Benzín patří mezi komodity, na které je uvalena nejenom daň z přidané hodnoty, ale i spotřební daň. Podle § 48 zákona o spotřebních daních činí v roce 2024 spotřební daň u benzínu 12 840 Kč za 1000 litrů. Z každého načepovaného litru na benzínce tak činí spotřební daň 12,84 Kč, navíc je nutné připočítat i daň z přidané hodnoty, přičemž benzín podléhá základní 21% sazbě DPH.
Praktický výpočet ceny benzínu v Česku
V následující tabulce si vypočítáme celkové zdanění u litru benzínu u prodejní ceny 39,10 Kč, tento údaj je převzat z databáze OECD (Taxation of premium unleaded gasonline, 2022) jako průměrná cena v Česku. Uvedená cena přibližně odpovídá i aktuální prodejní ceně na jaře 2024. Výpočet v Česku je proveden podle legislativy roku 2024.
Čtěte také: Jak se počítají ceny pohonných hmot do cestovních náhrad v roce 2024
Výpočet celkového zdanění u litru benzínu v Česku v roce 2024
Položka |
Částka |
Cena za litr benzínu |
39,10 Kč |
Spotřební daň za litr benzínu |
12,84 Kč |
Daň z přidané hodnoty za litr benzínu |
6,79 Kč (39,10 Kč : 121 × 21) |
Nepřímé daně celkem |
19,63 Kč (12,84 Kč + 6,79 Kč) |
Zdanění z prodejní ceny (v %) |
50,2 % (19,63 Kč : 39,10 Kč) |
Zdroj: vlastní výpočet autora
U benzínu prodávaného za 39,10 Kč za litr činí nepřímé daně (spotřební daň + DPH) 50,2 % z prodejní ceny. Vzhledem k tomu, že spotřební daň je stejně vysoká bez ohledu na prodejní cenu litru benzínu, platí, že čím nižší je prodejní cena, tím je celkové zdanění vyšší. Např. u prodejní ceny 38 Kč za litr benzínu činí celkové zdanění 51,2 %.
Tip: Levný benzín před volbami? Co není, může být
Zdanění benzínu v evropských zemích je vyšší
Obecně můžeme říci, že celkové daňové zatížení z členských zemí OECD je nejvyšší v členských zemích, které jsou současně členy Evropské unie, přístup ke spotřebním daním není výjimkou. Celkové zdanění benzínu je tedy vyšší v evropských zemích než v mimoevropských zemích.
- Nejvyšší zdanění benzínu z členských zemí OECD je v Irsku (62,3 %), v Izraeli (60,2 %), v Řecku (56,3), v Itálii (55,3 %), ve Finsku (55,1 %), ve Velké Británii (55,0 %), ve Francii (54,8 %), v Německu (54,4 %), v Nizozemí (54,3 %), v Portugalsku (54,0 %), v Norsku (53,7 %), ve Švédsku (53,1 %), na Islandu (52,0 %), v Dánsku (51,0 %), v Belgii (50,8 %) a v Česku (50,2 %).
- Vyšší zdanění benzínu než 40 % prodejní ceny je ještě v Estonsku (49,8 %), v Lotyšsku (49,6 %), na Slovensku (49,1 %), ve Slovinsku (49,0 %), v Rakousku (48,2 %), v Lucembursku (47,8 %), ve Švýcarsku (47,5 %), v Litvě (47,1 %), ve Španělsku (46,4 %), v Maďarsku (45,4 %), v Japonsku (42,1 %) a v Koreji (40,9 %).
- V ostatních členských zemích OECD (v Polsku, v Chile, v Kostarice, v Kanadě, v Turecku a v USA) nedosahuje zdanění u litru benzínu ani zmíněných 40 %.
Za posledních deset let kleslo souhrnné zdanění u litru benzínu v naprosté většině členských zemích OECD. Důvodem je právě fixní nastavení spotřební daně a růst ceny pohonných hmot v čase. V Česku např. v minulosti dosahovalo celkové zdanění u litru benzínu přes 60 %, protože prodejní cena za litr benzínu byla nižší než 30 Kč za litr.
Pramen: OECD, OECD Tax Database, Annex Table 4.4 Taxation of premium unleaded gasoline 2022