U rostlin se záruční doba liší podle toho, zda jde o pokojové rostliny, víceleté sazenice, osivo, či třeba řezané květiny.
- Víceleté druhy mají záruku delší
- Reklamace pokojových rostlin
- Osiva a letničky mají záruku jen rok
- U sazenic zeleniny je doba kratší
- Řezané květiny reklamujte do druhého dne
- Reklamujte vždy ideálně s paragonem
Víceleté druhy mají záruku delší
Nejdelší záruka je poskytována na víceleté druhy sazenic. Tam sice platí záruční doba 2 roky, ale nepočítá se od nákupu. Dvouletá záruční lhůta běží až od chvíle, kdy daná odrůda dosáhla vývojového stupně, ve kterém je možné určit její pravost.
Tip: Co když reklamujete či vracíte dárek, který jste už nechali upravit?
Reklamace pokojových rostlin
Pokojové rostliny jsou z pohledu občanského zákoníku brány jako spotřební zboží. To znamená, že je na ně možné uplatnit dvouletou záruku. Pokud tedy vaše pokojová rostlina nepřežila 2 roky, máte právo ji reklamovat. Možná ale budete mít složitější dokazování.
Zákon umožňuje obchodníkovi, aby vám reklamaci zamítl, pokud dojde k přesvědčení, že jste se o pokojovou rostlinu špatně starali. A právě prokázání dobré péče může být problém.
Je pravděpodobné, že pokud si přinesete pokojovou rostlinu se škůdci, která chřadne před očima, a jdete ji reklamovat za pár dnů, bude obchodník vstřícnější, než když přijdete s rostlinou například po roce.
Pokud je rostlina, kterou jste zakoupili, příliš velká a nechcete ji poškodit při převozu, můžete ji doma nafotit a na reklamaci se dostavit i jen s těmito fotografiemi.
Do dvou let od nákupu můžete reklamovat i skutečnost, že vám místo jedné rostliny prodali jinou. Například jste si místo jabloně koupili švestku, ale ukázalo se to až později. Pro případnou reklamaci je ale potřeba mít paragon a důkaz, že jste zakoupili něco jiného, než co vám původně prodali.
Tip: Jak správně reklamovat či vrátit zboží
Osiva a letničky mají záruku jen rok
Zákon o oběhu osiva a sadby přiznává kupujícím záruku jen jeden rok. A ta platí na:
- letničky,
- cibule květin,
- osiva.
V tomto případě, pokud například semena nevyklíčí, máte právo reklamovat u prodejce a požadovat náhradu, například nové sazenice a semena.
Tip: Jak reklamovat špatný účes od kadeřnice nebo pokažené nehty od manikérky?
U sazenic zeleniny je doba kratší
Výjimku mají sazenice zeleniny a sazenice květin. U těch platí, že záruční doba je jen 3 týdny. Pokud se vám neuchytí a lhůtu prošvihnete, prodejce vám nárok vůbec nemusí uznat.
Tip: Jak reklamovat jídlo v restauraci a jak u kurýra?
Řezané květiny reklamujte do druhého dne
U řezaných květin jsou možnosti ještě omezenější. Vadí jim velký mráz i přílišné vedro a dusno. Zvláště v zimních či letních měsících se tak prodejce často odvolává na to, že jste ji vystavovali extrémním teplotám.
Pokud jste si ale jisti, že jste udělali vše správně, nedejte se. I když květinu nakupujete v zimě, v létě, kdykoli, měla by přežít cestu do auta, cestu autem domů a pak pobyt ve váze s vodou. Jestliže do druhého dne kytka zvadne a opadává, není zřejmě chyba na vaší straně a obchodník by se měl situací zabývat.
Reklamaci ale musíte uplatnit rychle, a to do druhého dne od nákupu.
Ideálně s paragonem, ale jde to i bez
Reklamace by ideálně měla probíhat s účtenkou. Pokud ji nemáte, ale platili jste například kartou, může jako doklad o nákupu posloužit i výpis z platební karty. U řezaných a vázaných květin se možná setkáte i s tím, že si daný pracovník bude pamatovat, že tuto květinu vázal.
Na reklamaci s sebou rostlinu buď můžete přinést, nebo, pokud to povaha věci nedovoluje, se doporučuje rostlinu nafotit. Zasazený keřík či ovocný strom asi nebudete vozit prodejci na reklamaci. Měly by proto posloužit i fotografie, které dokládají, že se stromek neuchytil dobře, nebo že jde o jinou odrůdu, než jste si zakoupili.
Tip: Jak reklamovat zboží bez účtenky?