Dříve bylo při zakládání živnosti nutné navštívit kteroukoliv pobočku živnostenského úřadu, kde vám s žádostí mohl pomoci tamní pracovník. Dnes už kvůli tomu na úřad nemusíte. Živnost jde založit kompletně online.
Dozvíte se:
- Bez ověření to rozhodně nepůjde
- Vybírat budete z pěti formulářů
- Předem si zjistěte typ živnosti a předmět podnikání
- Založení živnosti můžete nahlásit i ostatním úřadům
- U sociálky to budete muset trochu rozvést
- Pojistit, či nepojistit?
Bez ověření to rozhodně nepůjde
Celý proces zvládnete provést sami přes Portál Občana. Má to však jeden háček. Abyste mohli tímto prostřednictvím odevzdat potřebné formuláře, musíte se přihlásit. To můžete učinit pouze přes datovou schránku nebo přes ověřenou identitu občana. Tou může být mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identita, mojeID, eObčanka, DIA ID a IIG.
Pokud elektronickou identitu nevlastníte, můžete si ji přes Portál Občana založit. Nepočítejte však, že to bude hned. Doporučujeme si proto zjistit, zda nevlastníte bankovní identitu. Tu využíváte při přihlašování do internetového bankovnictví, pokud vaše banka patří mezi ty podporované.
Čtěte také: Chcete podnikat při zkráceném úvazku? Danit musíte sami, ale můžete ušetřit
Vybírat budete z pěti formulářů
Mezi elektronickými podáními musíte najít Ohlášení živnosti nebo změny a následně označit, že chcete začít podnikat jako fyzická osoba s tím, že nemáte a ani jste nikdy neměli živnostenské oprávnění. Následně už si pouze vyberete z pěti formulářů.
I když nebudete mít víc než jednu provozovnu, neplánujete ohlašovat také odštěpený závod nebo odpovědné zástupce, je vhodné vybrat si formulář Nová živnost s vybraným rozsahem 2, protože ten na rozdíl od toho s minimálním rozsahem obsahuje možnost přihlásit se rovnou k platbě daní a povinných pojištění
Čtěte také: Podnikání na vedlejší činnosti je výhodnější než na hlavní. Přesto se pro rok 2025 zvyšují platby
Předem si zjistěte typ živnosti a předmět podnikání
V části A budete vyplňovat identifikační údaje o své osobě, jako jsou jméno, příjmení, datum narození, rodné číslo, ale i adresa bydliště. Doplnit budete muset i adresu sídla, čili místa, ze kterého se očekává, že budete podnikat, jestliže není shodná s adresou bydliště.
V další části tiskopisu budete řešit předmět podnikání. K tomu ale potřebujete vědět, zda jde ve vašem případě o živnost
- volnou,
- vázanou,
- řemeslnou,
- nebo koncensovanou.
Po zvolení se vám pod tabulkou níže zobrazí možnost vybrat obory, ze kterých vyberete ten váš. Ten lze v tomto případě vybrat pouze jeden. Fyzicky na živnostenském úřadě byste si jich pak mohli vybrat více.
Založení živnosti můžete nahlásit i ostatním úřadům
Jednotný registrační formulář obsahuje i záložku Ostatní. V té můžete oznámit založení živnosti správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně a finančnímu úřadu.
U SSZ budete muset vybrat, kterému pracovišti oznámení podáváte a od kdy zahajujete samostatnou výdělečnou činnost.
Následně se přesunete do další části, kde vyberete svou zdravotní pojišťovnu a vložíte číslo účtu. Pokud budete podnikat prostřednictvím činnosti hlavní, do výše zálohy doplníte minimální zálohu zdravotního pojištění platnou pro daný rok. V roce 2024 se jedná 2968 Kč měsíčně.
Čtěte také: Minimální zálohy OSVČ v roce 2025 se výrazně zvýší
Jestliže však půjde o činnost vedlejší, je dobré vědět, že se vás políčko výše záloh netýká. OSVČ podnikající prostřednictvím činnosti vedlejší totiž první rok podnikání (první zdaňovací období) neplatí žádné zálohy na zdravotní pojištění. Kompletně jej na základě dosaženého výdělku doplatíte až při podávání Přehledu o výši daňového základu za daný rok, tedy za zdaňovací období.
Podobným způsobem můžete učinit i oznámení Úřadu práce nebo finančnímu úřadu, ale také nemusíte. U finančního úřadu už ani není nutné registrovat se k dani z příjmů fyzických osob.
Ing. Klára Křehlová z Generálního finančního ředitelství upozorňuje, že registrační povinnost k dani z příjmů fyzických osob byla od 1. 1. 2024 zrušena, a to v rámci tzv. konsolidačního balíčku. Důvodem bylo snižování administrativní zátěže poplatníků v případech, kdy se správce daně příslušnou informaci dozví z jiných zdrojů.
„Poplatník, který v určitém zdaňovacím období (kalendářním roce) vykonával samostatnou činnost, tedy pouze podá správci daně za toto období daňové přiznání, ve kterém uvede příjmy ze samostatné činnosti. Pokud by takovému poplatníkovi v dalším zdaňovacím období již daňová povinnost nevznikla (a nemusel již tedy podat daňové přiznání), musí tuto skutečnost oznámit správci daně ve lhůtě pro podání daňového přiznání,“ uzavírá Ing. Křehlová.
U sociálky to budete muset trochu rozvést
Poslední záložka (Příloha SSZ) obsahuje více informací pro Českou správu sociálního pojištění. V prvé řadě budete muset zaškrtnout, zda ve vašem případě pro účely pojistného půjde o činnost hlavní, nebo vedlejší.
Pokud zvolíte, že má jít o činnost vedlejší, budete muset také udat důvod, proč tomu tak je. Na vedlejší činnost může podnikat ten, kdo zároveň:
- má zaměstnání, ze kterého se odvádí pojistné,
- pobírá starobní důchod,
- pobírá invalidní důchod,
- pečuje o dítě do 4 let věku,
- má nárok na peněžitou pomoc v mateřství z nemocenského pojištění zaměstnanců,
- má nárok na nemocenské z důvodu těhotenství a porodu z nemocenského pojištění zaměstnanců,
- je nezaopatřeným dítětem,
- pečuje o osobu mladší 10 let, která je závislá na pomoci jiné osoby v prvním stupni, nebo o osobu ve druhém, třetím nebo čtvrtém stupni závislosti bez ohledu na věk, pokud je osobou blízkou nebo s ní žije ve společné domácnosti.
Téměř u všech případů budete muset doplnit datum, od kdy tomu tak je. V případě, že máte zaměstnavatele, musíte jej identifikovat, aby bylo jasné, kdo za vás odvádí zákonná pojištění v plné výši.
Čtěte také: OSVČ zaplatí v roce 2025 na minimálních zálohách téměř 8 tisíc měsíčně
Jak odesílat datovou zprávu do schránek přes Portál občana
Zdroj: YouTube / Digitální Česko
Pojistit, či nepojistit?
Aby mohla OSVČ čerpat některé nemocenské dávky, musí být účastníkem na nemocenském pojištění. To však v případě samostatné výdělečné činnosti není součástí pojištění sociálního (důchodového), a je tedy potřeba se přihlásit k dobrovolné účasti, chce-li mít podnikající fyzická osoba nárok na čerpání:
- peněžité pomoci v mateřství,
- otcovské poporodní péče,
- nemocenského
- nebo dlouhodobého ošetřovného.
Přihlásit se můžete právě v příloze SSZ. Dodat budete muset, od kdy se zakládá účast na nemocenském pojištění (nelze zpětně) a zda jste byli účastni na nemocenském v cizině apod.
Posledními doplňující údaji jsou informace o tom, zda bylo ke dni zahájení výkonu samostatné výdělečné činnosti vůči OSVČ vedeno insolvenční řízení, zda SVČ vykonávala na území jiného státu nebo zda se jedná o první výdělečnou činnost v ČR po ukončení důchodového pojištění v cizině.
Tip: S elektronickým oznámením živnosti ušetříte stokoruny
Vyplněný formulář si poté můžete zkontrolovat, uložit anebo vytisknout, pokud byste jej chtěli živnostenskému úřadu doložit v listinné podobě. Odeslat jej elektronicky můžete přes datovou schránku anebo jej odevzdat přes Portál Občana. K tomu budete znovu potřebovat využít některé z elektronických identit.
Po pár dnech vám od živnostenského úřadu dorazí výzva k případnému odstranění nedostatků ohlášení živnosti, prostřednictvím které vám budou doručeny platební údaje k uhrazení správního poplatku ve výši 800 Kč. Jeho zaplacení budete muset doložit.
Až poté můžete očekávat dopisy od zdravotní pojišťovny a České správy sociálního zabezpečení, ve kterých se dozvíte veškeré informace o platbách důchodového, nemocenského a zdravotního pojištění.
Čtěte také: Důstojná nemocenská pro OSVČ? Jen když předtím státu hodně zaplatíte