Chystáte se na dovolenou s cestovní kanceláří, nebo už na dovolené dokonce jste a cestovní kancelář zkrachovala. Jsou to bezpochyby komplikace, o peníze byste ale přijít neměli. Máte na ně ze zákona nárok.
- Cestovní kanceláře se musejí pojistit proti úpadku
- Ani jste neodjeli? Máte nárok na plnou cenu
- A co když ještě na zájezdu jste?
- Jak postupovat?
- Jak dlouho můžete na peníze čekat?
- Případné podpojištění cestovní kanceláře je její problém
- Co když vás pojišťovna odškodnit odmítne?
Cestovní kanceláře se musejí pojistit proti úpadku
Všechny cestovní kanceláře musejí být pojištěny proti úpadku, nařizuje jim to zákon o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu.
Ochrana pro případ úpadku
§ 6
(1) Cestovní kancelář je povinna sjednat pojištění záruky pro případ úpadku nebo bankovní záruku pro případ úpadku, na základě kterých vzniká zákazníkovi cestovní kanceláře právo na plnění v případech, kdy cestovní kancelář z důvodu svého úpadku
a) neposkytne zákazníkovi repatriaci,
b) nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu včetně ceny zaplacené za poukaz na zájezd v případě neuskutečnění zájezdu, nebo
c) nevrátí zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil pouze zčásti.
Toto musí splňovat každá cestovní kancelář, která na našem území podniká a nabízí zájezdy.
Tip: Co dělat, když se v cizině zraníte bez cestovního pojištění
Ani jste neodjeli? Máte nárok na plnou cenu
Z výše uvedené citace zákona vyplývá, že na odškodnění máte nárok hned ve třech případech. Jakou výši odškodnění ale máte požadovat? Záleží na tom, co se vlastně stalo.
Pokud máte zaplacený zájezd, ale jste ještě doma a datum uskutečnění vašeho zájezdu ještě nenastalo, pak jste z něj nemohli využít vůbec nic. V takovém případě máte nárok na vrácení celé částky, kterou jste cestovní kanceláři už zaplatili.
To může být buď plná částka za zájezd, nebo zatím jen záloha, protože čas doplatku ještě nenastal. Může to být ale i poukaz, za který jste zaplatili, nebo jste ho dostali a zatím jste ho nestihli využít. I na jeho proplacení máte nárok.
Tip: Ochrání vás cestovní pojištění i v případě selhání antikoncepce?
A co když ještě na zájezdu jste?
Pokud už na dovolené jste a cestovní kancelář zkrachovala, záleží, zda a co se tím pro vás mění. Může se stát, že cestovní kancelář vyhlásí úpadek ke konci vaší dovolené a ujistí vás, že pro vás se nic nemění a odletíte ve vašem zaplaceném termínu domů tak, jak bylo domluveno. Pak vaše dovolená proběhla podle plánu a není důvod o odškodnění žádat.
Jiná je situace v případě, že vaše dovolená je kvůli krachu cestovní kanceláře přerušena a ukončena dřív, než bylo domluveno. Pak máte nárok na rozdíl mezi tím, co jste zaplatili, a mezi tím, co vám cestovní kancelář poskytla. Tedy peníze za část využité dovolené žádat nemůžete, ale peníze za nevyužitou část dovolené už ano.
Stejné je to s dopravou. Pokud součástí zájezdu byla také doprava zpět domů a cestovní kancelář vám ji po úpadku odmítne, máte nárok žádat za neuskutečněnou dopravu peníze zpět.
Tip: Jak si dobře naplánovat dovolenou
Jak postupovat?
Jakmile zjistíte, že vaše cestovní kancelář zkrachovala, ověřte si na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj, kde má tato cestovní kancelář sjednané pojištění proti úpadku.
Pokud jste stále v zahraničí, zavolejte na asistenční linku té pojišťovny, u které má tato cestovní kancelář sjednané pojištění proti úpadku. Ta vám následně pomůže situaci řešit. Zjistí, kolik lidí na vašem zájezdu uvázlo, v jakém stavu jsou služby od cestovní kanceláře, tedy co uhradila, co neuhradila a v jaké jste situaci.
Následně můžete přes tuto pojišťovnu uplatnit nárok za neuskutečněný nebo částečně neuskutečněný zájezd. K tomu budete potřebovat:
- smlouvu o zájezdu,
- doklad o zaplacení zálohy či celého zájezdu,
- další doklady o zaplacení – například výdaje na náhradní ubytování, stravování, zpáteční cestu atd.
Tip: Seznam dokladů pro děti, když cestují bez rodičů do zahraničí
Jak dlouho můžete na peníze čekat?
Nedá se přesně říci, jak dlouho bude trvat, než své peníze dostanete. Pojišťovna začne škodu vyplácet až ve chvíli, kdy od cestovní kanceláře obdrží seznam všech klientů, kterým nedodala zakoupené služby, a všichni klienti se musejí přihlásit o své peníze, aby pojišťovna stanovila výši škody. Zároveň na sebe musí cestovní kancelář podat návrh na insolvenci. To je nutná podmínka. A tento návrh musí ještě uznat soud.
Pokud ale cestovní kancelář nespolupracuje, může se výplata odškodnění protáhnout. Například u krachu bývalé páté největší cestovní kanceláře Firo-TOUR trvala likvidace déle. Cestovní kancelář totiž vyhlásila úpadek až po více než roce od začátku potíží.
Tip: Cestovní pojištění: proč si ho zřídit, jaká rizika kryje a kde je nejvýhodnější?
Případné podpojištění cestovní kanceláře je její problém
Může se stát, že cestovní kancelář sice má pojištění proti úpadku, ale ne dostatečné. Je zkrátka podpojištěna. Podle zákona vás ale pojišťovna musí odškodnit v plné výši. Tedy zaplatit do poslední koruny to, co jste nemohli kvůli jejímu krachu využít.
I kdyby si pojišťovna sjednala nízký limit plnění a argumentovala tím, že vám nemůže vyplatit všechno, na co máte nárok, protože je povinna uspokojit nároky zákazníků pouze do výše sjednaného limitu pojistného plnění, neberte na to zřetel.
Podobné případy už soudy v minulosti řešily a vyplynulo z nich, že vy jako klient máte nárok na plnou částku toho, co vám nebylo oproti příslibu poskytnuto. Omezení plnění do výše limitu se týká vztahu mezi cestovní kanceláří a pojišťovnou, u které má sjednané pojištění proti úpadku. Nemůže to ale omezovat vaše nároky.
Je to zkrátka podobné, jako když máte sjednané nízké limity například u pojištění domácnosti a někoho vytopíte. Pojišťovna škodu proplatí jen do výše limitu, ale vy dlužíte vytopenému sousedovi mnohem více. A on má právo po vás chtít zaplatit plnou škodu. A jestli ji pokryje vaše pojištění, nebo škodu částečně doplatíte z vaší kapsy, je už vaše starost.
Co když vás pojišťovna odškodnit odmítne?
Pokud se stane, že se svým nárokem u pojišťovny neuspějete, je potřeba obrátit se na soud. To se může stát v případě, že například nárokujete odškodnění jiných situací, než které jsou uvedeny v zákoně. Pak se s pohledávkou musíte přihlásit do insolvenčního řízení cestovní kanceláře a čekat, zda a do jaké míry budou vaše nároky uspokojeny.