V roce 2021 v Evropské unii (EU) meziročně vzrostl počet osobních elektromobilů o 76 % ve srovnání s rokem 2020 podle aktuálních dat Eurostatu.
Růstový trend pak podle dat automobilek pokračoval i v roce 2022, stejně jako v prvním kvartálu roku 2023.
- Jak meziročně rostl počet elektromobilů v roce 2021 v rámci EU?
- Jak rostly počty elektromobilů v roce 2022?
- Jaký byl růst počtu elektromobilů v prvních 2 měsících v roce 2023?
Kde byl v roce 2021 nejvyšší meziroční růst osobních elektromobilů?
V roce 2021 se celkový počet elektrických osobních vozidel v EU odhadoval na 1,9 milionu.
Všechny členské státy EU zaznamenaly v roce 2021 nárůst registrací osobních elektromobilů ve srovnání s rokem 2020.
Největší nárůst byl zaznamenán ve Finsku (+136 %), Chorvatsku (+127 %) a Itálii (+122 %).
Nejpomaleji rostl počet elektromobilů v Česku a Španělsku
Nejnižší míra růstu počtu osobních elektromobilů byla zaznamenána v Česku (+12 %) a Španělsku (+15 %).
V průměru byl 76% meziroční růst v EU, Česko bylo v tomto srovnání hluboce pod průměrem EU.
Meziroční růst prodaných elektromobilů v EU mezi roky 2020 a 2021
Zdroj: Eurostat
Jaký byl trend u elektromobilů v roce 2022?
Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) vzrostl v Česku v roce 2022 prodej elektromobilů o 47 % na 3895 nově registrovaných elektromobilů.
Podle ACEA se v celé EU v roce 2022 prodalo o čtvrtinu čistě bateriově poháněných elektromobilů více než v roce 2021, celkem 1 123 778.
České automobilky rozjíždějí i výrobu elektrických vozidel, loni jich vyrobily přes 120 tisíc, z čehož dvě třetiny byly čistě elektrické, což je meziroční nárůst o cca desetinu. Do 7 let by jich mohlo být až 350 tisíc ročně.
Tip: Na dálnici v ČR 150 kilometrů za hodinu?
Rekordní prodeje elektromobilů v EU na začátku roku 2023
V březnu 2023 dále ACEA uvedla, že celkový podíl elektromobilů na počtu prodaných automobilů činil 12,1 % v únoru 2023 a celková registrace nových bateriových elektrických vozidel (BEV) činila 97 300 vozů v EU. Ve srovnání s únorem 2022 se jedná o 39,7% nárůst.
Na tomto nárůstu se nepodílelo Česko a Slovensko, kde byl zaznamenán meziroční pokles počtu registrovaných nových elektromobilů (ČR −3,2 %, SR −28,2 %).
V jiných zemí EU meziročně rostl počet elektromobilů dvouciferným či trojciferným tempem, včetně 3 největších evropských trhů – v Německu (+14,7 %), Francii (+45,7 %) a Nizozemsku (+88,9 %).
Rostoucímu trendu pomohlo výrazné zlevnění modelů společnosti Tesla, na což reagovaly snižováním cen i některé ostatní automobilky.
Ve kterých zemích EU bylo nejvíce elektromobilů?
Členských zemí EU s více než 100 tisíci elektrickými osobními vozidly bylo v roce 2021 celkem 5, Německo (618 tisíc), Francie (403 tisíc), Nizozemsko (245 tisíc), Itálie (118 tisíc) a Švédsko (110 tisíc).
K 31. prosinci 2022 bylo v České republice registrováno 14 316 osobních bateriových elektrických vozidel, v roce 2022 se jejich počet zvýšil o 5075. Čtvrtina z nich byly ojetiny.
Kolik elektřiny spotřebovaly elektromobily v roce 2021?
Spotřeba elektřiny v EU v silniční dopravě (která zahrnuje elektřinu používanou pro elektrické trolejbusy a nabíjení elektrických vozidel) se meziročně v roce 2021 zvýšila o 80 % na 6910 gigawatthodin (GWh), což odpovídá 0,3 % konečné spotřeby.
V rámci zemí EU byla nejvyšší spotřeba elektřiny v silniční dopravě zaznamenána ve Švédsku (1433 GWh), dále v Německu (1386 GWh) a Nizozemsku (1071 GWh).
Na druhou stranu nejméně se spotřebovalo elektřiny v silniční dopravě v roce 2021 na Kypru (0 GWh), ve Slovinsku (4 GWh) a na Maltě (5 GWh).
Spotřeba elektřiny v silniční dopravě v roce 2021 v GWh
Zdroj: Eurostat
Zdroje: Eurostat, Evropská asociace výrobců automobilů