuje a zhoršovat bude. Demografii zkrátka nejde ohnout.
Neudržitelnost důchodového systému ukazují i lednová data, kdy se na důchodovém pojištění vybralo 49,84 miliardy korun, přičemž výdaje na dávky důchodového pojištění byly 57,63 miliardy korun. K tomu přičtěme ještě výdaje na správu důchodového systému ve výši 580 milionů a vyjde nám lednový schodek důchodového systému ve výši 8,37 miliardy korun.
Další prohloubení důchodového schodku způsobí červnová mimořádná valorizace.
- Varianty valorizace důchodů v červnu 2023
- Jaká je průměrná mzda ve srovnání s důchodem?
- Nadešel čas na změnu valorizačního mechanismu?
Valorizace důchodů v červnu 2023: vzroste průměrně důchod o 760 Kč, nebo o 1770 Kč?
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ani Ministerstvo financí (MF) nepředpokládaly tak vysokou lednovou inflaci, která vyhnala mimořádnou červnovou valorizaci k průměrnému růstu důchodu o 1770 Kč, což by znamenalo růst výdajů státního rozpočtu v roce 2023 o 34,4 miliardy korun, v roce 2024 pak o dalších 58,8 miliardy korun, protože by se takto vysoká valorizace stala mandatorním výdajem.
Místo toho, aby MPSV zastropovalo novelou mimořádný růst důchodů již v prosinci či v lednu, kdy ještě předpokládalo růst mezi 700 až 1000 Kč, nyní musí v nouzovém stavu přes „peklo“ opozičních obstrukcí a hrozící ústavní žalobu měnit zákon tak, aby byl průměrný růst důchodu od června o 760 Kč, což by znamenalo růst výdajů státního rozpočtu o 15 miliard korun.
Tip: Vypočítejte si, o kolik by se vám mohl zvýšit důchod od června 2023
Novela musí projít legislativním procesem do 21. března 2023, jinak by platila pravidla současné zákonné valorizace. Vládní koalice má sílu protlačit novelu Poslaneckou sněmovnou i přes obstrukce a rovněž v Senátu má pohodlnou většinu. Podepsat novelu musí ještě prezident, což bude úkol pro nově zvoleného prezidenta Petra Pavla, který se k valorizacím důchodů vyjádří až po své inauguraci 9. března 2023.
Otazníkem zůstává případná ústavní žaloba, protože podle mnohých působí vládní novela retrospektivně.
Jaká je průměrná mzda ve srovnání s důchodem?
V tabulce vidíte, jak se historicky měnila výše průměrné mzdy a důchodu.
Průměrnou mzdu za rok 2023 jsme vypočítali na základě odhadu růstu průměrné mzdy o 7,5 % podle makroekonomické predikce Ministerstva financí ČR z ledna 2023, u průměrného důchodu v roce 2023 pak uvádíme obě varianty po červnové valorizaci.
Z tabulky je patrné, že poměr průměrného důchodu a čisté mzdy (tu uvažujeme pouze po odečtení slevy na poplatníka) by v červnu 2023 mohl překonat 57% hranici při současně platné legislativě, u hrubé mzdy by pak průměrný důchod atakoval hranici 45 %, což by znamenalo nejvýraznější přiblížení důchodů a mezd v samostatné historii České republiky.
Jestliže dojde k nižšímu růstu důchodů podle vládní varianty, byl by poměr mzdy a důchodů lehce nižší než v roce 2022.
Při poměru k čisté mzdě (u které se v našem výpočtu uplatňuje pouze sleva na poplatníka) již v roce 2022 průměrný důchod pravděpodobně překročil hranici 56 % průměrné mzdy, při zachování platné valorizace by průměrný důchod překonal 57% hranici čisté mzdy.
Z tabulky je dále patrné, že loni a letos nominální růst mezd zaostává za růstem důchodů kvůli mimořádným valorizacím způsobených vysokou inflací. Reálné mzdy očištěné o inflaci nerostou, ve 4. čtvrtletí 2022 reálně průměrná mzda klesla o 6,7 %
Vývoj průměrné hrubé a čisté mzdy a průměrného důchodu od roku 1994
Rok | Průměrná hrubá měsíční mzda | Průměrná čistá měsíční mzda | Průměrná výše důchodu | Poměr důchodu a hrubé mzdy | Poměr důchodu a čisté mzdy |
---|---|---|---|---|---|
2023 | 46 668 Kč1 | 37 098 Kč1 | 20 200 Kč2/21 210 Kč3 | 43,3 %2/45,4 %3 | 54,5 %2/57,2 %3 |
2022 | 43 412 Kč4 | 34 681 Kč4 | 19 440 Kč5 | 44,8 % | 56,1 % |
2021 | 38 294 Kč | 30 918 Kč | 15 410 Kč | 40,2 % | 49,8 % |
2020 | 35 119 Kč | 26 653 Kč | 14 451 Kč | 40,5 % | 54,4 % |
2019 | 34 766 Kč | 25 906 Kč | 13 431 Kč | 38,8 % | 51,8 % |
2018 | 32 510 Kč | 24 463 Kč | 12 391 Kč | 38,1 % | 50,7 % |
2017 | 30 156 Kč | 22 832 Kč | 11 826 Kč | 39,2 % | 51,8 % |
2016 | 28 250 Kč | 21 526 Kč | 11 439 Kč | 40,5 % | 53,1 % |
2015 | 27 156 Kč | 20 777 Kč | 11 331 Kč | 41,7 % | 54,5 % |
2014 | 26 357 Kč | 20 216 Kč | 11 065 Kč | 42,0 % | 54,7 % |
2013 | 25 035 Kč | 19 320 Kč | 10 962 Kč | 43,8 % | 56,7 % |
2012 | 25 067 Kč | 19 342 Kč | 10 770 Kč | 43,0 % | 55,7 % |
2011 | 24 455 Kč | 18 820 Kč | 10 543 Kč | 43,1 % | 56,0 % |
2010 | 23 864 Kč | 18 513 Kč | 10 093 Kč | 42,3 % | 54,5 % |
2009 | 23 344 Kč | 18 155 Kč | 10 027 Kč | 43,0 % | 55,2 % |
2008 | 22 592 Kč | 17 264 Kč | 9347 Kč | 41,4 % | 54,1 % |
2007 | 20 957 Kč | 16 153 Kč | 8736 Kč | 41,7 % | 54,1 % |
2006 | 19 546 Kč | 15 161 Kč | 8173 Kč | 41,8 % | 53,9 % |
2005 | 18 344 Kč | 13 930 Kč | 7728 Kč | 42,1 % | 55,5 % |
2004 | 17 466 Kč | 13 315 Kč | 7256 Kč | 41,5 % | 54,5 % |
2003 | 16 430 Kč | 12 590 Kč | 7071 Kč | 43,0 % | 56,2 % |
2002 | 15 524 Kč | 11 956 Kč | 6830 Kč | 44,0 % | 57,1 % |
2001 | 14 378 Kč | 11 154 Kč | 6352 Kč | 44,2 % | 56,9 % |
2000 | 13 219 Kč | 10 260 Kč | 5962 Kč | 45,1 % | 58,1 % |
1999 | 12 797 Kč | 10 033 Kč | 5724 Kč | 44,7 % | 57,1 % |
1998 | 11 801 Kč | 9228 Kč | 5367 Kč | 45,5 % | 58,2 % |
1997 | 10 802 Kč | 8436 Kč | 4840 Kč | 44,8 % | 57,4 % |
1996 | 9825 Kč | 7654 Kč | 4213 Kč | 42,9 % | 55,0 % |
1995 | 8307 Kč | 6446 Kč | 3578 Kč | 43,1 % | 55,5 % |
1994 | 7004 Kč | 5484 Kč | 3059 Kč | 43,7 % | 55,8 % |
1 Průměrná hrubá mzda za 4. čtvrtletí 2022 podle ČSÚ zvýšená o predikci 7,5 % podle MF
2 Při průměrném růstu důchodu 760 Kč podle vládní novely
3 Při průměrném růstu 1770 Kč podle nynější platné legislativy
4 Průměrná hrubá mzda za 4. čtvrtletí 2022 podle ČSÚ
5 Podle MPSV
Zdroj: Vlastní výpočet na základě dat MPSV, ČSÚ
Tip: Vypočítejte si, jak se změní váš příjem při odchodu do důchodu podle výpočtu důchodu v roce 2023
Valorizační mechanismus není připraven na vysokou inflaci a nízký růst mezd
Valorizační mechanismus chrání důchodce před inflací, což je správné, ovšem měl by více zohledňovat stranu příjmovou, tedy odvody důchodového pojištění zaměstnanců a OSVČ.
To by měla jednoznačně vláda zohlednit v důchodové reformě, protože jinak se bude „opoziční peklo“ i „zaskočení ministerstev“ opakovat v budoucnu a povede to pouze k dalšímu prohlubování dluhu, který čerstvě dosahuje 42,9 % HDP. To není žádná tragédie, ale tempo růstu dluhu je jedno z nejvyšších v EU, meziročně dluh vzrostl o 429,1 miliardy korun. Udržení takového tempa v tomto a dalších letech by již hrozilo snížením ratingového hodnocení a zdražením dluhu. A hlavně by ČR hrozila dluhová past, ve které skončilo například Řecko, kdy si stát na financování státního aparátu včetně důchodů půjčoval, což se v našem případě děje již pátým rokem po sobě. Jen za tuto dobu se dluh ČR zvýšil (a tento rok zvýší) o téměř 1,5 bilionu korun.
Růst důchodů je důležitý, jde ovšem o jeho míru. Nelze nechat tíhu inflace nést mladší generace (a rovněž budoucí generace prostřednictvím rostoucího zadlužení ČR), ačkoli důchodci jsou jedna z nejzranitelnějších skupin obyvatel.
Vy můžete vývoj a schvalování valorizace důchodů sledovat na Facebooku Financí.cz.