Stát rozprodá zabavené mobily i drony. Jak se do elektronické dražby přihlásit?

24.06.2024 | , Finance.cz
DANĚ


Finanční správa zveřejnila informace o dražbě elektroniky, která byla zadržena během měsíce května v souvislosti s kontrolní akcí na odhalování nezdaněných dovozů zboží. Do dražby se může přihlásit kdokoliv.

Dražba první části zabavené elektroniky by se měla uskutečnit od 9. července 2024 přes online aplikaci APED (aplikace elektronických dražeb). Dražba nabídne například notebooky, mobilní telefony, chytré hodinky, sluchátka i drony. 

Finanční správa konkrétně uvádí, že by se měl v elektronice vyskytovat například iPhone 15 PRO MAX 256 GB s vyvolávací cenou 11 167 Kč (průměrná cena na trhu je přitom 34 000 Kč) nebo Apple MacBook Air 13,3″ 256 GB s vyvolávací cenou 7834 Kč (průměrná cena 25 000 Kč). 

Finanční úřad pro hl. město Prahu ve spolupráci s Celním úřadem pro hl. město Prahu zabavily během kontrolní akce zboží v hodnotě přes 5 milionů korun. Již na začátku roku proběhla podobná kontrolní akce, kdy úřady zabavily spotřební elektroniku v hodnotě 34 milionů korun. Peníze z daňových podvodů se prostřednictvím aukce vrátí státu.

„Opakovaně se potvrzuje význam spolupráce finanční a celní správy při potírání daňových úniků. Typicky se jedná o dovozy zboží z třetích zemí do států Evropské unie, ze kterých není odváděna DPH,“ uvedl ředitel Sekce výkonu daní Generálního finančního ředitelství Jiří Žežulka.

Zdroj: Pixabay

Zájemci o dražbu se musí registrovat do online aplikace 

Jak jsme již zmínili výše, podmínkou pro účast v dražbě je registrace do aplikace elektronických dražeb – APED. Ta byla poprvé spuštěna v roce 2019 a od té doby na ní proběhlo již 2410 elektronických dražeb, ve kterých byl vydražen majetek za 446 milionů korun.

Do aplikace se zájemci o dražbu zaregistrují pomocí vyplnění žádosti a následného ověření. K ověření uživatele poslouží zřízená datová schránka nebo některá z forem identity občana. Využít lze také uznávaný elektronický podpis. Jestliže nemá uživatel žádnou tuto formu ověření, může využít osobní ověření na pobočce finančního úřadu podle místa svého trvalého bydliště.

Hned na začátku žádosti vyplníte typ osoby, pro kterou registraci vytváříte – nejčastěji tedy fyzická osoba. Registraci lze provést také pro OSVČ či právnickou osobu. Poté si vyberete typ ověření a zadáte e-mail, na který vám přijde kód k ověření, který následně vyplníte do požadovaného pole. Jestliže jste zvolili způsob ověření přes identitu občana, zobrazí se vám ve formuláři modré pole „ověřit službou NIA“, které zvolíte. Ověření přes identitu občana je nejjednodušší a k ověření uživatele dochází ihned.

Poté vyplníte zbytek klasických identifikačních údajů včetně bankovního účtu a odsouhlasíte podmínky. Do zadaného e-mailu vám přijdou přihlašovací údaje, kterými se poprvé do aplikace přihlásíte. Po prvním přihlášení je nutné změnit heslo, k čemuž vás aplikace sama navede.

Poté již lze aplikaci standardně využívat.

 

U žádostí se způsobem osobního ověření na úřadě

V případě, že jste zvolili osobní formu ověření, budete muset navštívit v úředních hodinách příslušné územní pracoviště Finanční správy – finanční úřad podle vašeho trvalého bydliště. Právnické osoby mohou za sebe poslat pověřenou osobu na základě plné moci nebo osobu oprávněnou jednat za tuto právnickou osobu podle údajů vedených ve veřejném rejstříku. Ověření fyzické osoby v zastoupení však není možné a je nutné, aby se dostavila přímo tato osoba.

U žádostí se způsobem ověření přes datovou schránku nebo elektronický podpis

Jestliže jste zvolili ověření přes datovou schránku nebo uznávaný elektronický podpis, budete muset čekat ve lhůtě nejvýše do 10 dnů ode dne odeslání žádosti, než Finanční správa ověří správnost údajů.

Tip: Finanční úřady změní o prázdninách otevírací dobu

Jak funguje aplikace elektronických dražeb?

Aplikace online dražeb nahrazuje způsoby dražeb, které se dříve konaly přímo na pracovištích finančních úřadů. V aplikaci lze nalézt aktuálně zveřejněné, zrušené nebo archivované dražby.

Vyfiltrovat lze nemovité i movité věci nebo motorová vozidla. Dražitelé se mohou k dražbě přihlásit a poté jim je umožněno zadávat příhozy. Poté, co je předmět vydražen, je úspěšný dražitel informován o zaplacení a převzetí vydražené věci. Informace k dražbě Finanční správa zasílá dražiteli přímo na e-mail, který uvedl při registraci. Data v uživatelském účtu si může uživatel kdykoliv změnit.

Aktuální přehled dražeb najde na adrese aplikace i nepřihlášený uživatel.

Zdroj: Finanční správa ČR


Čtěte také:

Jak koupit na hypotéku nemovitost v dražbě nebo aukci

Reforma rozvodů upouští od zjišťování příčiny rozpadu manželství a výslechu manželů

Platí smlouva o úvěru, když si poskytovatel řádně neprověří solventnost spotřebitele?

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: DANĚ