Vánoční dárek zlobí, nebo vůbec nefunguje? Reklamujte ho co nejdříve

17.01.2025 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Depositphotos

Vánoční dárek nefunguje, jak měl, nebo se rovnou bez cizího zavinění rozbil? Zboží už sice nestihnete vrátit, můžete jej však reklamovat.

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

U mnoha vánočních dárků koupených přes internet nebo jiným způsobem „na dálku“ již lhůta pro vrácení zboží v rámci odstoupení od smlouvy uplynula, u některých e-shopů se tak stane 31. ledna 2025. Naštěstí pro spotřebitele je období, po které se na zboží vztahuje záruka, podstatně delší, a navíc platí ne jen pro internetové obchody, ale i pro kamenné prodejny. A výjimečně se také může stát, že vám poruchový výrobek vymění za nový.

Dozvíte se:

Reklamace je právo každého spotřebitele, i když jde o vánoční dárek

Pokud zakoupené zboží, na které se ještě pořád vztahuje záruka, není bezvadné, má spotřebitel nárok uplatnit právo na reklamaci. Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, jasně stanovuje, že je prodávající povinen informovat o možnosti, rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění kupujícího.

„Prodávající je smluvním partnerem, který odpovídá za bezvadnost koupeného zboží po dobu 24 měsíců od jeho převzetí nebo v rozsahu a po dobu jím poskytnuté záruky za jakost,“ vysvětluje František Kotrba, tiskový mluvčí České obchodní inspekce (ČOI).

Jiné záruční doby tedy mohou platit u zboží, které je druhé jakosti, použité, repasované apod.

Čtěte také: Ježíšek se netrefil s vánočním dárkem? Ještě pořád ho někde stíháte vrátit

Za doručení zboží nese odpovědnost ten, kdo zajistí přepravu

Pokud poškozené zboží nemůžete odnést na prodejnu, protože je od vás až příliš vzdálená, zboží můžete prodejci doručit poštou, nebo prostřednictvím jiného doručovatele. Někteří prodejci pak v rámci zákaznického servisu nabízejí i v případě reklamace zajištění přepravy vadného zboží na prodejnu, a to např. prostřednictvím Zásilkovny, Balíkovny, nebo ho na vaší adrese vyzvedne kurýr. 

Kristýna Nováková z právnické společnosti Rödl & Partner v takové praxi vidí velkou výhodu. Spotřebitel totiž předáním zboží dopravci ztrácí odpovědnost za řádné doručení výrobku zpět. Pokud by tedy mělo dojít k poškození produktu při přepravě, kterou zajistil prodávající, nebudete muset ještě navíc řešit reklamaci přepravy. Tu si vyřeší prodejce s dopravcem.

Jestliže prodávající takovou službu spotřebiteli nenabízí, a spotřebitel tak zboží odesílá přepravou, kterou si sám objednal, má odpovědnost za řádně doručený výrobek on sám.

 

Vrácení peněz rovnou za poškozené zboží? Přednost má oprava

Prodávající musí reklamaci vyřídit do 30 dnů ode dne, kdy mu bylo poškozené zboží doručeno, pokud nebylo domluveno jinak. Spotřebitel má během tohoto měsíce nárok na opravu na náklady prodávajícího.

„Spotřebitel má právo na přiměřenou slevu nebo na odstoupení od smlouvy, pokud není možné reklamaci řešit opravou nebo výměnou, nebo se vada objevuje opakovaně, zpravidla více než dvě opravy,“ dodává Kotrba. „Pro usnadnění reklamace doporučujeme spotřebitelům vyžádat si a uschovat kupní doklad. Je též možné nákup doložit věrohodným svědectvím jiné osoby, výpisem z bankovního účtu, či se lze odvolat na interní údaje spojené se zákaznickou kartou.“

Jestliže by pak prodejce přesáhl lhůtu 30 dnů, nebo nijak nevyrozuměl spotřebitele o vyřízení reklamace, podle České obchodní inspekce tento fakt zakládá právo na odstoupení od smlouvy, a spotřebitel tak může požadovat vrácení kupní ceny.

Čtěte také: Získaná doba pojištění na důchod se stává důležitější než v minulosti

Poštovné a balné vždy nemusí plně hradit spotřebitel

Poštovné platí spotřebitel. Má to však i své výjimky. Na ty upozorňuje František Kotrba: „V případě uznané, oprávněné reklamace má spotřebitel právo na to, aby mu prodávající nahradil účelně vynaložené náklady, které v souvislosti s reklamací měl. Toto právo nelze chápat tak, že prodávající musí proplatit všechny náklady v plné výši. Zákon má na mysli náklady účelně vynaložené při uplatnění reklamace. Mezi typické náklady spojené s reklamací patří poštovné či náklady jiné dopravy zboží na reklamaci a zpět a cena znaleckého posudku pořízeného po zamítnutí reklamace.“

Důležité je vědět, že prodávající je povinen informovat spotřebitele i o právu na náhradu nákladů reklamace.

František Kotrba na závěr doporučuje: „Právo na náhradu nákladů by měli spotřebitelé uplatnit u prodávajícího co nejdříve po vyřízení reklamace, nejpozději do jednoho měsíce po skončení 24měsíční či jiné záruční doby.“

Čtěte také: Celní správa získává významné pravomoci, kdy musíte hlásit, že převážíte hotovost?

Štítky:

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Spotřebitel