Aplikace Jenda očima uživatelů. Na vyřízení příspěvku na bydlení se čeká i několik měsíců

10.07.2024 | , Finance.cz
DŮCHODY A DÁVKY


Dokládání podkladů pro přiznání nebo prodloužení dávky je přes aplikaci Jenda snazší než jít na Úřad práce osobně. Avšak často vyřízení dávky trvá mnohem déle. Problémy hlásí uživatelé především u příspěvku na bydlení.

V současné době je možné přes aplikaci Jenda vyřídit příspěvek na bydlení, rodičovský příspěvek a také přídavek na dítě. Díky aplikaci nemusí klienti čekat na úřadu práce, ale potřebné doklady nahrají z domu. 

Navíc zaměstnancům od loňského roku odpadla povinnost dokládat své příjmy. Ty si vyžádá sám Úřad práce od zaměstnavatele. Od 1. července 2024 také již nemusejí dokládat náklady na energie, ty si opět Úřad práce zjistí sám od dodavatelů energie.

Zdroj: Depositphotos

Ač je dokládání přes aplikaci Jenda jednodušší, často se prodlužuje doba vyřízení dávky, jak pro redakci webu Finance uvedli někteří jeho uživatelé. Sami úředníci potvrzují, že nejdříve jsou zpracovávány žádosti podané osobně na pobočce Úřadu práce. Největší problémy měli žadatelé o příspěvek na bydlení ve velkých městech, jako jsou Praha a Brno, a to především při dokládání příjmů a výdajů za povinné 1. čtvrtletí, které se dokládalo od začátku dubna.

Úřad práce by měl vyřídit dávku do 30 dnů ode dne doložení všech podkladů, praxe je však často jiná. Přečtěte si příběhy těch, kteří již pro vyřízení dávky aplikaci použili.

 

Delší doba zpracování žadatele znejistí, zda dodali vše správně

Svoji zkušenost pro redakci Financí sdílela Jana z Prahy. „Dokládala jsem podklady k příspěvku na bydlení 10. dubna poprvé přes Jendu. Po cca 50 dnech, kdy se nedělo vůbec nic, jsem kontaktovala call centrum ÚP. Tam mi bylo řečeno, že vše mám doloženo v pořádku a že mám čekat. Po třech e-mailech na spádový úřad se konečně něco hnulo, až když jsem kontaktovala přímo MPSV a žádala vysvětlení o nečinnosti úřadu. Přišlo mi přes datovou schránku vyjádření jako bezdůvodná stížnost a hned ten den mi přišlo vyjádření o schválení příspěvku a druhý den přišly peníze. Takže to trvalo dohromady téměř tři měsíce,“ popisuje svoji zkušenost Jana.

Zároveň však dodává, že s aplikací jako takovou je spokojená, jelikož s malým dítětem nemusí čekat ve frontě na úřadu práce a vyplňovat několik formulářů. Vyzdvihuje také ochotu úřednic, které bohužel za vytíženost systému nemohou. S vyřízením přídavků na děti přes aplikaci naopak vůbec problém neměla.

Největší problém spatřuje v délce vyřízení dávky, jelikož žadatel při tak dlouhé době začne pochybovat, zda vše vyplnil správně, a neví, co se aktuálně děje.

Podobnou zkušenost má Petra ze Zlínského kraje. „Přes Jendu jsem podávala dvakrát a myslela jsem si, že to bude rychlejší, ale nikoliv, bohužel osobně to mám vyřízeno vždy rychleji a lépe. Když jsem šla osobně, třeba i poslední den v měsíci, následující měsíc mi přišlo vše, sice o pár dní později, než normálně dávky chodí, ale přišly. Přes Jendu to trvalo hodně dlouho a paní říkala, že je to nejdřív na posouzení v Liberci a to trvá 14 dní, a pak teprve to jde na zpracování k mé úředníci, kam běžně chodím,“ vysvětluje proces schvalování příspěvku na bydlení Petra.

Aplikaci bere jako skvělý nápad, který však zatím není dotažený do konce tak, aby opravdu efektivně fungoval a byl i rychlejší.

Spočítejte si výši příspěvku na bydlení pro rok 2024

 

Žadatelé si pochvalují jednoduché ovládání aplikace. Někdy se však nahraný dokument nepropíše do systému

S aplikací jako takovou je spokojená i Markéta z Kolína. „Samotná aplikace Jenda je super, milionkrát jednodušší než vyplňovat formuláře, ale bohužel na té druhé straně to dost drhne. Úředníci neumí s tou aplikací pracovat, tudíž to zpracování trvá většinou déle a pak to hází špatné světlo na samotnou aplikaci.“ Markéta dodává, že na vyřízení příspěvku na bydlení přes aplikaci Jenda čekala 60 dní.

Na vyřízení příspěvku na bydlení stále čeká Jaroslava z Prahy, která podala žádost již 4. dubna. „Zkoušela jsem už asi úplně všechno, ale stále s tím nikdo nic nedělá a je to ve zpracování. Doložené mám vše správně, to jsem si ověřila,“ konstatuje Jaroslava.

Paní Hance se zase nepropsalo do systému vyúčtování, na vyřízení čekala rovněž dlouho. „Jenda pro mě byl pohodlnější a přehlednější. Vše si vyplní sám a vy mu dodáte jen to, co máte. Na druhou stranu jsem s ním pak měla problém, že to trvalo déle, než kdybych šla osobně. Pak mi paní ještě volala, že jsem nedodala vyúčtování za vodu. Což jsem určitě do Jendy dávala. Takže se to nepropsalo do systému. Peníze jsem dostala cca za 2 měsíce,“ popisuje svůj zážitek s aplikací. 

Jak žádat o příspěvek na bydlení přes aplikaci Jenda

Zdroj: Youtube.com/Ministerstvo práce a sociálních věcí

Dále vyzdvihuje intuitivní fungování Jendy, kdy v aplikaci není pro uživatele nic k nepochopení. Není tak potřeba, aby s použitím aplikace někdo radil.

Naopak paní Evě z Chomutova byl vyřízen příspěvek stejně rychle jako při osobním podání. „Minulý měsíc jsem zkusila poprvé Jendu a jsem spokojená. Peníze v termínu, takže žádný problém nemám. Vše srozumitelné a pro mě lepší než chození na úřady,“ pochvaluje si aplikaci Jenda.

Tip: Maximálně 200 tisíc. Tolik může mít jednotlivec naspořeno, pokud se rozhodne žádat o novou dávku

Pokud chcete peníze rychleji, žádejte o dávky osobně

Při dokládání čtvrtletí, která jsou povinná, dochází často k prodlení ve zpracování, k čemuž přispívá i nedostatek úředníků. Úředníci nejdříve zpracovávají osobně podané žádosti, pokud tedy potřebuje žadatel dávku rychle, měl by zvážit, zda raději nezajít s doklady na úřad práce osobně. Avšak je pravděpodobné, že postupem času se bude systém zlepšovat tak, aby bylo rychlejší i samotné zpracování dávky.

 

Čtěte také: 

Majetkový test u dávek je nepřípustný, připomínkují návrh ministerstva Nejvyšší soud i jiní

Začíná platit zvýšení příspěvku na péči, pro někoho skoro o osm tisíc korun

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 7 krát

Články ze sekce: DŮCHODY A DÁVKY