Svatba bývá jeden z nejdůležitějších a nejkrásnějších dnů v životě ženy. Nicméně jsou to pak především novomanželky, které mají po uzavření sňatku vyřizování v podobě návštěvy úřadů kvůli změně příjmení. Podívejme se na výčet toho, kde bude třeba změnu rodinného stavu a změnu příjmení nahlásit.
- Výměna občanského průkazu kvůli změně příjmení
- Nový cestovní pas
- Kde a jak vyměnit řidičák?
- Ohlášení změny příjmení zdravotní pojišťovně
- Kdy nahlásit změnu rodinného stavu kvůli občance?
- Na jakých průkazech je nutné změnit příjmení?
- Kde všude ještě nahlásit změnu?
Výměna občanského průkazu kvůli změně příjmení
Jako první doklad byste měli řešit ten nejdůležitější, a tím je občanský průkaz. Na výměnu již neplatného průkazu máte ze zákona 15 dní s tím, že průkaz je platný ještě 45 dní od uzavření sňatku. K výměně pak budete potřebovat oddací list. Ten by měl být hotový do 30 dnů od svatby, ale zpravidla to bývá o dost dříve.
S původní občankou a oddacím listem budete muset zajít na kterýkoliv úřad obce s rozšířenou působností v ČR, není nutné vyhledávat úřad jen v místě trvalého pobytu.
Za vydání ve standardní lhůtě nic neplatíte.
Nový cestovní pas
Po obdržení oddacího listu musíte zažádat také o nový cestovní pas, pokud ho máte a chcete dál používat. Jeho platnost totiž končí po 3 měsících od změny příjmení. K tomu budete potřebovat původní cestovní pas nebo občanský průkaz a oddací list, popř. OP s novým příjmením. To opět budete řešit na kterémkoli obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Za vydání ve standardní lhůtě zaplatíte 600 Kč.
Čtěte také: Jak si můžete změnit jméno po svatbě
Kde a jak vyměnit řidičák?
S výměnou řidičáku také musíte zajít na jakýkoliv úřad obce s rozšířenou působností. S tím rozdílem, že je třeba jej vyměnit do 5 pracovních dnů od změny příjmení. To byste tedy měli začít řešit hned, jak obdržíte oddací list. Poplatek za vydání ve standardní lhůtě bude činit 200 Kč.
Stejná sazba pak platí i v případě, kdy o řidičák zažádáte online přes Portál dopravy anebo Portál občana. K tomu však potřebujete datovou schránku, eObčanku nebo uznávanou elektronickou identitu, například bankovní.
Ohlášení změny příjmení zdravotní pojišťovně
O změně příjmení se musí včas dozvědět i zdravotní pojišťovna, a to nejpozději do 30 dnů od uzavření sňatku. Nový průkaz pojištěnce by vám poté měl dorazit poštou. Za jeho vydání nic neplatíte.
Čtěte také: Co je nutné zařídit před a po narození dítěte?
Kdy nahlásit změnu rodinného stavu kvůli občance?
Toto se netýká jen dam, ale i pánů, kteří příjmení nezměnili. Dobré je vědět, že mít uveden rodinný stav v občance již dnes není povinnost, údaj patří mezi volitelné. Kdo má kolonku v občance prázdnou, nic řešit nemusí. Ti, u kterých však rodinný stav uveden je, musí nahlásit změnu a po svatbě zažádat o vydání nového občanského průkazu.Na jakých průkazech je nutné změnit příjmení?
technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla |
zbrojní průkaz |
evropský zbrojní pas |
průkaz osoby se zdravotním postižením |
mezinárodní řidičský průkaz |
průkaz diabetika |
průkaz nositele implantátu |
cestovní průkaz |
průkaz profesní způsobilosti řidiče |
průkaz zbraně |
lovecký lístek |
rybářský lístek |
průkaz způsobilosti vůdce malého plavidla |
průkaz odborné způsobilosti velitele jachty |
potápěčský průkaz |
průkaz na řízení motorového vozíku |
průkaz na výškové práce |
svářečský průkaz |
diplomatický pas |
průkazy oborové (advokáti, lékaři…) |
pilotní průkaz |
Kde všude ještě nahlásit změnu?
Jednoduše řečeno by se dalo říct, že kdekoliv, kde jste vedeni pod starým příjmením, a všude, kde máte vedenou jakoukoliv smlouvu. Zahrnout sem tedy můžeme banky, pojišťovny, stavební spořitelny a veškeré finanční společnosti. Dále sem spadají také poskytovatelé energií, internetu a telefonních služeb, věrnostních karet a členských klubů.
O změně by se pak měly dozvědět také školy a veškeré vzdělávací instituce, kam můžeme zahrnout i nejrůznější kurzy. Zapomínat by se samozřejmě nemělo ani na zaměstnavatele, lékaře a dopravce, u kterých máte veden průkaz.
Nutné je také nahlásit změnu na poště, jestliže využíváte její služby, jako např. SIPO k platbě poplatků za televizi a rozhlas.
Čtěte také: Co všechno musíte vyřídit hned po narození dítěte
Zdroj: Portál občana