Kontroly byly provedeny v deseti krajích ČR. Ve dvou zařízeních zjistil tým špatné zacházení s klienty ve více oblastech péče. Špatné zacházení spočívalo například v omezování volného pohybu, nedostatku soukromí, nedodržování pitného režimu nebo v nedostatečné komunikaci mezi klienty a personálem. O zjištěných pochybeních bylo vždy zařízení informováno.
Kontroly probíhaly neohlášeně a jejich cílem bylo především předejít špatnému zacházení s klienty. Návštěvy tedy měly preventivní funkci s motivací zvyšovat standardy daných služeb.
Tip: MPSV v tichosti zdražilo sociální služby
Komunikační bariéra a nedostatek personálu
Jedno ze dvou zařízení, ve kterém bylo zjištěno pochybení, je Domov pro seniory v Řasnici. Ve druhém zařízení dosud nebylo ukončeno řízení s domovem, z toho důvodu ještě nebyla vydána oficiální zpráva z šetření. Po ukončení šetření bude zařízení doplněno do našeho seznamu.
V Domově pro seniory v Řasnici byla převážná část klientů z Německa. Pracovníci však německy neuměli, což vedlo k problémové komunikaci mezi klienty a zaměstnanci. Klienti se tak museli přizpůsobovat komunikačním schopnostem personálu. Dalším nedostatkem v tomto zařízení bylo také to, že pracovníci zařízení neposkytovali klientům dostatečné soukromí při osobní hygieně.
V dalším problémovém zařízení měla být situace obdobná. Pracovníků zde byl nedostatek, a nedokázali se tak dostatečně individuálně věnovat svým klientům. Také mělo docházet k omezování pohybu klientů.
Následující zprávy z šetření v zařízeních jsou zaměřené především na nedostatky, což neznamená, že je veškerá péče v zařízeních nedostatečná.
Seznam domovů pro seniory, ze kterých jsou veřejnosti dostupné záznamy o proběhlých šetřeních:
- Domov Čenkov
- Domov pro seniory v Řasnici (Seniorresidenz)
- SeneCura SeniorCentrum Modřice
- Zařízení Domov V Podzámčí
- ALZHEIMER HOME Pyšely
- Domov se zvláštním režimem, Dům sociálních služeb Pacov
- Dům pro seniory Uničov
- Domov „Srdce v dlaních“ – sociální služby Jiříkov
- Domov pro seniory Nezdenice
- Zařízení sociální péče Choceň
Domov Čenkov
Závěr: Špatné zacházení nezjištěno
Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:
- Uzamčený objekt, klienti se dostali z objektu do venkovních prostor pouze za součinnosti personálu
- Nedostatečná informovanost pracovníků přímé péče o zdravotním stavu klienta
- Nedostatečné zaznamenávání příjmu stravy klienta – osoby s demencí jsou vysoce ohroženy podvýživou
- Rizikový systém podávání léků v praxi
- Pokoje i pro 3 osoby (nedostatek soukromí)
- Funkční signalizace není klientům dostupná z lůžka
Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.
Domov pro seniory v Řasnici (Seniorresidenz)
Závěr: Špatné zacházení zjištěno
Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:
- Budova a její umístění nesplňují podmínky pro péči o osoby s demencí
- Klienti nemohou rozhodovat o své osobě a jejich vůle je nahrazovaná rozhodnutím personálu
- Absence personálu komunikujícího v němčině
- Absence informovanosti personálu o tom, v jaké fázi demence se klient nachází
- Personál komunikoval s klienty jako s dětmi
- Falšování záznamů o příjmu stravy a tekutin
- Zmatečná dokumentace
- Absence možnosti zamykání pokojů a skříněk
- Nemožnost zcela uzavřít dveře na toaletě
Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.
SeneCura SeniorCentrum Modřice
Závěr: Špatné zacházení nezjištěno
Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:
- Rizikově nastavený systém podávání léků
- Nedostatečná pozornost věnovaná nutričnímu riziku
- Některé nedostatky v předávání informací mezi personálem v přímé péči a zdravotnickými pracovníky
- Vchody do zařízení společné s wellness centrem a poliklinikou
- Chybějící zástěny při využívání toaletních křesel na pokoji
- Nedůsledně vedené informace o výměně permanentního močového katetru
Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.
Zařízení Domov V Podzámčí
Závěr: Špatné zacházení nezjištěno
Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:
- Uzamčení únikových východů ze zařízení
- Nedostatečné sledování příjmu potravy a tekutin
- Kamerový systém zabíral v určitých situacích i pokoje klientů
- Nedostatek personálu
- Nedostatečně uzpůsobené prostředí budovy pro potřeby klientů s demencí
- Nemožnost uzamknout koupelny s posuvnými dveřmi
- Neinformovanost klientů, jak manipulovat se signalizačním zařízením
Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.
ALZHEIMER HOME Pyšely
Závěr: Špatné zacházení nezjištěno
Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:
- Nedostatky personálu v oblasti práce s klienty s náročným chováním
- Nedostatek pozornosti věnované prevenci pádů klientů
- Personál nevěnoval dostatečnou pozornost zaznamenávání příjmu stravy a tekutin
- Rizikové uložení léků
- Některé pokoje po více než 2 osobách
- Nevyužívání zástěn při intimní péči o klienty
- Nemožnost si uzamknout pokoj a osobní věci ve skříňce
- V některých případech nevhodné oslovování klientů
Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.
Domov se zvláštním režimem, Dům sociálních služeb Pacov
Závěr: Špatné zacházení nezjištěno
Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:
- Plošné omezení volnosti pohybu
- Nedostatečný postup zařízení v případě sexuálního obtěžování, ke kterému docházelo mezi některými klienty
- Nemožnost si uzamknout pokoj a skříňku na osobní věci
- Nemožnost uzamknout některé dveře v koupelnách
Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.
Dům pro seniory Uničov
Závěr: Špatné zacházení nezjištěno
Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:
- Nedostatek zdravotnického personálu
- Personál nemá dostatek informací o tom, v jaké fázi demence se klienti nacházejí
- Nedostatky v nastavení denního režimu
- Zmatečné vedení dokumentace (a s tím spojené nedostatečné předávání informací o klientech mezi personálem)
- Nezajištěné signalizační zařízení v koupelnách klientů
- Nedostatečné vyhodnocování a zaznamenávání rizika vzniku dekubitů u klientů
- Nejasnosti v ceníku za úkony
Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.
Domov „Srdce v dlaních“ – sociální služby Jiříkov
Závěr: Špatné zacházení nezjištěno
Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:
- Nedůstojné vyjadřování personálu o klientech
- Nedostatečná pozornost věnovaná příjmu potravy a tekutin
- Nedostatky ve zdravotní péči
- Rizikový systém podávání léků
- Nedostatečná prevence vzniku dekubitů
- Chybějící lůžkový výtah
- Nedostatečné bezpečí neorientovaných klientů
- Nemožnost klientů navštívit venkovní prostor
- Chybějící informovanost o signalizačním zařízení
Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.
Domov pro seniory Nezdenice
Závěr: Špatné zacházení nezjištěno
Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:
- Rizikové zajištění péče v noci – nízký počet pracovníků
- Použití opatření omezujících pohyb osob
- Nedostatečně zajištěná možnost přístupu klientů do venkovních prostor
- Nedostatky při přípravě mechanické úpravy stravy
- Celková koupel klienta pouze 1× týdně
Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.
Zařízení sociální péče Choceň
Závěr: Špatné zacházení nezjištěno
Co považovali pracovníci Kanceláře ombudsmana za pochybení:
- Nedostatečný pohyb klientů na čerstvém vzduchu
- Nevhodný systém podávání léků – skryté podávání léků
- V některých prostorách silný zápach stolice
- Na nástěnkách v pokojích byly vyvěšeny záznamy o stolici klientů – tato informace by měla sloužit pouze personálu
- Nízká vzdělanost personálu ve zvládání náročného chování klientů s demencí
- Nedostatečně vhodný způsob zamykání koupelen
Celou zprávu naleznete pod tímto odkazem.
Zjištěné nedostatky v jednotlivých zařízeních neznamenají, že v současné době stále přetrvávají. Zařízení by měla na základě požadavků ombudsmana zjištěná pochybení postupně napravovat.
Čtěte také:
Příspěvek na péči už nebude vyplácet Úřad práce. Nevyléčitelně nemocní jej nově získají automaticky
Výše příspěvku na péči v roce 2024
Někteří předčasní důchodci budou mít nižší řádnou valorizaci v lednu 2025, proč?