Evropské spalováky brzy nebude chtít ani Afrika, věští „Electro Dad“ Staněk

16.01.2025 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Jan Stumpa

Počet prodaných elektromobilů celosvětově roste, zvyšuje se jejich podíl na prodeji vozidel. V Evropě ovšem počty prodaných elektromobilů spíše stagnují a jsou pod očekáváním politiků i automobilek. Čím to je? Co by měly evropské automobilky udělat, aby udržely krok s americkou a čínskou konkurencí? Na to odpovídal odborník na elektromobily Jan Staněk, tvůrce youtubového kanálu Electro Dad.

Češi jsou v mnoha případech „early adopters“, rychle přistupují k novým technologickým trendům. Proč tomu tak není u elektromobilů?

Je to těžká otázka a já mám několik domněnek, proč tomu tak je. Jsme automobilová velmoc ve výrobě automobilů v přepočtu na obyvatele. V průmyslu navázaném na automotive pracuje spousta lidí. Jsme postkomunistickou zemí, kde automobil stále je status symbol. Já byl nedávno ve Francii, kde všichni jezdí v malých peugeotech, citroënech, renaultech a daciích. Ve Francii jezdí prémiových aut málo, je tam málo SUV či velkých limuzín, německých prémiových značek. Takové Slovensko prodá víc těch nejdražších mercedesů než celá Francie.

Zároveň jsme pod vlivem médií, která skoupili různí oligarchové, jejichž zájmy úzce souvisí s fosilním byznysem. Nedělejme si iluze, že nejsme pod vlivem ruské dezinformační a kybernetické války, která nechce, aby Evropa odešla od fosilních paliv. Ta země nemá nic kromě fosilních paliv, nemá žádnou přidanou hodnotu. To jsou všechno důvody, proč jsme společně se Slovenskem na chvostu zemí v prodejích elektromobilů. Jsou tu opravdu drahé, protože cena je napříč Evropou nastavena tak, že počítá s dotacemi. A u nás, když dotace nejsou, tak to je naše smůla, cena je prostě stejně vysoká jako v zemích, kde dotace byly.

A nejsou to právě dotace, co žene vodu na mlýn odpůrcům zavádění elektromobilů? Proč dotovat elektromobily?

Za prvé: dotace by měly podporovat něco, co je pro společnost prospěšné. Devadesát procent populace České republiky žije buď ve městech, nebo podél hlavních silničních tahů a spalovací automobily jsou největšími lokálními znečišťovateli. My každý den inhalujeme prachové a karcinogenní částice z automobilové dopravy. Elektromobily nemají lokální emise a nemohou mít třeba poškozený filtr pevných částic. U nás neprojdou technickými kontrolami dvě až tři procenta aut při průměrném stáří automobilu 16 let, v Německu při průměrném stáří automobilu 8 let neprojde pět procent kontrolovaných automobilů. U STK tedy musí být něco v nepořádku. Jestliže máte dieselové auto, které má v nepořádku filtr pevných částic, tak má desetitisíckrát – tedy o čtyři řády – větší emise, než se kterými bylo homologováno. V takovém autě by se vůbec neměly vozit třeba děti, protože je porézní. Jestliže jej tedy používáte, poškozujete zdraví své i vaší rodiny.

Za druhé: již nyní prakticky všechny automobilky v Česku čerpají evropské dotace, na školení zaměstnanců, výrobní závody a podobně. Automobilky čerpaly rovněž různé daňové úlevy. A najednou je špatně, že „zlá Evropská unie“ nebo některé další země podporuje dotacemi elektromobily a uměle zasahuje do trhu, na druhé straně cla na levné čínské elektromobily už jsou zase v pořádku.

Na největším trhu automobilů evropské automobilky vyklízejí pozice

Růst počtu prodaných elektromobilů je celosvětově tažen Čínou, kde se v první polovině roku prodalo více elektrických aut než spalovacích…

Čína je největší automobilový trh na světě, v roce 2019 činily elektromobily či plug-in hybridy 6 % nově prodaných aut a v první polovině tohoto roku čistě bateriové nebo plug-in hybridní auta přesáhla polovinu nově prodaných aut. A jestliže největší trh na světě přestane nakupovat spalovací auta, a navíc přestane nakupovat zahraniční spalovací auta, tedy evropská, japonská či americká, tak evropským automobilkám zásadním způsobem klesnou celosvětové prodeje, pokud to nebudou umět vykompenzovat elektromobily. 

A ty jsou na stejné technologické úrovni a podobné cenové paritě jako čínské elektromobily. Management evropských automobilek je nekompetentní, aby je dostal do další dekády, protože produkt, automobil, se exponenciálně mění. Bude elektrifikovaný, plně digitalizovaný, jeho hlavní přidanou hodnotou bude software. Dostáváme se k samoříditelnosti, sdílené ekonomice. Se současným managementem tomu evropské automobilky nebudou schopny čelit, protože mají ve vedení „politiky“, kteří tam jsou přes 20 let, jsou to strojní inženýři, kterým to nedochází.

Když se podíváte na Čínu, tak tam management tvoří lidé z technologického světa, kteří jsou zvyklí, že se jejich produkt každý rok nebo dva mění. Například automobilka BYD je dodavatel bateriových článků do mobilních telefonů vycepovaný radikálním exponenciálním tempem změn ze světa softwaru. V Číně je obrovská konkurence, která je hybatelem rychlé změny a inovací. Toho současný management velkých evropských automobilek svázaný politikou a byrokracií není schopný.

Která z evropských automobilek vykročila tím správným směrem, rychlostí inovací, zaváděním nových technologií?

Nejvíc práce na elektromobilitě a softwaru automobilů odmakal Mercedes, ale i BMW, které má ovšem dvojnásobné prodeje než Mercedes. V koncernu Volkswagen si neskutečně lámou zuby na softwaru a stále oznamují odklad platforem, které měli v dohledné době dodávat. To svědčí o nekompetentnosti managementu, nemají vývoj pod kontrolou.

Co francouzské značky?

O ně bych se mimořádně obával. Jejich produkty dosud byly odfláknuté, předělané spalováky za přemrštěnou cenu. Infotainment Stellantisu (značky Peugeot, Citroën, Opel nebo Fiat, pozn. red.) je deset dvanáct let za Teslou. Renault a Volvo přecházejí na systémy Googlu. Porsche, ale i BMW bude mít jádro systému také od Googlu.

Jsou zde vlaštovky, typu Renault Scénic či Mégane, což jsou vlastně výborné elektromobily, ale opět za cenu o stovky tisíc dražší než obdobně velká spalovací auta, což je neudržitelné. Navíc v období, kdy exponenciálně klesají ceny bateriových článků. Otázkou je, za jaké ceny mají evropské automobily nasmlouvané ceny baterií.

Je Elroq světlem naděje v koncernu Volkswagen?

Zdroj: YouTube.com / Electro Dad

3 rychlé otázky na Jana Staňka, co by „Electro Dad“ koupil?

Rychlé srovnání evropských SUV – Škoda Enyaq, Renault Scénic, Peugeot e3008?

Peugeota jsem netestoval, takže Škoda versus Renault. Je to těžká otázka, o prsa bych si koupil Enyaq kvůli podpoře české výroby.

Tip: Test Renault Scenic E-Tech: Šokující zkušenost

Elektromobil do jednoho milionu korun…

Díval bych se na Hyundai Kona, s Czech Edition bychom se možná do milionu vešli.

Co elektrická dodávka?

Volkswagen ID Buzz mám moc rád. Design je odvážný, krásný bully. Měl bych ho mít na tříměsíční test, na což se velmi těším. Navíc ho Volkswagen razantně zlevnil, takže jako rodinná dodávka je to ideální auto. Dobré dojezdy mají mercedesy, například eVito. Já bych doporučil incentivu státu právě v tomto segmentu, protože města jsou plná starých unavených řvoucích dieselových dodávek a náhrada za elektromobily by byla dobrá pro společnost.

Bude elektromobil s dálničním dojezdem 500 km do 3 let?

Kdy se dočkáme elektromobilu, který bude mít dálniční dojezd přes 500 km? Protože nyní jsme kolem 350 km u elektromobilů za cenu kolem milionu korun…

Ano, máte pravdu, je to kolem 350 km, ale taková auta již na trhu jsou nyní. Do tří let by mohl být průměrný dálniční dojezd kolem těch 500 km. Pro lidi, kteří reálně jezdí elektromobily, je ovšem důležitější rychlost nabíjení, která by měla být kolem 12 minut. Protože každých 300 km zastavit na 12 minut je dostačující.

Ale aktuálně nejsme na 12 minutách, nejlépe to bylo kolem 22 až 25 minut, u některých značek až kolem 40 minut.

Já mám nyní nový elektromobil Porsche Taycan, který je z 10 na 80 % nabit za 18 minut.

Ale je to prémiová značka…

Ovšem ty drahé prémiové elektromobily razí cestu, tyto technologie budou v dohledné době standardem.

Je lepší počkat s nákupem elektromobilu?

Já se domnívám, že lidé, kteří najezdí méně než 10 000 kilometrů ročně, by měli s nákupem nějaký rok počkat. Ovšem jejich auto musí mít v pořádku emise, protože jak už jsme řekli, škodíte svému zdraví. Lidé, kteří mají přístup k zásuvce (v práci či doma), tak tam bych elektromobil zvážil. Nabídka ojetých elektromobilů už se rozšiřuje a ojeté elektromobily bývají spolehlivější než ojetá spalovací auta, důležité je se podívat na zdraví akumulátoru.

Plug-in hybrid jako druhá Dieselgate?

Spousta lidí říká, že elektromobil je nedotažený a je lepší zkusit plug-in hybrid. Co si o tom myslíte?

Podle mého je fatální chybou si nyní koupit plug-in hybridní auto. Za prvé je obdobně drahé. Dále je to nešťastná kombinace spalovací technologie, na kterou je naroubovaná technologie elektromobilu. Máte těžké nemotorné auto se špatným těžištěm a bere si to nejhorší z obou světů. Jestli máte rádi spalovací auto, kupte si spalovací auto. A jestli ne, tak si kupte plnotučné elektroauto. Nemíchejte to, protože vlastně dostanete kompromis a paskvil. Navíc dnes nám v tomto směru běží obdoba Dieselgate, kdy se veřejně lže. Výrobci deklarují spotřebu kolem 1,5 litru na 100 km, ale realitou je třikrát vyšší spotřeba u soukromých majitelů hybridů, u firemních majitelů je čtyřikrát až šestkrát vyšší spotřeba, protože jejich zaměstnanci s plug-in hybridem jezdí jako se spalovacím autem. Za pár let bude hodnota plug-in hybridních aut žalostná. Složitost plug-in hybridního auta je vysoká, což zvyšuje pravděpodobnost toho, že se něco porouchá.

V Severní Americe je jedničkou na trhu Tesla, v Asii vedle ní dominují čínské značky. Co elektromobilita v dalších částech Asie, Africe či Jižní Americe?

Domnívám se, že si evropské automobilky lžou samy do kapsy, když říkají, že si tu hrajeme na Green Deal a spalovací motory budou mít ještě dlouhou budoucnost v Africe, jihovýchodní Asii a Jižní Americe. Tam si dají fotovoltaické panely na střechu, malé čínské elektromobily se tam prodávají od 8000 dolarů, tedy od necelých 200 000 Kč, a mají prakticky nesmrtelnou baterii. Takže proč by řešili spalovací motor? Navíc Čína je jako velmoc v Asii a Africe ve velice silné pozici. Škodovka již víceméně skončila v Číně a její prodeje v Indii jsou žalostné, přestože indický automobilový trh vzkvétá.

Co dále se dozvíte v rozhovoru s Janem Staňkem z kanálu Electro Dad?

  • Jak Čína ovlivňuje světové automobilky a proč?
  • Která čínská automobilka bude do 5 let mezi 3 největšími automobilkami světa a proč?
  • Jak si ověřit stav baterie u bazarového elektromobilu?
  • Kolik stál Jana Staňka servis jeho elektromobilů?
  • Jaký je rozdíl v cenách pojištění u elektromobilu a spalovacího auta?
  • Kolik stojí nový elektromotor či akumulátor v Tesle?
  • Za kolik by Jan Staněk prodal svoji Teslu 3 z roku 2019?
  • Po kolika kilometrech bude Enyaq ekologičtější než Kodiaq v českém energetickém mixu?
  • Co by se muselo stát, aby evropské automobilky sešly ze stezky prošlapané Nokií v segmentu mobilních telefonů? 
Zdroj: Youtube.com/Finance.cz
 

Autor článku

Michal Bureš

Michal Bureš  

Šéfredaktor Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 1.5
Hlasováno: 14 krát

Články ze sekce: Spotřebitel