Výměna dárků až do konce ledna 2025? Zákazníkům takto vychází vstříc řada e-shopů

13.12.2024 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Pixabay

Pokud nakupujete dárky k Vánocům online, určitě jste si mohli všimnout, že řada e-shopů prodloužila lhůtu, do které lze zboží vrátit. Které to jsou a jak to bude s vrácením produktu nebo výměnou, pokud se na něj podobná akce nebude vztahovat?

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Náležitosti odstoupení od smlouvy uzavřené dálkovým způsobem, což se typicky uplatňuje právě třeba při vrácení zboží do e-shopu, podrobněji rozebírá kromě občanského zákoníku č. 89/2012 Sb. i zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb.

Dozvíte se:

Na vrácení vánočních dárků jakožto zboží platí zákonné lhůty

Občanský zákoník jasně říká, že odstoupení od smlouvy je právo, které můžete uplatnit do 14 dnů od převzetí zboží, příp. dokonce do 30 dnů, pokud jste produkt zakoupili během organizované akce anebo při návštěvě podnikatele u vás doma. Nárok na vrácení pak neztrácíte ani předtím, než si zboží převezmete.

O možnosti zboží vrátit (o právu na odstoupení od smlouvy) vás musí informovat sám prodávající a poskytnout vám k tomu písemný formulář. Pokud by nebyl v tomto smyslu součinný, lhůta na odstoupení se může prodloužit až na rok a 14 dnů, příp. na rok a 30 dnů, pokud došlo k nákupu na organizované akci anebo při návštěvě podnikatele u vás doma.

František Kotrba z České obchodní inspekce však upozorňuje: „Pokud spotřebitel nakoupil v klasickém obchodě, nemá ze zákona právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu a prodejce nemá povinnost vrácení zboží bez udání důvodu akceptovat. Může spotřebiteli nad rámec zákonem stanovené ochrany spotřebitele poskytnout možnost vrácení nebo výměny zboží. Někteří prodejci však vrácení či výměnu zboží v určitých lhůtách umožňují a informaci o tom poskytují spotřebiteli ve svých obchodních podmínkách, sdělením u pokladen nebo na dokladu o zaplacení. Nemusejí vždy vracet peníze, ale můžou se zavázat např. k výměně či vrácení ceny formou kreditu na zákaznickou kartu, kuponu na další nákup atp.

Čtěte také: Dopravu zboží zpátky do e-shopu zaplatíte sami, pokud vám to nezapomněl říct

 

U mnoha výrobků obchodníci oprávněně odmítají vrácení

Existují však zákonné výjimky, za kterých zboží vrátit nelze, a to ani pokud byla smlouva uzavřena mimo obchodní prostory. Je tomu tak v situaci, kdy se zboží rychle kazí anebo má krátkou dobu spotřeby. Patří sem i případy, kdy bylo smíšeno s jiným zbožím, což platí především u míchání barev apod.

Dále nelze vrátit výrobky, jejichž cena je závislá na výchylkách finančního trhu. Ze zákona nevzniká právo ani na vrácení časopisů nebo periodik. To ale neplatí, pokud by se jednalo o předplatné. Takovou službu vrátit lze.

Obchody pak nemusí přistoupit na vrácení produktu, který je zvukovou nebo obrazovou nahrávkou na hmotném nosiči za předpokladu, že byl vyjmut z obalu. Toto platí i pro zakoupený počítačový software.

U zboží, u kterého byl narušen hygienický, zapečetěný obal, který jej chrání, od smlouvy také odstoupit nelze. Sem můžeme zařadit např. balené potraviny, zubní kartáček anebo kontaktní čočky.

Jiná situace však nastává, pokud je zboží poškozené. „V případě poškozeného zboží doporučujeme spotřebitelům rozbalování zásilky fotografovat nebo natočit, případně včetně poškozeného přepravního obalu. Spotřebitel uplatňuje právo z vady zboží – reklamaci u prodávajícího, u kterého bylo zboží zakoupeno. Ten je smluvním partnerem, který odpovídá za bezvadnost koupeného zboží po dobu 24 měsíců od jeho převzetí nebo po dobu jím poskytnuté záruky za jakost. Prodávající má povinnost vyřídit reklamaci do 30 dnů ode dne jejího uplatnění, pokud nebylo domluveno jinak. Podnikatel je povinen spotřebitele o vyřízení reklamace informovat. Náklady na dopravu zboží hradí prodávající v případě, že byla reklamace oprávněná,“ upozorňuje František Kotrba.

Čtěte také: Do kdy objednat dárek, aby přišel do Vánoc? Největší e-shopy spoléhají na svou dopravu

U produktů vyrobených na zakázku je to složitější

Zákon z práva na odstoupení od smlouvy jasně vyjímá situace, kdy si zákazník nechal upravit zboží podle vlastních představ nebo kdy bylo přizpůsobeno jeho potřebám. Česká obchodní inspekce jako příklad uvádí např. tričko, hrníček anebo polštář s fotografií nebo obrázkem, které dodal zákazník. Zařadit sem můžeme ale i nábytek s atypickými rozměry. Podstatné zde je hlavně to, že úpravu, jakou požadujete, obchod nemá v nabídce a dodal ji zákazník.

Pokud by měl ale zákazník vybírat z možností, které mu prodejce navrhl a poskytl k výběru, tj. obrázek, vzorník, výběr rozměrů nebo materiálu, odstoupit od smlouvy za zmíněných podmínek může.

Mimo téma: Jeden koeficient skončí, druhý už nepůjde snížit. Daň z nemovitostí se opět mění

Mnoho e-shopů díky Vánocům prodlužuje lhůtu na výměnu zakoupeného zboží

Např. Alza.cz jako jeden z největších českých e-shopů umožňuje již při samotném nákupu online zaškrtnout možnost výměna nevhodného dárku za poukaz do 31. 1 2025. Tato služba je nyní zdarma. Důležité však je, aby vracené zboží bylo nepoužité, nepoškozené a v originálním obalu.

Prodlouženou dobu na vrácení zboží umožňuje i Lidl.cz v rámci akce Vánoce bez stresu. „Pro všechny objednávky vytvořené od 1. 11. do 31. 12. 2024 platí možnost vrácení až do 31. 1. 2025,“ upřesňuje Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí společnosti Lidl.cz.

Podobné možnosti dává svým zákazníkům i Datart, akorát lhůtu neprodloužil tolik. Veškeré zboží, které bylo zakoupeno v období od 1. 11. do 24. 12. 2024, je možné v neporušeném obalu vrátit v období od 27. 12. 2024 do 12. 1. 2025, a to na kterékoliv prodejně s dokladem o koupi. Nevhodný dárek vám společnost vymění za dárkovou kartu nebo vhodnější dárek ve stejné, anebo vyšší hodnotě s doplatkem. Datart upozorňuje, že nevhodně koupené zboží není možné vyměnit za peníze.

Tereza Coopers ze společnosti Allegro zdůrazňuje, že i když mají zákazníci ze zákona na vrácení zboží maximálně 14 dnů ode dne, kdy jej obdrželi, prodejce může tuto lhůtu prodloužit. Informace zákazníci naleznou v části věnované vrácení zboží, reklamacím a záruce vždy u konkrétní nabídky. „Vzhledem k tomu, že Allegro je tržiště a zboží odesílají přímo naši obchodníci, nabízíme program Smart!, který zákazníkům umožňuje neomezené bezplatné vracení a doručování zboží za pevný roční poplatek. Až do konce roku si mohou zákazníci pořídit předplatné Smart! na 12 měsíců za zvýhodněnou cenu 199 Kč, a také si vyzkoušet Smart! zdarma, a to na 8 doručení nebo vrácení v průběhu 8 měsíců – to se může hodit při nakupování (nebo případném vracení) vánočních dárků,“ doplňuje.

Další, u koho půjde nevyhovující zboží vyměnit, je T.S.Bohemia. „Pro zákazníky máme nachystanou službu Výměna dárku, kde dostane zákazník jistotu až do konce ledna, že zboží může případně vyměnit za poukázku,“ upozorňuje marketingový manažer Lukáš Valouch. Garanci výměny lze uplatnit u zboží zakoupeného od 26. 11. do 17. 12. 2024 u vybraných produktů. Vrátit nerozbalené produkty bude možné do 31. 1. 2025 a rozbalené do 10. 1. 2025. Do 7 pracovních dnů vám poté na e-mail dorazí voucher, který lze do 28. 2. 2025 uplatnit na celý sortiment.

Oproti tomu Zalando.cz nemá žádnou vánoční akci, ale za to celoročně umožňuje vrácení zboží do 100 dnů zdarma. Všechny vrácené položky však musí být v původním stavu, tzn. neopotřebené a s připevněnými štítky. Sama firma na svém webu uvádí, že vyzkoušení věci nepovažuje za nošení.

Informace o tom, za jakých podmínek je možné zboží vrátit nebo vyměnit, najdete vždy na webu vámi vybraného e-shopu.

Mimo téma: Státní podpora u stavebního spoření už je jen tisícovka, můžete ale získat dvojnásobek

Jak reklamovat vadné zboží

Zdroj: Občanská poradna Třebíč / YouTube

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: Spotřebitel