Nový zákon o hromadném občanském řízení soudním umožňuje projednat více podobných sporů proti jednomu podnikateli během jednoho soudního řízení.
Rozšíření spotřebitelských práv má motivovat spotřebitele k tomu, aby v případě sporů s podnikatelem vyřešili konflikt i soudní cestou. Mnoho z nich k podání individuální žaloby nemá odvahu a na soud se neobrací. Podnikatelé tak díky tomu mohou dále uplatňovat nekalé praktiky vůči spotřebitelům.
Tzv. hromadné žaloby jsou jednou z dalších možností, jak se domoci svých práv. Například lze hromadnou žalobu využít, když spor nelze bezprostředně vyřešit komunikací s podnikatelem nebo případným mimosoudním řešením spotřebitelských sporů.
- Kdo se do hromadných žalob může zapojit?
- Pro jaké případy se mohou hromadné žaloby hodit?
- Žalobcem nebudou spotřebitelé, ale nezisková organizace
- Není potřeba, aby mezi spotřebitelem a podnikatelem existoval smluvní vztah
- Jak zjistit, zda je proti podnikateli vedena hromadná žaloba?
- Jak se do hromadné žaloby přihlásit?
- Pro spotřebitele je hromadné řízení bezplatné, neziskovka si však o peníze může říci
Kdo se do hromadných žalob může zapojit?
Hromadných žalob budou moci využít spotřebitelé, tedy fyzické osoby. Důležitou podmínkou je to, že se spor nesmí týkat podnikání a povolání těchto poškozených osob.
Zapojit se mohou také drobní podnikatelé, kteří mají do 10 zaměstnanců a jejichž roční obrat nepřesáhl 50 milionů korun.
Pro jaké případy se mohou hromadné žaloby hodit?
Pro hromadné žaloby je důležitá podobnost sporů. Jak uvádí Ministerstvo průmyslu a obchodu, může jít o situace, kdy sériově vyráběná věc vykazuje stejné vady, jeden subjekt naúčtoval více osobám poplatek za tutéž službu, kterou následně odmítl poskytnout, a odmítá zaplacené peníze vrátit zpět a podobně.
Spotřebitelé tak mohou nárokovat po podnikateli peníze, opravu, výměnu, slevu nebo zastavení nezákonného jednání.
Tip: Startuje elektronický registr plných mocí a eDoklady se nově prokážete na více místech
Žalobcem nebudou spotřebitelé, ale nezisková organizace
Žalobci se nebudou stávat přímo spotřebitelé, ale pouze neziskové organizace, které se dlouhodobě zabývají ochranou spotřebitele a získali pro tuto činnost také oprávnění od Ministerstva spravedlnosti.
Oprávněné neziskové organizace jsou zapisovány do českého seznamu oprávněných osob. Zatím přitom není evidována žádná nezisková organizace, protože zákon nabyl účinnosti teprve nedávno. Podmínky pro neziskové organizace, které mají zájem oprávnění získat, jsou uvedené zde.
Spotřebitel nebo drobný podnikatel funguje pouze v roli zúčastněného člena skupiny. Nezisková organizace má povinnost informovat spotřebitele o průběhu soudního řízení.
Není potřeba, aby mezi spotřebitelem a podnikatelem existoval smluvní vztah
Co je zajímavé, že spotřebitel s podnikatelem nemuseli mít mezi sebou žádný smluvní vztah před podáním žaloby. Lze se tak domáhat také nároků, které nijak nevyplývají z uzavřené smlouvy.
Jak zjistit, zda je proti podnikateli vedena hromadná žaloba?
To, zda je proti konkrétnímu podnikateli vedena hromadná žaloba, lze zjistit v přehledu certifikovaných hromadných řízení, který je umístěn na webu Ministerstva spravedlnosti. Vzhledem k prozatím krátké účinnosti zákona však není dosud zveřejněna žádná hromadná žaloba.
Tip: Reforma rozvodů upouští od zjišťování příčiny rozpadu manželství a výslechu manželů
Jak se do hromadné žaloby přihlásit?
Pro to, aby se mohl spotřebitel přidat do hromadné žaloby, je potřeba podat přihlášku neziskové organizaci (žalobci). Žalobce (neziskovou organizaci) konkrétního případu zjistí spotřebitelé v přehledu hromadných řízení. Přihlášku lze vyplnit elektronicky nebo ručně a poslat ji například elektronicky přes datovou schránku nebo využít osobního či poštovního předání. Délku lhůty, po kterou je možné se do hromadné žaloby přihlásit, stanoví vždy soud. Tato doba je rovněž vedena v seznamu hromadných žalob.
Druhou možností je podat přihlášku ještě před zveřejněním hromadné žaloby. Tehdy se však musí spotřebitel či drobný podnikatel řídit pokyny oprávněné neziskové organizace. Tyto pokyny by měly být zveřejněny na webových stránkách těchto organizací. Soud poté přezkoumá přípustnost žaloby a podle toho ji zařadí mezi již zveřejněné hromadné žaloby.
Jak jsme již v článku zmiňovali, žalobce má povinnost informovat všechny spotřebitele konkrétní hromadné žaloby o průběhu soudního jednání. Povinností organizace je rovněž zajistit si advokáta.
Po rozhodnutí soudu je zúčastněný spotřebitel tímto rozhodnutím vázán a nemůže již sám podat žalobu ve stejné věci. I to však má svoji výjimku. „Pokud soud rozhodne o odmítnutí hromadné žaloby nebo o zastavení hromadného řízení, můžete své nároky uplatňovat znovu sami individuální cestou,“ informuje na svém webu Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Spotřebitelé s podnikateli mohou uzavřít také dohodu o smíru. Pokud tato dohoda před soudem projde, spotřebitel již nemůže zahajovat další soudní řízení v téže věci.
Pro spotřebitele je hromadné řízení bezplatné, neziskovka si však o peníze může říci
Výhodou těchto hromadných žalob je to, že jsou pro spotřebitele bezplatné. Avšak v případě, že žaloba bude úspěšná, může si nezisková organizace (žalobce) nárokovat až 16 % z částky, kterou spotřebiteli přiznal soud.
Pokud by šlo o žalobu, ve které se spotřebitelé nedomáhají peněžního plnění, platí žalovaný podnikatel neziskové organizaci paušální částku on sám. Samotný spotřebitel tedy neplatí nic.
Čtěte také:
Chráníme totožnost podatele podnětu, tvrdil úřad, jeho jméno přitom sám uváděl
Jeden překlep v adrese a můžete přes datovou schránku přijít o peníze