Novou službu, tzv. platbu na kontakt (PNK), připravuje a testuje Česká národní banka (ČNB) společně s Českou bankovní asociací (ČBA). V současné době se do projektu zařadilo devět tuzemských bank.
- Fungování platby na kontakt
- Banky, které začnou platbu na kontakt poskytovat
- Postup pro klienty Komerční banky
Jak bude platba na kontakt fungovat?
Uskutečnit platbu bez znalosti čísla bankovního účtu příjemce má být možné díky vznikajícímu registru čísel bankovních účtů spárovaného s mobilními čísly, který bude provozován Českou národní bankou. Do toho registru budou svoje telefonní čísla registrovat ti klienti bank, kteří chtějí platbu na kontakt využívat.
Odesílatele platby jeho banka s vytvořeným registrem propojí a díky vybranému číslu se následně propíše i číslo bankovního účtu příjemce platby. Pak už postačí platbu pouze odeslat. Přijmout nebo odeslat platbu tímto způsobem budou moci majitelé těch účtů, jejichž banky tuto službu umožňují. K přijetí platby bude rovněž muset majitel udělit bance souhlas ke spárování telefonního čísla s číslem účtu. Není ale podmínkou, aby odesílatel a příjemce platby byli klienty shodné banky.
V případě, že klienti mají účtů více, budou si moci zvolit ten, který chtějí využívat pro platbu na kontakt. Jestliže klient vlastní více telefonních čísel, bude mít možnost propojit si každé číslo s jedním bankovním účtem.
Službu by mělo zatím podporovat devět bank působících v ČR, předpokládá se ale, že i ostatní banky ji začlení do svých nabízených služeb pro klienty.
Již v roce 2022 se k přípravě nové služby vyjádřil člen bankovní rady ČNB Oldřich Dědek: „Podobné služby již fungují v zahraničí, kde jsme se inspirovali – například v USA, Lotyšsku nebo na Slovensku.“
Tip: Co dělat, když na dovolené ztratíte platební kartu? Přehled čísel pro blokaci
Do budoucna by mohly být účty spárovány také s e-mailovými adresami
Česká národní banka rovněž sdělila, že po spuštění a osvědčení služby by se ke spárovaným telefonním číslům mohly přidat také e-mailové adresy. Odesílateli platby by tak stačilo znát e-mail příjemce platby.
Nová služba má eliminovat chyby v zadávání čísel bankovních účtů
Klienti bank často chybují při vyplňování čísel bankovních účtů. Ve větším počtu případů chybně zadané číslo neexistuje. Někdy klient ale štěstí nemá a platba dorazí na účet chybného příjemce. Klienti se pak obracejí na svoji banku, která musí špatně zaslanou platbu řešit. Snížit počet takto chybně zaslaných peněz by mohla právě nabízená služba platby na kontakt. Lidé by totiž již číslo účtu nekopírovali ani nepřepisovali.
Banky, které službu v ČR nabídnou
- Air Bank
- Česká spořitelna
- ČSOB
- Komerční banka
- Raiffeisenbank
- UniCredit Bank
- Fio Banka
- Moneta Money Bank
Čeká se na dokončení registrace
Většina bank zapojených do projektu plánuje spustit službu během letošního podzimu. Termín spuštění se však odvíjí od ukončení registračního procesu u ČNB. Teprve po skončení registrace budou moci platbu na kontakt spustit jednotlivé banky.
Konkrétní termín spuštění však podle ČNB dosud není znám.
Komerční banka již klientům představila postup využití platby na kontakt
- Platbu na kontakt snadno pošlete v mobilní aplikaci KB+ a Mobilní banka nebo internetovém bankovnictví MojeBanka
- Ve formuláři Platba vyberete telefonní kontakt toho, komu chcete peníze poslat
- Zkontrolujete jméno příjemce, který je pod vybraným kontaktem registrován
- Platbu na kontakt můžete poslat i příjemcům, kteří mají jinou banku než KB
- Pokud chcete Platby na kontakt i přijímat, registrujte se v mobilní aplikaci KB+ nebo Mobilní banka, případně internetovém bankovnictví MojeBanka
- Při registraci se propojí telefonní číslo s číslem účtu a díky tomu je možné poslat Platbu na kontakt
(Zdroj: Komerční banka)
Čtěte také:
Klienti využívající advokátních úschov získají větší kontrolu nad svými financemi
Dodavatelé energií vydávají nové ceníky. Kolik zaplatíte za plyn a elektřinu?