Advokátních úschov se typicky využívá zejména při nákupu nemovitostí nebo dalších velkých investicích, třeba i nákupu firem. Během tohoto procesu dochází k převodu několikamilionových částek a je velmi rizikové poslat takto vysokou částku ihned na účet prodávajícího.
Z důvodu bezpečnosti se finanční prostředky vkládají do tzv. úschov, tedy třetím nezávislým osobám (advokátovi, notáři, bance). Jejich úkolem je zabezpečit finance obou stran, kupujícího a prodávajícího.
Každou vzniklou úschovu má advokát povinnost nahlásit do elektronické knihy úschov (EKÚ), která je spravována Českou advokátní komorou (ČAK). Vklady v úschovách se nemohou míchat s finančními prostředky advokátů nebo jiných klientů. Pro každou úschovu je zřízen zvláštní samostatný účet.
Přečtěte si: Jaké typy úschov lze pro ochranu peněz při koupi nemovitosti využít?
Změny mají zabránit zpronevěrám peněz ze strany advokátů
Česká advokátní komora na základě přijatých opatření chce především zvýšit bezpečnost advokátních úschov pro klienty. Změny v advokátních úschovách vznikly na základě usnesení představenstva České advokátní komory ze dne 11. května 2023.
„V reakci na některé velmi neblahé případy, kdy advokát zpronevěří klientské peníze, se neustále snažíme posilovat zabezpečení advokátních úschov,“ komentoval změny na tiskové konferenci předseda ČAK Robert Němec.
Úprava pravidel přinese nové povinnosti pro advokáty
Nově, když advokát nahlásí do elektronické knihy úschovu, může, pokud si to klient vyžádá, také uvést kontaktní adresu klienta, na kterou přijde klientovi upozornění, že jeho úschova byla řádně nahlášená do elektronické knihy úschov.
Dále také klientovi přijde informace při ukončení úschovy. Toto opatření se má vztahovat pouze na ty úschovy, které advokát nahlásil do EKÚ nejdříve od 1. 7. 2023. Na starší úschovy se povinnost informování klienta o ukončení úschovy nevztahuje.
Další povinností advokáta je informovat klienta o možnosti, že banka, která vede účet advokátní úschovy, umožňuje pravidelné zasílání notifikací o pohybu peněz v úschově. Je pak dále na klientovi, zda si tuto službu vyžádá.
Většina tuzemských bank tuto možnost nabízí. Advokát pouze konkrétní bance předá kontaktní údaje klientů, na které se budou notifikace o pohybu peněz v úschově zasílat. Předpokládá se, že těchto služeb využijí především klienti úschov, které se zřizují při koupi nemovitosti, kde klienti nemají tendenci zůstávat více v anonymitě.
„Existuje však celá řada advokátních úschov, které jsou informačně citlivější nebo důvěrnější (vypořádání SJM, obchodní spory), kdy klienti z nějakého důvodu nemusí mít zájem na tom, aby identita byla známa jak bance, tak advokátní komoře. Proto jsme tedy zvolili systém, kdy záleží na klientovi, aby se rozhodl, zda o tento nástroj bude mít zájem, či nikoliv,“ komentoval novou povinnost advokátů Robert Němec.
Tip: K čemu slouží advokátní úschovy při prodeji nemovitosti?
Důležitá je spolupráce ze strany klientů
V souvislosti s možným rizikem zneužití peněz je třeba, aby klienti trvali na notifikační povinnosti o nahlášení úschovy do elektronické knihy úschov a rovněž vyžadovali pravidelné notifikace o pohybech financí na účtech bank, na kterých je vedena úschova. Na základě této vyžadované kontroly od klientů se tak mohou snížit počty případů, kdy dochází ke zpronevěře peněz ze strany advokátů.
„Byly případy, kdy advokáti pracovali pro realitní kanceláře, a těch úschov měli obrovské množství. Někteří advokáti neodolali pokušení s těmi prostředky po dobu advokátní úschovy pracovat a bohužel investovali peníze takovým způsobem, že tím klienty připravili o peníze,“ dodal Robert Němec.
Nový systém advokátních úschov nabyl účinnosti 23. července 2023.
Čtěte také:
Konec zpronevěrám peněz v úschovách? Notáři chtějí posílit bezpečí peněz klientů
Jak to bude s novými dotacemi na zateplení starých domů?