V lednu 2023 se změnila pravidla pro vrácení a reklamace zboží zakoupeného v internetových obchodech.
Co se týče 14denní lhůty na odstoupení od smlouvy, tedy lhůty pro vrácení zboží, ta zůstala stále stejná. Ještě do konce roku 2022 však platilo, že zákazník během této doby mohl zboží neomezeně zkoušet.
Nyní převzaté zboží může vyzkoušet jen na nezbytnou dobu, nikoli opakovaně. Tato právní úprava vznikla na základě toho, že se často obchodům vracelo zboží, které bylo dále neprodejné.
Spotřebitelé během této doby mohou zjistit, zda jim přijaté zboží skutečně vyhovuje, jako kdyby měli stejnou možnost v kamenném obchodě. Tato 14denní doba platí pro jakýkoli způsob doručení zboží z internetového obchodu. Nezáleží tedy na tom, zda si spotřebitel nechá zboží doručit až do domu, nebo si zboží nechá zaslat na prodejnu, kde si jej pak vyzvedne.
Jestliže prodejce spotřebitele o možnosti odstoupení neinformuje, prodlužuje se doba pro vrácení zboží ze 14 dnů na 1 rok od přijetí zboží.
- VZOR: Formulář odstoupení od smlouvy
- Kdo zaplatí náklady spojené s vrácením zboží?
- Kdy přijdou peníze za vrácené zboží?
Kde nalézt formulář k vrácení zboží (odstoupení od smlouvy)?
Některé internetové obchody mají na svých webových stránkách přímo formulář pro odstoupení od smlouvy, do kterého se uvádí číslo účtu, na který chce spotřebitel vrátit své peníze.
Jiné obchody zase přibalují formulář na vrácení zboží přímo do objednávky.
Případně spotřebitelé mohou využít také formulář, který zveřejnila Česká obchodní inspekce.
Náklady na vrácení zboží hradí ve většině případů spotřebitel
S vrácením zboží nastane také otázka, kdo má platit náklady na zaslání balíku zpět internetovému obchodu. Tedy zda za uhrazení nákladů nese odpovědnost spotřebitel, nebo e-shop. Podle občanského zákoníku má povinnost náklady spojené s vrácením zboží uhradit spotřebitel.
Některé e-shopy však proplatí i náklady za navrácení zboží. Jsou to především internetové obchody, které počítají s velkou mírou vracení, například obchody s oblečením, obuví apod. Takové e-shopy mají ve většině případů již nasmlouvané dopravce, kteří zajišťují vrácení balíku.
Tip: Výrobků s minimální trvanlivostí se pravidla slev týkají, se „spotřebujte do“ nikoli
Kdy proplatí náklady na vrácení sám internetový obchod?
Je tu jedna výjimka, kdy je povinností obchodu platit poštovné za spotřebitele. A to tehdy, když před uzavřením kupní smlouvy (před objednáním zboží) neinformoval kupujícího o tom, že náklady spojené s případným vrácením zboží bude hradit on.
Tyto informace běžně najdou spotřebitelé v obchodních podmínkách, které stvrzují před odesláním objednávky.
Musíte zboží zabalit do stejného obalu?
Není nutné, aby spotřebitelé zboží na vrácení balili do téhož obalu, v jakém jim přišlo. Může to však být komfortnější než hledat nový obal, který bude rozměrově pasovat na zboží.
Jestliže obchod nepreferuje nějakého dopravce pro vrácení zboží, je jeho výběr na spotřebiteli. Zpravidla se volí stejný způsob, jakým zboží přišlo zákazníkovi.
Tip: Zákazníci udávají obchodníky, kteří čachrují se slevami
Kdy by vám měly přijít peníze za vrácené zboží?
Peníze se spotřebiteli vracejí stejným způsobem, jakým za objednávku zaplatil, nebo jiným, pokud se tak obchod se spotřebitelem dohodnou. Vrácená částka se bude skládat z ceny za samotné zboží a ceny poštovného, které spotřebitel zaplatil, když si zboží objednával.
Pokud si spotřebitel vybral dražší způsob doručení než ten nejlevnější nabízený obchodem, může obchod vrátit na poštovném jen takovou částku, která je určena pro nejlevnější způsob doručení.
Částku musí prodejce uhradit nejpozději do 14 dnů od doručení smlouvy od odstoupení.
Čtěte také:
E-shopy musejí zveřejňovat již pouze ověřené recenze
Můžete kamerou na svém domě monitorovat i veřejné prostranství?