V souvislosti s podrobnějším legislativním vymezením práce na dálku po covidové pandemii byla rovněž od 1. října 2023 stanovena paušální částka pro náhradu nákladů vzniklých v souvislosti s prací z domu. Nárok na náhradu nákladů při výkonu práce na dálku stanovuje přímo zákoník práce v § 190a.
- Dvě možnosti, jak hradit zaměstnanci vzniklé náklady při práci na dálku
- Náklady, které se zahrnují do výsledné částky
- Zaměstnanec a zaměstnavatel mohou uzavřít dohodu, že se náklady proplácet nebudou
- Výše paušální částky od 1. ledna 2025
- Kdo může požádat zaměstnavatele o možnost výkonu práce na dálku?
Dvě možnosti, jak hradit zaměstnanci vzniklé náklady při práci na dálku
Zákoník práce nabízí dvě možnosti, kterými mohou být náklady hrazeny:
První možností je, že zaměstnavatel platí zaměstnanci skutečně vzniklé náklady. Tyto náklady musí zaměstnanec ovšem prokázat, což je v realitě často problém. Proto legislativa umožňuje ještě druhou variantu, kdy jsou náklady zaměstnanci propláceny paušální částkou, kterou stanovuje na konci kalendářního roku MPSV vyhláškou na základě dat Českého statistického úřadu o spotřebě domácností s účinností od 1. ledna kalendářního roku.
MPSV může změnit výši paušální částky i tehdy, pokud dojde ke zvýšení nebo snížení údaje zveřejněného ČSÚ o nejméně 20 % v porovnání s poslední úpravou paušální částky.
Pro letošní rok je paušální částka ve výši 4,60 Kč. Tato hodnota náleží zaměstnanci za každou započatou hodinu práce, jak uvádí zákoník práce. „Paušální částka se stanoví podle údaje zveřejněného Českým statistickým úřadem o spotřebě domácností upraveného pro model práce na dálku, a to za jednu dospělou osobu v průměrné domácnosti v České republice za 1 hodinu.“
Tip: Jak může vypadat dohoda o práci na dálku?
Náklady, které se zahrnují do výsledné částky
Při výpočtu MPSV pracuje s průměrnými náklady, do kterých zařazuje spotřebu plynu, elektřiny, pevných paliv, dodávek tepla (dálkové vytápění) a centralizovaného poskytování teplé vody, dodávek vody z vodovodů a vodáren a odvádění odpadních vod, odvozu odpadních vod a čištění jímek a odvozu komunálního odpadu.
Zaměstnanec a zaměstnavatel mohou uzavřít dohodu, že se náklady proplácet nebudou
Náklady spojené s prací z domu být propláceny nemusí. Je však potřeba, aby o tomto rozhodnutí zaměstnavatel se zaměstnancem uzavřeli písemnou dohodu.
Výše paušální částky od 1. ledna 2025
Na základě údajů o průměrné spotřebě vycházející z dat ČSÚ stanovilo MPSV, že výše paušální částky se od 1. ledna 2025 zvyšuje z 4,60 Kč na 4,80 Kč za každou započatou hodinu práce.
Tip: Zaměstnanci pečující o své blízké mají nárok požádat zaměstnavatele o úpravu pracovní doby
Kdo může požádat zaměstnavatele o možnost výkonu práce na dálku?
Zákoník práce stanovuje, kteří zaměstnanci mohou požádat zaměstnavatele o práci na dálku. Tato žádost musí být písemná.
-
Těhotná zaměstnankyně,
-
zaměstnankyně nebo zaměstnanec pečující o dítě mladší než 9 let, nebo
-
zaměstnanci pečující dlouhodobě o osobu, která se považuje za osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni II (středně těžká závislost), ve stupni III (těžká závislost), nebo stupni IV (úplná závislost).
Jestliže zaměstnavatel žádosti nevyhoví, musí tento krok písemně zdůvodnit.
Čtěte také:
Neumožnil vám zaměstnavatel vyčerpat dovolenou? Může za to dostat pokutu
Zaměstnanci končí pracovní poměr, ale zbývá mu dovolená. Jaké jsou možnosti?