Tým ombudsmana provedl kontrolu v 11 domovech pro seniory. Jak obstály?

27.08.2024 | , Finance.cz
Spotřebitel


Tým ombudsmana prováděl v letech 2021–2023 kontrolu v 11 domovech pro seniory, které jsou přednostně určeny pro lidi s demencí. V červenci byl vydán souhrn jednotlivých výsledků šetření. U dvou z 11 zařízení byly shledány vážné nedostatky.

Kontroly byly provedeny v deseti krajích ČR. Ve dvou zařízeních zjistil tým špatné zacházení s klienty ve více oblastech péče. Špatné zacházení spočívalo například v omezování volného pohybu, nedostatku soukromí, nedodržování pitného režimu nebo v nedostatečné komunikaci mezi klienty a personálem. O zjištěných pochybeních bylo vždy zařízení informováno.

Kontroly probíhaly neohlášeně a jejich cílem bylo především předejít špatnému zacházení s klienty. Návštěvy tedy měly preventivní funkci s motivací zvyšovat standardy daných služeb.

Tip: MPSV v tichosti zdražilo sociální služby

Komunikační bariéra a nedostatek personálu

Jedno ze dvou zařízení, ve kterém bylo zjištěno pochybení, je Domov pro seniory v Řasnici. Ve druhém zařízení dosud nebylo ukončeno řízení s domovem, z toho důvodu ještě nebyla vydána oficiální zpráva z šetření. Po ukončení šetření bude zařízení doplněno do našeho seznamu.

V Domově pro seniory v Řasnici byla převážná část klientů z Německa. Pracovníci však německy neuměli, což vedlo k problémové komunikaci mezi klienty a zaměstnanci. Klienti se tak museli přizpůsobovat komunikačním schopnostem personálu. Dalším nedostatkem v tomto zařízení bylo také to, že pracovníci zařízení neposkytovali klientům dostatečné soukromí při osobní hygieně.

V dalším problémovém zařízení měla být situace obdobná. Pracovníků zde byl nedostatek, a nedokázali se tak dostatečně individuálně věnovat svým klientům. Také mělo docházet k omezování pohybu klientů.

Následující zprávy z šetření v zařízeních jsou zaměřené především na nedostatky, což neznamená, že je veškerá péče v zařízeních nedostatečná.

Seznam domovů pro seniory, ze kterých jsou veřejnosti dostupné záznamy o proběhlých šetřeních:

Zdroj: Depositphotos

Domov Čenkov

Závěr: Špatné zacházení nezjištěno

Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:

  • Uzamčený objekt, klienti se dostali z objektu do venkovních prostor pouze za součinnosti personálu
  • Nedostatečná informovanost pracovníků přímé péče o zdravotním stavu klienta
  • Nedostatečné zaznamenávání příjmu stravy klienta – osoby s demencí jsou vysoce ohroženy podvýživou
  • Rizikový systém podávání léků v praxi
  • Pokoje i pro 3 osoby (nedostatek soukromí)
  • Funkční signalizace není klientům dostupná z lůžka

Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.

 

Domov pro seniory v Řasnici (Seniorresidenz)

Závěr: Špatné zacházení zjištěno

Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:

  • Budova a její umístění nesplňují podmínky pro péči o osoby s demencí
  • Klienti nemohou rozhodovat o své osobě a jejich vůle je nahrazovaná rozhodnutím personálu
  • Absence personálu komunikujícího v němčině
  • Absence informovanosti personálu o tom, v jaké fázi demence se klient nachází
  • Personál komunikoval s klienty jako s dětmi
  • Falšování záznamů o příjmu stravy a tekutin
  • Zmatečná dokumentace 
  • Absence možnosti zamykání pokojů a skříněk
  • Nemožnost zcela uzavřít dveře na toaletě

Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.

 

SeneCura SeniorCentrum Modřice

Závěr: Špatné zacházení nezjištěno

Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:

  • Rizikově nastavený systém podávání léků
  • Nedostatečná pozornost věnovaná nutričnímu riziku
  • Některé nedostatky v předávání informací mezi personálem v přímé péči a zdravotnickými pracovníky
  • Vchody do zařízení společné s wellness centrem a poliklinikou
  • Chybějící zástěny při využívání toaletních křesel na pokoji
  • Nedůsledně vedené informace o výměně permanentního močového katetru

Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.

 

Zařízení Domov V Podzámčí

Závěr: Špatné zacházení nezjištěno

Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:

  • Uzamčení únikových východů ze zařízení
  • Nedostatečné sledování příjmu potravy a tekutin
  • Kamerový systém zabíral v určitých situacích i pokoje klientů
  • Nedostatek personálu
  • Nedostatečně uzpůsobené prostředí budovy pro potřeby klientů s demencí
  • Nemožnost uzamknout koupelny s posuvnými dveřmi
  • Neinformovanost klientů, jak manipulovat se signalizačním zařízením

Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.

 

ALZHEIMER HOME Pyšely

Závěr: Špatné zacházení nezjištěno

Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:

  • Nedostatky personálu v oblasti práce s klienty s náročným chováním
  • Nedostatek pozornosti věnované prevenci pádů klientů
  • Personál nevěnoval dostatečnou pozornost zaznamenávání příjmu stravy a tekutin
  • Rizikové uložení léků
  • Některé pokoje po více než 2 osobách
  • Nevyužívání zástěn při intimní péči o klienty
  • Nemožnost si uzamknout pokoj a osobní věci ve skříňce
  • V některých případech nevhodné oslovování klientů

Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.

 

Domov se zvláštním režimem, Dům sociálních služeb Pacov

Závěr: Špatné zacházení nezjištěno

Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:

  • Plošné omezení volnosti pohybu
  • Nedostatečný postup zařízení v případě sexuálního obtěžování, ke kterému docházelo mezi některými klienty
  • Nemožnost si uzamknout pokoj a skříňku na osobní věci
  • Nemožnost uzamknout některé dveře v koupelnách

Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.

 

Dům pro seniory Uničov

Závěr: Špatné zacházení nezjištěno

Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:

  • Nedostatek zdravotnického personálu
  • Personál nemá dostatek informací o tom, v jaké fázi demence se klienti nacházejí
  • Nedostatky v nastavení denního režimu
  • Zmatečné vedení dokumentace (a s tím spojené nedostatečné předávání informací o klientech mezi personálem)
  • Nezajištěné signalizační zařízení v koupelnách klientů
  • Nedostatečné vyhodnocování a zaznamenávání rizika vzniku dekubitů u klientů
  • Nejasnosti v ceníku za úkony

Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.

 

Domov „Srdce v dlaních“ – sociální služby Jiříkov

Závěr: Špatné zacházení nezjištěno

Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:

  • Nedůstojné vyjadřování personálu o klientech
  • Nedostatečná pozornost věnovaná příjmu potravy a tekutin
  • Nedostatky ve zdravotní péči
  • Rizikový systém podávání léků
  • Nedostatečná prevence vzniku dekubitů
  • Chybějící lůžkový výtah
  • Nedostatečné bezpečí neorientovaných klientů
  • Nemožnost klientů navštívit venkovní prostor
  • Chybějící informovanost o signalizačním zařízení

Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.

 

 Domov pro seniory Nezdenice

Závěr: Špatné zacházení nezjištěno

Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:

  • Rizikové zajištění péče v noci – nízký počet pracovníků
  • Použití opatření omezujících pohyb osob
  • Nedostatečně zajištěná možnost přístupu klientů do venkovních prostor
  • Nedostatky při přípravě mechanické úpravy stravy
  • Celková koupel klienta pouze 1× týdně

Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.

 

Zařízení sociální péče Choceň

Závěr: Špatné zacházení nezjištěno

Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:

  • Nedostatečný pohyb klientů na čerstvém vzduchu
  • Nevhodný systém podávání léků – skryté podávání léků
  • V některých prostorách silný zápach stolice
  • Na nástěnkách v pokojích byly vyvěšeny záznamy o stolici klientů – tato informace by měla sloužit pouze personálu
  • Nízká vzdělanost personálu ve zvládání náročného chování klientů s demencí
  • Nedostatečně vhodný způsob zamykání koupelen

Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.

Zjištěné nedostatky v jednotlivých zařízeních neznamenají, že v současné době stále přetrvávají. Zařízení by měla na základě požadavků ombudsmana zjištěná pochybení postupně napravovat.

 

Čtěte také:

Příspěvek na péči už nebude vyplácet Úřad práce. Nevyléčitelně nemocní jej nově získají automaticky

Výše příspěvku na péči v roce 2024

Někteří předčasní důchodci budou mít nižší řádnou valorizaci v lednu 2025, proč?

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 7 krát

Články ze sekce: Spotřebitel