Ministerstvo vnitra poslalo do připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterým se upravuje kategorizace uskutečňovaných zlomyslných volání nebo jiné zlomyslné komunikace s tísňovými linkami.
Úkolem vyhlášky je zajistit lepší dosažitelnost tísňových služeb pro ty, kteří tyto je opravdu potřebují, a umožnit lépe reagovat na zneužívání těchto linek.
Zlomyslné volání, které vyhláška upravuje, je bráno jako volání nebo jiná komunikace vedená na tísňová čísla za jiným účelem, než je oznámení o ohrožení života, zdraví, majetku nebo veřejného pořádku.
Stát má tyto osoby „trestat“ podle závažnosti činu následovně:
-
dočasným odmítnutím komunikace po určitou dobu (délka trvání je závislá na kategorii zlomyslné komunikace),
-
podáním žádosti o zablokování identifikační SIM karty, nebo
-
znemožněním přístupu telekomunikačního koncového zařízení k veřejné komunikační síti.
„Ze statistických dat Hasičského záchranného sboru České republiky za rok 2023 vyplývá, že přibližně 82 % přijatých volání na jednotné evropské tísňové číslo 112 a národní tísňové číslo 150 nevede k založení mimořádné události,“ uvádí Ministerstvo vnitra v návrhu.
Velké zkušenosti se zneužíváním tísňového volání má rovněž Policie ČR. „Policie ČR má dále na tísňovém čísle 158 zkušenosti s několika volajícími, kteří byli schopni ročně uskutečnit několik tisíc hovorů (např. přes pět tisíc), které nenaplňovaly charakter tísňové komunikace. Z pohledu zákona o elektronických komunikacích je možné tuto komunikaci, která nevede k založení mimořádné události, označit za zlomyslnou. Jedná se proto o relativně rozšířený fenomén,“ nastiňuje situaci důvodová zpráva.
Tip: Platit za recyklaci reklamních letáků? Zájem o ně je pořád vysoký, zní od obchodníků
Kategorizování zlomyslné komunikace
Nově se má počítat počet zlomyslných volání v určitém časovém období a rovněž to, zda již byla pro předchozí skutky dočasně odmítnuta komunikace s tísňovým centrem. Tyto skutečnosti mají evidovat pomocí softwaru centra samotná.
Volající by měl být tísňovým centrem rovněž automatickou hláškou (případně SMS) vyrozuměn, že se jeho volání evidovalo jako zlomyslná komunikace. Tato informace bude mít za úkol volajícího upozornit na možné následky související s touto komunikací, jestliže v ní bude i nadále pokračovat. Tedy informaci o tom, že mu může být znemožněn přístup k jeho SIM kartě a přístup k veřejné komunikační síti.
Avšak opatření se mají vztahovat pouze na opakované zneužívání tísňových komunikací, ne na jednorázové zneužití.
Od okamžiku, kdy tísňové centrum uplatní možnost dočasného odmítnutí komunikace, se po dobu 60 kalendářních dnů bude nacházet SIM karta nebo telekomunikační koncové zařízení v podmíněném režimu, kdy jakákoliv další zlomyslná komunikace v této době znamená zařazení do vyšší kategorie zlomyslné komunikace.
Zlomyslná komunikace se bude dělit do těchto kategorií:
1. kategorie: zlomyslná komunikace vedená s četností alespoň 6 kontaktů za 168 hodin.
Opatření: dočasně odmítnutá komunikace po dobu 24 hodin.
2. kategorie: volající se do této kategorie dostane po předchozím odmítnutí komunikace v návaznosti na zařazení do kategorie 1 – tj. dle skutečnosti, že byla v posledních 60 kalendářních dnech dočasně odmítnuta komunikace po dobu 24 hodin. K zařazení do kategorie 2 postačuje jediný další kontakt, který je v době 60 kalendářních dnů po předchozím dočasném odmítnutí komunikace.
Opatření: doba dočasného odmítnutí komunikace v případě zařazení do kategorie 2 činí 72 hodin.
3. kategorie – tato kategorie opět navazuje na předchozí. Je třeba tedy splnit předchozí skutečnost, že byla dočasně odmítnutá komunikace po dobu 72 hodin. Do 3. kategorie se dostane volající i kvůli jedinému kontaktu, který je v době 60 kalendářních dnů po předchozím dočasném odmítnutí komunikace.
Opatření: doba dočasného odmítnutí v případě zařazení do kategorie 3 činí 168 hodin.
4. kategorie: volající musí splnit předchozí kategorii a k zařazení do kategorie 4 postačí jeden kontakt, který je v době 60 kalendářních dnů po předchozím dočasném odmítnutí komunikace.
Opatření: doba dočasného odmítnutí v případě zařazení do kategorie 4 stanovena na 168 hodin. Zároveň dochází k podání žádosti o zablokování identifikační SIM karty nebo znemožnění přístupu telekomunikačního koncového zařízení k veřejné komunikační síti.
SIM karta může být odblokována Českým telekomunikačním úřadem. Stejně tak úřad může umožnit opětovný přístup k veřejné komunikační síti.
Současné postihy za zneužívání tísňových linek
Česká legislativa upravuje zlomyslnou komunikaci v rovině správně-trestných činů. V případě, že volající zneužívá tísňových linek, může mu Český telekomunikační úřad uložit pokutu až do výše 200 tisíc korun, tato pokuta může být v případě častějšího zneužívání navýšena až na dvojnásobek. Avšak takového pachatele je často těžké identifikovat, proto chce stát mít i jiné nástroje k potrestání takového jednání.
Datum nabytí účinnosti je navrhováno na 1. července 2025.
Čtěte také:
Víte, jakou řečí mluví vložky Always? Otestujte, jak dobře znáte reklamní slogany
Obchody, e-shopy i automaty by měly povinně kontrolovat věk při prodeji energetických nápojů