Nevyhazovat! EU chce zavést právo spotřebitelů na opravu mobilů, tabletů i počítačů

30.03.2023 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Pixabay

Představený návrh Evropské komise má přimět spotřebitele dát přednost opravě před výměnou zboží. Novinka se má týkat především mobilů, tabletů a počítačů. Jakými kroky chce EU právo na opravu zboží podpořit?

EU chce zamezit zbytečnému hromadění vyřazených výrobků, které se dají leckdy opravit do fungujícího stavu. Vyřazené výrobky podle statistik zbytečně každoročně vyprodukují 35 milionů tun odpadu v EU.

I na základě tohoto klimatického problému vydala Evropská komise 22. března 2023 návrh, který podporuje nárok spotřebitelů na opravu nejvíce využívaných technologických výrobků – mobilů, tabletů a počítačů. V současné době platí právo na opravu hlavně pro velké spotřebiče – lednice, trouby, vysavače apod. 

Nový evropský legislativní koncept má podpořit udržitelnost a zamezit zbytečnému plýtvání. Zároveň má také podpořit cíle Zelené dohody pro Evropu (dohoda pro zlepšení kvality života občanů a dalších generací v oblasti klimatu, energetiky a dopravy). Návrh komise musí ještě přijmout Evropský parlament a Evropská rada.

Tip: Jak se změnily podmínky pro reklamaci a vrácení zboží zakoupeného v e-shopech a kamenných prodejnách?

Oprava má mít přednost před výměnou zboží

Spotřebitelům se tak v případě přijetí legislativy ještě více zpřístupní nárok na opravu výrobků namísto jejich výměny za nový model. Koncept má také za úkol motivovat prodejce pro zavedení a zjednodušení systému opravárenských služeb, které kvůli jejich vyšší administrativní a časové náročnosti spotřebitelé často odmítnou a zvolí pro ně jednodušší cestu výměny za nové zboží.

Přitom podle Evropské komise spotřebitelé při upřednostnění výměny zboží přijdou každoročně o 12 miliard ročně.

Jakými opatřeními chce EU podpořit zvýšení zájmu spotřebitelů o opravu technologických zařízení?

V rámci záruční doby, ale i po jejím uplynutí, budou muset výrobci nabídnout spotřebitelům přednostně opravu, a to u těch výrobků, u kterých vyjde oprava levněji než výměna výrobku.

V případě poruchy zboží po uplynutí záruční doby jsou změny koncipované tak, aby měli spotřebitelé od výrobců co nejvíce informací k upřednostnění opravy zboží namísto jeho výměny.

  • Výrobci budou muset spotřebitele informovat o těch výrobcích, které mají povinnost opravit oni sami.
  • Spotřebitelům vznikne právo domáhat se opravy zboží – pokud si bude chtít spotřebitel výrobek nechat, musí mu výrobce umožnit jeho opravu (to bude platit tehdy, když půjde o opravitelnou věc). Výrobci tak budou mít větší motivaci vyvíjet udržitelnější technologie.
  • Vznik online aplikace pro lepší dohledatelnost servisních pracovníků – nově vzniklá aplikace má podpořit a zjednodušit propojení spotřebitelů, servisů a prodejců podle lokality a kvality služeb.
  • Zavedení jednotného evropského formuláře, který si budou moci spotřebitelé vyžádat od servisních pracovníků. Formulář bude zahrnovat podmínky a ceny oprav. Spotřebitelé tak získají informace, díky kterým se budou moci snadněji rozhodnout.
  • Výrobci se budou moci zavázat k evropské normě kvality pro své opravářské služby. Přijetím toho závazku budou muset splňovat určené normy, například normy na časovou délku oprav.

Tip: Nejčastější chyby prodávajících

Návrh také zahrnuje novou směrnici o evropských kritériích proti klamavosti a zavádějícím environmentálním tvrzením. Spotřebitelé by neměli být klamáni prodejci tím, že jsou jejich výrobky ekologické, aniž by tuto skutečnost opravdu naplňovaly. Podpora oprav v záruční i pozáruční době má výrobce motivovat k výrobě produktů šetrných k životnímu prostředí.

„Budeme-li výrobky opravovat, ukončíme modelové chování ‚vzít, vyrobit, rozbít a zahodit‘, které tolik škodí planetě, našemu zdraví i ekonomice. Není důvod, proč by měl vadný kabel nebo porouchaný ventilátor být důvodem pro nákup zcela nového výrobku. V loňském roce jsme navrhli pravidla zajišťující, aby výrobky byly navrženy jako opravitelné. Dnes představujeme návrh, který má zajistit, aby se oprava výrobků stala pro spotřebitele snadnou a atraktivní variantou,“ uvedl Frans Timmermans, výkonný místopředseda pro Zelenou dohodu pro Evropu.

Zdroj: Evropská komise


Čtěte také:

Jak je to s reklamací ojetého automobilu?

Jak je to se zárukou na tepelné čerpadlo?

 
Štítky:

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: Spotřebitel