Investováním do Magic karet se dá dosáhnout zhodnocení i několika desítek procent ročně, říká majitel e-shopu

04.12.2024 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Depositphotos

Hra Magic: The Gathering si od svého vzniku našla řadu příznivců po celém světě. Ani po více než 30 letech její popularita neklesá. Lidé nekupují produkty jen za účelem hry a sběratelství, ale rovněž jako investici. Na téma investic právě do karet „magicu“ jsme si povídali s dlouholetým hráčem a investorem Radimem Frantou a Romanem Macalíkem, majitelem e-shopu Najáda.

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Hráči, sběratelé a investoři mohou karty hry Magic: The Gathering (MTG) nakupovat již od roku 1993, kdy hra vznikla. Na trh je dodává firma Wizards of the Coast, která je dceřinou společností hračkářského gigantu Hasbro. 

Hra od svého založení získávala na popularitě a podle veřejných zdrojů se po celém světě pohybuje kolem 40 milionů hráčů a sběratelů, přičemž někteří z nich kupují karty i za účelem jejich pozdějšího zhodnocení.

Sběratelství a investování do karet MTG se věnuje také Radim Franta, který své první MTG karty získal krátce po tom, kdy se objevily na trhu i v České republice. Pro redakci Finance.cz odpovídal na otázky týkající se jeho prvních zkušeností se sběratelstvím i s pozdějším investováním.

Roman Macalík, majitel e-shopu Najáda, se s námi podělil o informace, jak se vyvíjí zájem nakupujících o produkty MTG v průběhu let a další zajímavosti o hře Magic: The Gathering.

Můžete popsat, kdy jste se poprvé setkal se hrou Magic: The Gathering?

Radim Franta (RF): K MTG jsem se dostal, když na druhém stupni základní školy tyto karty donesl do třídy spolužák, kterého do hry zasvětil starší soused z činžáku. Psal se rok 1996, takže v té době byla u nás hra stará asi dva roky. Od té doby mě to chytlo a já u MTG s několika dlouholetými přestávkami zůstal až do teď. Momentálně se věnuji hraní, investování a částečně i sběratelství.

Mohl byste čtenářům zjednodušeně popsat, v čem hra spočívá?

(RF): Většinou se hraje jeden na jednoho s tím, že každý hráč má 20 životů a svůj vlastní balíček obsahující 60 karet. Karetní balíček se skládá ze zdrojů, různých typů nestvůr a kouzel napomáhajících mu dostat soupeře na 0 životů. To je nejčastější způsob výhry. Pak existují ještě alternativní možnosti vítězství, jako například docílení toto, že soupeřovi dojdou karty v balíčku.

Kde karty MTG nakupujete?

(RF): Existuje u nás několik specializovaných kamenných prodejen, včetně jejich heren a e-shopů, což je nejjednodušší možnost pro nákup a prodej. Dále se dá s kartami obchodovat na facebookových skupinách, Aukru a v rámci Evropy asi nejvíc využívám online tržiště cardmarket.com.

Kolik karet v rámci hry MTG ročně přibližně vychází?

Roman Macalík (RM): V průměru vzniká v MTG okolo šesti edic ročně, přičemž každá nová edice přináší několik set nových karet. Výrobce tyto karty dodává na trh ve formě balených produktů, takže od něj není možné nakoupit konkrétní kusové karty. Produkty nových edic obvykle distributorům nabízí do roka či dvou po jejich vydání, následně jsou z nabídky výrobce staženy.

 

Jak vnímáte zájem zákazníků o nákup karet Magic: The Gathering v průběhu let?

(RM): Zájem zákazníků o nákup karet od doby vzniku této hry kontinuálně roste. Výrobce se přirozeně snaží dosahovat vyšších zisků, a jelikož poptávka je schopná vstřebat více nových produktů, v současnosti vychází více edic ročně než v minulosti. Pro kamenné prodejny i e-shopy je více nových edic i produktů náročnější na cash flow, ale pokud mají provozní finance pod kontrolou, mohou dosahovat vyšších obratů.

Jaké MTG produkty se prodávají nejvíce?

(RM): Nejvíce se prodávají určitě balíčky, potažmo jejich kompletní balení (tzv. Booster Boxy) a kusové karty. 

Ve kterém období provozu e-shopu jste zaznamenali nejvyšší zájem o nákup a kdy naopak nejnižší?

(RM): Náš obchod vznikl v roce 2012 a během jeho fungování jsme nezaznamenali výrazný pokles prodejů. Některé edice nabízejí silnější karty než jiné, a tudíž je o ně ze strany zákazníků větší zájem. Na začátku covidového období jsme měli obavy, zda nedojde k výraznému poklesu poptávky z důvodu pozastavených turnajů a živých akcí, ale ty se naštěstí nenaplnily. Titul MTG v této době velmi těžil ze svého sběratelského aspektu. Přestože hráči dočasně neměli možnost se setkávat a hrát osobně, sběratelé měli více času na kompletaci svých sbírek. To nás jako prodejce zachránilo a nezaznamenali jsme pokles objednávek ani během tohoto období.

Lze nějakým způsobem poznat, že jde o originál, a ne o fake kartu?

(RF): Fake karta se dá poznat nejčastěji podle gramáže, kvality tisku a nebo podle toho, jestli obsahuje ochranné prvky. Nejčastěji se ověřuje tzv. ,,green dot testem”, kde si buď zlatnickou lupou, nebo dnes již i některými telefony přiblížíte kartu a zkontrolujete, zda obsahuje ochranný prvek nebo správný vzor tisku.

Kolik jste už do těchto karet investoval peněz?

(RF): Do této doby zhruba půl milionu korun. Čistě za účelem zhodnocení kolem 250 000 Kč do zabalených produktů (sealed booster boxů), které mají největší likviditu a investiční potenciál. Herní balíčky, ostatní kusovky a sbírky se dají vyčíslit na dalších cca 250 000 Kč.

Booster boxy a další zabalené produkty. Zdroj: Radim Franta, publikováno se souhlasem

Máte spočítané, zda už se vám investice do karet také vrátila?

(RF): Období covidu, kdy byl na trhu obří bull run cyklus, vyneslo ceny všech komodit včetně kartiček k rekordním maximům. Z tohoto důvodu jsem momentálně spíše na svém nebo lehce v plusu. Některé artikly stagnují, většina se vzpamatovává z propadů cen, ale najdou se i takové, které se slušně zhodnotily. Nově vycházející produkty jsou standardně cca 3 roky v oběhu, dokud se nepřestanou tisknout, takže nějaké reálné potenciální zhodnocení většinou přichází například až za pět až deset let. Vše taky závisí na tom, jak moc byl produkt oblíbený a v jaké míře se tisknul.

Která karta má nejvyšší hodnotu? 

(RF): Úplně nejdražší karta byla vytištěna a prodána teprve nedávno, a to The One Ring z edice Lord of the Rings z roku 2023 s pouze jedinou kopií na světě. Byla zakoupena zpěvákem Post Malonem za cenu 2,64 milionu dolarů. Na druhém místě je Black Lotus z první edice z roku 1993, kterých je v perfektní kvalitě pouze několik kusů na světě. Zatím nejvyšší zobchodovaná cena byla 800 000 dolarů. 

Může kupující vědět dopředu, jaké karty v balíčku budou?

(RF): Každý doplňující balíček (booster) obsahuje většinou celkem 15 karet a je na něm napsané, kolik může obsahovat běžných karet, kolik neobvyklých a kolik z nich je vzácných, většinou jde o jednu až dvě karty. Jaké karty rozbalíte, je vždy náhodné. Nakupování boosterů by se dalo přirovnat ke koupi výherního losu.

Jak mohu dopředu tipovat, že takový potištěný papírek bude mít v budoucnu nějakou hodnotu?

(RF): Je to jako s jakýmkoliv jiným sběratelským produktem, cenu určuje nabídka a poptávka. Do novějších kusových karet se nevyplatí investovat, jelikož výrobce může kartu kdykoliv v budoucnu vytisknout znovu. A to je celkem běžný jev u karet s vysokou hratelností. Důvodem je, aby byly cenově dostupnější pro hráčskou komunitu. Pak ale existuje seznam karet s označením Reserved list, kde výrobce garantuje, že danou kartu v budoucnu již nikdy nevytiskne, což je v podstatě ochrana hráčů před znehodnocením jejich sbírek. Zde se jedná zpravidla o historické karty ze starších edic. Tyto jediné kusové karty mají z dlouhodobého hlediska investiční potenciál a postupně jejich cena stoupá.

Jak karty skladujete? Je třeba chránit je před poškozením?

(RF): Každou hodnotnější kartu skladuji v průhledných obalech a pak podle účelu buď v krabici, nebo ve sběratelském albu. Booster boxy stačí mít volně, třeba někde ve skříni, kde jim nehrozí poškození.

Kompletní sbírka edice Urza’s Saga z roku 1998. Zdroj: Radim Franta, publikováno se souhlasem

Lze koupit karty MTG také po jednom kuse, nebo musí zákazník koupit celý balíček?

(RM): Jelikož má každý hráč a sběratel individuální potřeby – pro svůj herní balíček například jeden hráč potřebuje jiné karty než hráč druhý - existuje díky této poptávce tzv. sekundární trh. Tento trh je tvořen jednotlivými komunitami sběratelů v online i offline prostředí, obchody a online tržišti (Cardmarket, TCGplayer a jiné) a je nedílnou součástí existence této hry. Bez sekundárního trhu by hráči například neměli přístup ke konkrétním kusovým kartám, které potřebují, ale byli by odkázáni pouze na rozbalování balíčků, dokud nenajdou kartu, kterou zrovna potřebují. To by bylo finančně neefektivní a pro většinu hráčů i finančně nedostupné.

Jak vnímáte MTG z hlediska investičního potenciálu?

(RM): Vzhledem k velikosti a likviditě na sekundárním trhu je dnes Magic: The Gathering i vyhledávanou formou alternativního investování, při kterém mnoho investorů dosahuje zhodnocení několika desítek procent ročně. Investoři si buď kupují balené produkty, nebo kusové karty. U balených produktů se obvykle vyplatí investovat do Booster Boxů silných edic. Co se týče kusových karet, investoři často kupují karty z výše zmíněného Reserved listu. Hráči některých turnajových formátů ale tyto karty stále potřebují a jsou velmi často vyhledávané i ze strany sběratelů. Jelikož se do oběhu již nedostávají nové kusy a základna sběratelů a hráčů stále roste, je nárůst ceny logickým důsledkem. Je však důležité mít na paměti, že to platí pouze v případě, že se celému titulu MTG bude i nadále dařit. Z našeho pohledu specializovaného prodejce jsou hra a zájem o ni ve skvělé kondici, ale je potřeba toto riziko brát v úvahu.

Kdybych chtěla začít investovat do MTG, tak jak bych měla postupovat, jako úplný začátečník?

(RF): Pro úplného začátečníka bych doporučil booster boxy s označením collector obsahující ,,serialized cards”. To jsou boxy s šancí na rozbalení číslované karty, kterých je předem daný limitovaný počet. Proto je i předem daný počet samotných boxů, které půjdou do oběhu. S každým rozbalením se počet boxů snižuje, stávají se více exkluzivními bez možnosti dotisku ze strany výrobce. Tyto boxy jsou však prémiový produkt a jejich startovací cena bývá v průměru 6000 Kč za kus (12 ks collector boosterů).

Pak se může ještě jevit jako dobrá taktika kupovat s každou nově vydanou sadou jeden základní play booster box (36 boosterů ) za cca tři tisíce korun. Když pak budete vlastnit od každé edice jeden nebo pár kusů, tak vám za dané období neunikne žádný produkt, který třeba časem stoupne více na ceně.

Reportáž z hráčského turnaje LMS Prague 2024

Zdroj: YouTube / Najada Games


Přečtěte a poslechněte si další zajímavé příběhy ze světa alternativních investic:

V Pokémon kartách se hraje až o miliony. Jak do nich začít investovat?

PODCAST: Duhový Charizard stojí až 6 tisíc korun, říká majitel e-shopu s Pokémon kartami

PODCAST: Rozbalením ztrácí set až 20 procent své hodnoty, říká investor do Lega

Filatelie is not dead. Jak můžete investovat do poštovních známek?

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 7 krát

Články ze sekce: Spotřebitel