Od dnešního dne začal fungovat Registr zastupování, avšak občané jej budou moci využít až od začátku příštího roku. V současné době se na něj napojují orgány veřejné správy.
- Fungování Registru zastupování
- Papírové plné moci dále platí
- Od 1. července poslouží aplikace eDoklady na vícero místech
Registr zastupování mohou občané využít v situaci, když potřebují za někoho jednat, nebo naopak potřebují, aby někdo jednal za ně (například podal daňové přiznání). Přístup do registru budou mít také orgány veřejné správy, které si zadanou plnou moc vyhledají.
Plné moci v registru mají sloužit až do jejich odvolání či vypršení jejich platnosti. Hlavním cílem je usnadnit využívání plných mocí nejen občanům a firmám, ale také všem úřadům. Správa a udržování Registru zastupování je v kompetenci Digitální a informační agentury (DIA). Postupně se do něj mají začít zapojovat orgány veřejné správy.
Avšak nevýhodou je, že zapojení pro úřady má být pouze dobrovolné, nikoliv povinné. Podle DIA by se mělo mezi prvními připojit Ministerstvo dopravy. „Registr zastupování k 1. 7. bude spuštěn a orgány veřejné správy se do něj budou napojovat postupně. Zákon jim v aktuálním znění neukládá povinnost, nicméně jednáme například s Ministerstvem dopravy, které by se mělo připojit mezi prvními,“ komentoval pro redakci Finance.cz dobrovolnost zapojení veřejných orgánů Jakub Palata, pracovník z odboru komunikace DIA.
V Registru zastupování bude snazší sdílení plných mocí tak, aby se daly použít opakovaně. Elektronické plné moci se budou především uplatňovat u služeb, které jsou ve veřejné správě využívány digitálně.
Seznam služeb, na které lze elektronické plné moci využít, je k nalezení v Katalogu služeb veřejné správy.
„V Registru zastupování budou připravené předvyplněné formuláře pro různé účely, do kterých bude potřeba pouze vyplnit své jméno, jméno zastupovaného (nebo naopak toho, kdo jej zastupuje), účel, pro který je plná moc udělována, a nakonec potvrdit svou vůli přes Identitu občana,“ vysvětluje funkci Registru zastupování tisková zpráva Digitální a Informační agentury.
Papírové plné moci nadále zůstávají v platnosti
Rozšíření plných mocí o jejich elektronický registr však nijak nezasáhne do fungování současných papírových plných mocí. I ty mohou občané i nadále využívat. Elektronický registr má sloužit pouze jako další možnost, jak plné moci využívat, a souvisí s celkovým rozšiřováním digitalizace veřejné správy. Zároveň v případě využití Registru zastupování má skončit povinnost předložit plnou moc fyzicky a nutnost jejího úředního ověření.
Tip: Přes datovou schránku účet v bance nezrušíte. Z oslovených bank to udělá jen hrstka
Od 1. července se prokážete aplikací eDoklady na více místech
Současně se spuštěním Registru zastupování má dojít k rozšíření míst, kde se lidé mohou prokázat prostřednictvím aplikace eDoklady. Mobilní aplikace slouží občanům jako alternativa ke klasickému fyzickému občanskému průkazu.
Od 20. ledna 2024 se mohli začít občané prokazovat elektronickým občanským průkazem na ústředních orgánech státní správy, tedy převážně na ministerstvech. Dobrovolně se však přidávaly k ověřovatelům i některé další soukromé instituce a úřady. Do budoucna se počítá s tím, že aplikace bude obsahovat i jiné doklady.
Od 1. července 2024 se bude možné touto aplikací prokazovat také na:
-
úřadech práce,
-
finančních úřadech,
-
živnostenských úřadech,
-
katastrálních úřadech,
-
zbývajících krajích,
-
obcích s rozšířenou působností,
-
soudech a
-
všech orgánech policie.
Od 1. ledna 2025 se bude možné touto aplikací prokazovat také na:
-
zbývajících obcích,
-
okrskových volebních komisích,
-
školách,
-
zdravotních pojišťovnách,
-
bankách,
-
notářích,
-
České poště a
-
zastupitelských úřadech.
Soukromí podnikatelé se mohou k ověřovatelům dobrovolně zaregistrovat přes datovou schránku. Aplikace umožňuje ověřovatelům propojení s jejich interními systémy, což pomůže hlavně úřadům tak, že se informace samy přenesou do jejich systémů.
Do zahraničí stále s fyzickou formou občanského průkazu
Elektronický občanský průkaz je pouze alternativou k tomu fyzickému a jeho využití je pouze na rozhodnutí občanů. Avšak v zahraničí se elektronickým průkazem ověřovat nelze. Proto je důležité vzít si s sebou klasický fyzický občanský průkaz při cestě přes hranice, pokud nemáte například v Schengenském prostoru cestovní pas.
Čtěte také:
Jak červencové a další svátky posunou výplaty důchodů v roce 2024
České daně spolknou přes 40 procent z ceny litru nafty. Mají je někde vyšší?