Standardně platí, že si z katalogu nebo z nabídky na webové stránce cestovní kanceláře vyberete zájezd a je u něj uvedená i aktuálně platná cena. Tu zaplatíte a na zájezd odjedete. Za určitých okolností vám ale cestovní kancelář opravdu může zdražit už zakoupený zájezd.
- Musí to mít ve smlouvě
- Zdražit ano, ale jen ze 3 důvodů
- Zdražit může jen o 8 %
- Dražší služby nejsou důvod
- Pozdní oznámení? Můžete zdražení odmítnout
- Zdražení o více než 8 %? Máte právo odstoupit od smlouvy
Musí to mít ve smlouvě
Jednou z podmínek, kterou musí cestovní kancelář splnit, je mít toto zakotveno ve smlouvě o zájezdu. Pročtěte si proto, zda cestovní kancelář uvádí ve smlouvě o zájezdu, případně v obchodních podmínkách toto ujednání. Součástí ujednání musí být také přesně stanovený způsob výpočtu tohoto doplatku.
Tip: Jak na výměnu hotovosti nebo výběr z bankomatu na dovolené
Zdražit ano, ale jen ze tří důvodů
I pokud má cestovní kancelář možnost zdražení zakotvenou ve smlouvě o zájezdu nebo v obchodních podmínkách, nemůže zdražit z jakéhokoli důvodu. Občanský zákoník povoluje zdražení ve třech případech.
Prvním je zvýšení ceny dopravy. To znamená, že jste měli jet například na poznávací zájezd autobusem, ale došlo ke skokovému zdražení pohonných hmot. Toho jsme byli svědkem v roce 2022. Pak má cestovní kancelář právo cenu zvýšit, aby zvýšené náklady pokryla.
Druhým případem jsou jiné platby související s dopravou. To může nastat například u letecké dopravy. Když se zvýší letištní a palivové příplatky, cestovní kancelář po vás může chtít doplatit tento rozdíl.
Třetím a posledním případem, kdy má cestovní kancelář právo zdražit vám zakoupený zájezd, je změna směnného kurzu, který byl pro stanovení zájezdu použit. Pokud by tedy došlo k prudké změně směnného kurzu, může na to cestovní kancelář takto reagovat.
Tip: Co dělat, když se v cizině zraníte bez cestovního pojištění
Zdražit může jen o 8 %
Pokud cestovní kancelář splní výše uvedené podmínky, má právo vám zájezd zdražit. Ale musí vám to dát vědět nejpozději 21. den před začátkem zájezdu. A výše zdražení může být maximálně 8 %.
Dražší služby nejsou důvod
Naopak důvodem pro zdražení zájezdu není situace, kdy například zaplacený hotel skokově zdraží své služby z důvodu vyšších režijních nákladů a naúčtuje vyšší cenu cestovní kanceláři. S tím si cestovní kancelář musí poradit sama.
Totéž platí, když například zdraží vstupy do jednotlivých památek a vy máte jejich návštěvu a vstupy zahrnuty v ceně zájezdu.
Tip: Co vše zajistit domácím mazlíčkům, než s nimi vyjedete na dovolenou do zahraničí?
Pozdní oznámení? Můžete zdražení odmítnout
Doplatit vyšší cenu můžete odmítnout také v případě, kdy vám to cestovní kancelář oznámí moc pozdě. Správně vám informaci o zvýšení ceny musí podat nejpozději 21. den před zahájením zájezdu. Pokud tuto lhůtu promešká a vy se o zdražení dozvíte třeba 19 dnů před odjezdem, nejste povinni nic doplácet.
Z tohoto pohledu je velmi výhodné kupovat zájezdy na poslední chvíli. Pokud si totiž zájezd koupíte méně než 21 dní před odjezdem, už ke zdražení dojít nemůže.
Tip: Ochrání vás cestovní pojištění i v případě selhání antikoncepce?
Zdražení o více než 8 %? Máte právo odstoupit od smlouvy
Pokud vám cestovní kancelář zdraží zájezd o více než 8 %, nemusíte s tím souhlasit. Máte v zásadě dvě možnosti. Buď přistoupíte na vyšší cenu, doplatíte zájezd a pojedete. Nebo doplacení odmítnete a odstoupíte od smlouvy. To musíte učinit ve lhůtě, kterou vám na to cestovní kancelář dá. Tato lhůta nesmí být kratší než 5 dnů.
Pokud se rozhodnete od smlouvy odstoupit, máte právo na vrácení všech peněz, které jste zaplatili, a to do 14 dnů. Cestovní kancelář si v tomto případě nesmí naúčtovat storno poplatek.