Vánoce už jsou sice fuč, ale ještě pořád v mnohých z nás doznívají. Někteří dostali, co si přáli, u jiných se Ježíšek zas tak úplně netrefil. Jde ještě nechtěný vánoční dárek vrátit? A když je vadný, za jakých podmínek jej lze reklamovat?
Dozvíte se:
- Na vrácení vánočního dárku je lhůta stejná jako u ostatního zboží
- V kamenných prodejnách často od smlouvy odstoupit nelze
- Mnoho e-shopů vám vánoční dárek vezmou zpět do konce ledna
- Co musí splňovat zakoupený produkt na e-shopu, který chcete vrátit?
- Prodejce někdy zajistí přepravu sám. Jindy musíte zboží poslat
Na vrácení vánočního dárku je lhůta stejná jako u ostatního zboží
Nárok na vrácení zakoupeného zboží zákonně plyne tehdy, pokud jste si zboží nakoupili online na e-shopu. Zákon v tomto případě umožňuje spotřebiteli, aby do 14 dnů od doručení výrobku od smlouvy odstoupil a zboží vrátil. Kupující ani nemusí nijak vysvětlovat, proč chce zboží vrátit. Nárok má bez udání důvodu.
Podle Kristýny Novákové, advokátky z poradenské společnosti Rödl & Partner, je tomu tak proto, že kupující neměl žádnou možnost produkt řádně prohlédnout a osahat si jej, jak by to udělal v kamenné prodejně.
Doba práva na uplatnění takového odstoupení od smlouvy se navíc prodlouží, pokud prodejce na tuto možnost spotřebitele řádně včas neupozornil. Období možnosti odstoupení se protáhne až na 1 rok a 14 dnů. Podstatné je, že byla smlouva mezi prodávajícím a kupujícím uzavřena přes internet. Na tom, že jste si poté zboží vyzvedli v kamenné prodejně, nezáleží.
Čtěte také: Jak zvýší čistou mzdu sleva na pojistném pro pracující důchodce? Vypočítejte si to
V kamenných prodejnách často od smlouvy odstoupit nelze
Pokud si spotřebitel zboží koupí v kamenném obchodě a rozhodne se, že jej nechce, prodávající ze zákona nemá povinnost na vrácení přistoupit. Na právo na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu u kamenných prodejen neexistuje žádný paragraf.
Nicméně existují obchody, které v takovém případě vycházejí spotřebitelům vstříc a vrácení zboží bez uvedení důvodu umožňují. Zákazník si však tuto možnost může nárokovat jedině tehdy, pokud se k ní prodejce zavázal nad rámec zákonných povinností.
„Někteří prodejci vrácení či výměnu zboží za jiné v určitých lhůtách umožňují, o čemž spotřebitele informují na účtence, sdělením u pokladen nebo v obchodních podmínkách,“ vysvětluje František Kotrba, tiskový mluvčí České obchodní inspekce.
Důležité je zmínit, že právě proto, že se bude jednat o plnění nad rámec zákona, si prodávající může stanovit vlastní podmínky, jako je např. vrácení zboží s originálními visačkami apod. Není navíc ani nutné, aby za zboží vrátil zákazníkovi zrovna peníze v hotovosti nebo na účet. Finance může uložit třeba do zákaznického účtu, na zákaznickou kartu, nebo je proměnit v kredity nebo kupony a motivovat tak zákazníka k dalšímu nákupu.
Čtěte také: Příjmy z nájmu jsou k důchodu výhodné, penzisté často ani nemusejí platit daň
Mnoho e-shopů vám vánoční dárek vezme zpět do konce ledna
Mnoho e-shopů se na Vánoce 2024 rozhodlo potěšit zákazníky a prodloužilo lhůtu, do které je možné nevhodný vánoční dárek vrátit. Např. tedy u Alzy, Lidlu, T.S.Bohemia a dalších lze zboží vracet až do 31. ledna 2025.
Každý e-shop si pro takovou výhodu určil své vlastní podmínky. V naprosté většině případů však musejí být výrobky nepoužité, nepoškozené, v originálním obalu a někde i nerozbalené. A při využití nadstandardní lhůty většinou nedostanete peníze zpátky na účet. Obchody nejčastěji zákazníkům dají voucher ve stejné hodnotě, který půjde uplatnit pouze do určitého data. U T.S.Bohemia např. do konce února 2025 na celý sortiment.
Zjistěte více: Výměna dárků až do konce ledna 2025? Zákazníkům takto vychází vstříc řada e-shopů
Co musí splňovat produkt koupený na e-shopu, který chcete vrátit?
Pravidlem samozřejmě je, že výrobek musí být nepoškozený. Kristýna Nováková také upozorňuje, že spotřebitel by jej neměl užívat jinak, než by tomu bylo v kamenném obchodě. Podle ní je také prodejce povinen do lhůty 14 dnů zboží přijmout podle běžných zákonných podmínek, takže třeba i bez původního obalu. Toto tvrzení pak potvrzuje i František Kotrba: „Obchodník musí vrácené zboží přijmout, i když ho zákazník neodešle v původním obalu.“
A dodává výčet zboží, u kterého není možné uplatnit právo na odstoupení od smlouvy: „Odstoupení není možné například u zboží vytvořeného na míru, podle individuálních potřeb zákazníka nebo na zboží, které podléhá rychlé zkáze, jako je jídlo, řezané květiny aj.“
Vrátit pak nelze ani zvukovou a obrazovou nahrávku, počítačovou hru nebo jiný software, jestliže došlo k vyjmutí z původního zapečetěného obalu. To stejné platí i pro noviny a periodika nebo produkty s porušeným obalem, které nelze vracet z hygienických důvodů. Typickým případem jsou zubní kartáčky, holící strojky, žiletky apod.
Odstoupit od smlouvy do 14 dnů není možné ani u zakoupených lístků na představení, do kina nebo třeba na víkendový pobyt.
Prodejce někdy zajistí přepravu sám, jindy musíte zboží poslat a za své
Mnoho prodejců už dnes zajišťuje v případě vrácení nebo reklamace výrobku přepravu od spotřebitele, někdy dokonce lze nechtěný dárek donést přímo na výdejní místo společnosti. Pokud tomu tak není, kupující může zboží zanést na některou z kamenných provozoven obchodu. Jestliže však takto učinit nechce nebo nemůže, bude muset vrácené zboží poslat některou z přepravních služeb.
„Výhodou přepravy objednané od podnikatele je, že spotřebitel ztrácí předáním výrobku přepravci odpovědnost za řádně doručený výrobek zpět prodejci. Pokud dojde k poškození výrobku při přepravě, přepravu objednával prodejce, tudíž případnou reklamaci přepravy bude řešit už pouze prodejce s přepravní společností,“ komentuje Kristýna Nováková z Rödl & Partner.
František Kotrba z ČOI na závěr dodává: „Poštovné za vrácení zboží při použití distančních forem platí zákazník. To znamená, že obchodník hradí náklady za odeslání zboží k zákazníkovi a zákazník hradí náklady za vrácení zboží, tj. odeslání zpět k obchodníkovi. To, že zákazník nese náklady za odstoupení od smlouvy, musí být uvedeno v obchodních podmínkách.“
Čtěte také: Česká pošta od února zdraží, na kolik vyjde poslání dopisu?