Ministerstvo dopravy poslalo do připomínkového řízení návrh zákona, který má na českých silnicích umožnit provoz automatizovaných vozidel, tady těch, které nepotřebují k řízení nutně účast samotného řidiče, avšak řidič je stále na místě pro řidiče a sleduje silniční provoz s tím, že může kdykoliv do řízení zasáhnout. Zároveň návrh mění definici řidiče a právní odpovědnost za způsobené nehody, jestliže vůz jede na automatizovaný režim.
V současné době česká legislativa provoz těchto vozů neumožňuje. „Naše současné zákony nepokrývají situaci, kdy řidič předá řízení a odpovědnost za řízení vozidlu. Kdežto právě tuto funkcionalitu automatizovaná vozidla nabízejí. Výrobci takovýchto vozidel proto vozidla s automatizovanými funkcemi neuvádějí na náš trh a čeští řidiči nemohou tyto funkce nyní využít," uvedl pro Finance.cz Tomáš Jungwirth, manažer komunikace pro Sdružení automobilového průmyslu.
Tip: Letos přestane platit ještě čtvrt milionu řidičáků. Víte, jak žádat online a mimo bydliště?
Při nehodách vzniklých během autonomního režimu má nést odpovědnost výrobce vozidla
Nově bude za řidiče považován i ten, který předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá. V současné době je za řidiče považován podle legislativy ten, kdo motorové vozidlo řídí. V souvislosti s tím by mohlo v případě nehod docházet k tomu, že by se lidé odvolávali na to, že řízení provádělo samo automatizované vozidlo, a nenesou tak odpovědnost. Z toho důvodu je podle návrhu nezbytné, aby bylo možné jako řidiče identifikovat někoho po celou dobu provozu automatizovaného vozidla, jak uvádí důvodová zpráva návrhu zákona.
Zároveň by však automatizovaná vozidla měla zajišťovat splnění povinností, které jinak musí provádět sám řidič. Jde hlavně o pravidla týkající se směru a způsobu jízdy, jízdy v jízdních pruzích, objíždění, předjíždění, rychlosti jízdy, vzdálenosti mezi vozidly, vyhýbání, odbočování, otáčení, couvání a celé řady dalších aspektů jízdy v provozu na pozemních komunikacích. „Pokud se tedy řidič nemá věnovat řízení vozidla a toto řízení přenechává vozidlu samotnému, nelze jej spravedlivě činit odpovědným za případné porušení pravidel silničního provozu či jiných jeho povinností, čemuž mělo zabránit samo automatizované vozidlo,“ uvádí k odpovědnosti za způsobené nehody zpráva k novele zákona.
„Zjednodušeně lze říct, že pokud se prokáže, že nehodu způsobilo vozidlo, když řídil ‚autopilot‘, vinou vady výrobku, tak nese vinu vozidlo, respektive jeho výrobce,“ dodává k odpovědnosti za způsobné nehody Tomáš Jungwirth.
Automatizované vozidlo může řidiči vysílat požadavky na převzetí řízení v předpokládaných situacích (např. vyjetí z dálnice) nebo i v nepředvídatelných situacích (práce na silnici, špatné počasí…). Pokud řidič na požadavek systému nereaguje a nepřevezme řízení, systém provede tzv. manévr minimálního rizika. Tedy takový manévr, který systém vyhodnotí v dané situaci jako nejbezpečnější. Systém pro ukládání dat, kterým je vozidlo vybaveno, bude mít za úkol zaznamenávat události během řízení, což se týká také informací o předávání řízení mezi automatizovaným vozidlem a řidičem. Tato data budou muset řidiči na požádání také předkládat policii.
Tip: Do kdy musí mít vaše dítě autosedačku?
Autonomní vozidla nezajistí veškeré povinnosti řidičů
Některé povinnosti budou muset řidiči splňovat i v případě, že je vozidlo ovládáno automatizovaný systémem. Jde například o držení řidičského oprávnění pro určitý typ vozidla, podrobení se alkoholovému testu či testu na jiné omamné látky, být připoután nebo například nedržet za jízdy mobilní telefon nebo jiné zařízení.
Návrh v nejbližší době projedná vláda. S účinností zákona se počítá nejdříve od 1. ledna 2026.
Čtěte také:
Parkujete své auto na firemním parkovišti? Kdo odpovídá za případnou škodu