(Ne)započitatelné výdaje
Rozeznat daňově uznatelné náklady od těch neuznatelných není na první pohled zcela jednoduché, zákon o daních z příjmů navíc náklady rozděluje hned do 3 skupin:
- Náklady, které jsou ze zákona daňově uznatelné, pokud slouží k podnikání.
- Blíže neurčené náklady, které jsou daňově uznatelné, pokud poplatník prokáže, že slouží k zajištění a udržení zdanitelných příjmů.
- Náklady, které jsou vždy daňově neuznatelné, a to navzdory tomu, že slouží k podnikání.
Je pojištění daňově uznatelné?
Daňově uznatelné výdaje stanoví Zákon o daních z příjmu, stejně jako podmínky, za kterých se náklad opravdu stane daňově uznatelným. Když se zaměříme konkrétně na pojištění, pak se daňově uznatelné stane v případě, že jde o pojištění placené v souvislosti s podnikáním. Příkladem může být např. pojištění majetku podnikatele, pojištění profesní odpovědnosti nebo pojištění ztráty ušlého zisku.
Zdroj: Pexels.com
Klady a zápory pojištění jako daňově uznatelného nákladu
Daňově uznatelné náklady, tedy i pojištění, vám sníží základ daně, a tudíž i výslednou daň z příjmu. Když navíc uzavřete hromadnou pojistku, většinou se dočkáte výhodnějšího pojistného. A to už se vyplatí. Na druhou stranu je třeba vědět, že náklad sám o sobě nestačí. Aby byl uznatelný a snížil vám základ daně, je třeba splnit několik podmínek. Jakých?
- Podnikatel musí prokázat, kdy, komu a kolik zaplatil. Nejčastěji se k tomu používá daňový doklad (doklad o zaplacení). Náklad také musí spadat do daného účetního období.
- Náklady je důležité správně vést v daňové evidenci.
- Náklady musí mít přímou souvislost s podnikáním, musí tedy být vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů.
- Výše nákladů musí odpovídat běžným tržním podmínkám, druhu a rozsahu podnikatelské činnosti.