Evidenci na Úřadu práce i podporu v nezaměstnanosti vyřídíte snadno z domova. Jak na to?

14.01.2025 | , Finance.cz
DŮCHODY A DÁVKY


perex-img Zdroj: Depositphotos

Končíte v práci a chystáte se k registraci na Úřadu práce? Již od ledna vám k samotné evidenci uchazeče o zaměstnání postačí aplikace Jenda. Díky ní si můžete vyřídit také podporu v nezaměstnanosti.

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Ministerstvo práce a sociálních věcí dál pracuje na tom, aby lidé mohli co nejvíce pracovních a sociálních záležitostí vyřešit z pohodlí domova. Proto i nadále rozšiřuje nabídku služeb v aplikaci Jenda. V oblasti rodiny a bydlení lze přes ni vyřídit již rodičovský příspěvek, přídavek na dítě a příspěvek na bydlení.

Již v loňském roce MPSV informovalo, že plánuje tyto služby rozšířit o oblast zaměstnanosti tak, aby si občané mohli vyřídit evidování uchazeče o zaměstnání a podporu v nezaměstnanosti.

Poprvé mohli lidé využít online žádost o evidenci uchazeče o zaměstnání a online žádost a podporu v nezaměstnanosti již 1. ledna 2025. Jak informoval Úřad práce, v tento první den přišlo přes aplikaci Jenda celkem 1681 žádostí o zprostředkování zaměstnání a 1332 žádostí o podporu v nezaměstnanosti.

Další den, 2. ledna, podalo žádost o zprostředkování zaměstnání přes aplikaci Jenda 4070 lidí a žádost o podporu v nezaměstnanosti 3321 lidí.

Žádat online lze také o rekvalifikaci, avšak ne přes aplikaci Jenda, ale přes portál www.jsemvkurzu.cz.

Jak se do aplikace Jenda přihlásit?

Do aplikace Jenda se lze přihlásit jedním z ověřených způsobů přihlašování. Například pomocí Identity občana (eObčanka, Mobilní klíč eGovernmentu, NIA ID), bankovní identity nebo aplikace MojeID.

Návod, jak zřídit Identitu občana, naleznete zde.

Tip: Vypočítejte si novou výši příspěvku na bydlení v roce 2025

Jaké doklady si pro online žádost připravit?

Administrativně je dokládání přes aplikaci Janda mnohem jednodušší než na pobočkách Úřadu práce. Dokumenty lze dodávat také zpětně. Po odeslání rovněž můžete sledovat stav vyřízení vašich podaných žádostí.

Při podání žádosti o zprostředkování zaměstnání budete dokládat dokumenty na základě vaší předchozí situace. Tedy záleží, jestli jste byli zaměstnaní, podnikali, nebo ukončili studium.

Žádost o zprostředkování zaměstnání

Při skončení zaměstnání můžete potřebovat tyto dokumenty:

  • zápočtový list od bývalého zaměstnavatele,

  • potvrzení o ukončení pracovněprávního vztahu (dohoda, výpověď),

  • doklad o zdravotním znevýhodnění či invaliditě (lékařský posudek),

  • doklad o nekolidujícím zaměstnání (pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti, doklad o trvání služebního poměru – pokud se vás to týká (např. DPČ)).

Za nekolidující zaměstnání se považuje činnost na základě pracovního nebo služebního poměru, pokud měsíční výdělek nepřesáhne polovinu minimální mzdy, nebo činnost na základě dohody o pracovní činnosti, pokud měsíční odměna nebo odměna připadající na 1 měsíc za období, za které přísluší, nepřesáhne polovinu minimální mzdy (pro rok 2025 činí minimální mzda 20 800 Kč, výdělek (odměna) z nekolidujícího zaměstnání nesmí přesáhnout částku 10 400 Kč (jedná se o hrubý příjem)). Zdroj: Úřad práce

Tip: Nemocné vedené v evidenci uchazečů o zaměstnání může doma navštívit kontrola z Úřadu práce

Při skončení podnikání budete potřebovat tyto dokumenty:

  • doklad o ukončení samostatné výdělečné činnosti.

Při skončení studia můžete potřebovat tyto dokumenty (nezáleží na tom, zda úspěšně, nebo neúspěšně ukončeného, minimálně tedy doloží potvrzení o ukončení studia):

  • potvrzení o ukončení studia, 

  • výuční list, 

  • maturitní vysvědčení nebo diplom.

Návod, jak v aplikaci Jenda postupovat při žádosti o zprostředkování zaměstnání, naleznete v následujícím videu od MPSV.

Zdroj: YouTube/MPSV

Do kdy se na Úřad práce přihlásit?

Nejlépe uděláte, když se na Úřad práce přihlásíte do 3 dnů po skončení výše uvedených činností, jelikož se vám evidence bude počítat hned následující den po skončení (zaměstnání, podnikání, studia). Nejpozději však do 30 dnů od skončení činnosti, aby nevznikl nedoplatek na zdravotním pojištění.

Žádost o podporu v nezaměstnanosti

Žádat o podporu v nezaměstnanosti můžete až poté, co podáte žádost o zprostředkování zaměstnání. Jakmile žádost o zprostředkování zaměstnání odešlete, sám systém vám nabídne podání žádosti o podporu v nezaměstnanosti.

Dokumenty, které můžete při vyřízení potřebovat:

  • evidenční list důchodového pojištění,

  • potvrzení o zaměstnání (zápočtový list),

  • doklad o výkonu jiné výdělečné činnosti, již doložený u žádosti o zprostředkování zaměstnání,

  • potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti (pracovněprávní vztah nebo služební poměr),

  • doklad o nároku na výsluhový příspěvek a jeho výši,

  • doklad o nekolidujícím zaměstnání (pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti, doklad o trvání služebního poměru).

Video, jak postupovat při žádosti o podporu v nezaměstnanosti:

Zdroj: YouTube/MPSV

Jak dlouho trvá zpracování žádostí?

Na zpracování žádostí má Úřad práce 30 dnů, ve složitějších případech maximálně 60 dnů. Úředníci se však mohou ozvat v průběhu vyřizování s tím, že budou chtít doložit ještě nějaké chybějící informace.

O výsledku řízení vás bude Úřad práce informovat e-mailem, nebo také formou SMS.


Čtěte také:

Zkušenosti žadatelů s aplikací Jenda při vyřizování příspěvku na bydlení

Sexuální obtěžování nebo GDPR? Tvůrce Oznam.to objasňuje, co zaměstnanci nejčastěji nahlašují

 

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: DŮCHODY A DÁVKY