EU chce zamezit zbytečnému hromadění vyřazených výrobků, které se dají leckdy opravit do fungujícího stavu. Vyřazené výrobky podle statistik zbytečně každoročně vyprodukují 35 milionů tun odpadu v EU.
I na základě tohoto klimatického problému vydala Evropská komise 22. března 2023 návrh, který podporuje nárok spotřebitelů na opravu nejvíce využívaných technologických výrobků – mobilů, tabletů a počítačů. V současné době platí právo na opravu hlavně pro velké spotřebiče – lednice, trouby, vysavače apod.
Nový evropský legislativní koncept má podpořit udržitelnost a zamezit zbytečnému plýtvání. Zároveň má také podpořit cíle Zelené dohody pro Evropu (dohoda pro zlepšení kvality života občanů a dalších generací v oblasti klimatu, energetiky a dopravy). Návrh komise musí ještě přijmout Evropský parlament a Evropská rada.
Oprava má mít přednost před výměnou zboží
Spotřebitelům se tak v případě přijetí legislativy ještě více zpřístupní nárok na opravu výrobků namísto jejich výměny za nový model. Koncept má také za úkol motivovat prodejce pro zavedení a zjednodušení systému opravárenských služeb, které kvůli jejich vyšší administrativní a časové náročnosti spotřebitelé často odmítnou a zvolí pro ně jednodušší cestu výměny za nové zboží.
Přitom podle Evropské komise spotřebitelé při upřednostnění výměny zboží přijdou každoročně o 12 miliard ročně.
Jakými opatřeními chce EU podpořit zvýšení zájmu spotřebitelů o opravu technologických zařízení?
V rámci záruční doby, ale i po jejím uplynutí, budou muset výrobci nabídnout spotřebitelům přednostně opravu, a to u těch výrobků, u kterých vyjde oprava levněji než výměna výrobku.
V případě poruchy zboží po uplynutí záruční doby jsou změny koncipované tak, aby měli spotřebitelé od výrobců co nejvíce informací k upřednostnění opravy zboží namísto jeho výměny.
- Výrobci budou muset spotřebitele informovat o těch výrobcích, které mají povinnost opravit oni sami.
- Spotřebitelům vznikne právo domáhat se opravy zboží – pokud si bude chtít spotřebitel výrobek nechat, musí mu výrobce umožnit jeho opravu (to bude platit tehdy, když půjde o opravitelnou věc). Výrobci tak budou mít větší motivaci vyvíjet udržitelnější technologie.
- Vznik online aplikace pro lepší dohledatelnost servisních pracovníků – nově vzniklá aplikace má podpořit a zjednodušit propojení spotřebitelů, servisů a prodejců podle lokality a kvality služeb.
- Zavedení jednotného evropského formuláře, který si budou moci spotřebitelé vyžádat od servisních pracovníků. Formulář bude zahrnovat podmínky a ceny oprav. Spotřebitelé tak získají informace, díky kterým se budou moci snadněji rozhodnout.
- Výrobci se budou moci zavázat k evropské normě kvality pro své opravářské služby. Přijetím toho závazku budou muset splňovat určené normy, například normy na časovou délku oprav.
Tip: Nejčastější chyby prodávajících
Návrh také zahrnuje novou směrnici o evropských kritériích proti klamavosti a zavádějícím environmentálním tvrzením. Spotřebitelé by neměli být klamáni prodejci tím, že jsou jejich výrobky ekologické, aniž by tuto skutečnost opravdu naplňovaly. Podpora oprav v záruční i pozáruční době má výrobce motivovat k výrobě produktů šetrných k životnímu prostředí.
„Budeme-li výrobky opravovat, ukončíme modelové chování ‚vzít, vyrobit, rozbít a zahodit‘, které tolik škodí planetě, našemu zdraví i ekonomice. Není důvod, proč by měl vadný kabel nebo porouchaný ventilátor být důvodem pro nákup zcela nového výrobku. V loňském roce jsme navrhli pravidla zajišťující, aby výrobky byly navrženy jako opravitelné. Dnes představujeme návrh, který má zajistit, aby se oprava výrobků stala pro spotřebitele snadnou a atraktivní variantou,“ uvedl Frans Timmermans, výkonný místopředseda pro Zelenou dohodu pro Evropu.
Zdroj: Evropská komise
Čtěte také:
Jak je to s reklamací ojetého automobilu?
Jak je to se zárukou na tepelné čerpadlo?