Nahlašovat pracovní úrazy již půjde pouze elektronicky

27.01.2025 | , Finance.cz
DANĚ


perex-img Zdroj: Depositphotos

Nařízení MPSV stanovuje nové povinnosti pro zaměstnavatele v oblasti nahlašování pracovních úrazů. Od příštího roku by měli zaměstnavatelé podávat ohlášení a záznamy o pracovních úrazech pouze elektronickou formou na předem připravených formulářích.

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Postup při evidování pracovních úrazů upravuje Nařízení vlády č. 201/2010 Sb. Nyní poslalo MPSV do připomínkového řízení návrh nařízení, které by mělo pozměnit dosavadní systém ohlašování pracovních úrazů a zasílání záznamů o pracovních úrazech.

Ohlášení pracovního úrazu

V současné době mají zaměstnavatelé povinnost pracovní úraz ohlašovat bez zbytečného odkladu příslušným orgánům, jako jsou inspektoráty práce, pojišťovny a případně Policie ČR. Legislativa neurčuje žádný předepsaný systém, jak ohlášení splnit. 

Zaměstnavatelé tak mohou povinnost splnit prostřednictvím telefonického hovoru, e-mailové korespondence nebo datové schránky.

Nejasné definování formy nahlášení však podle MPSV není v některých případech žádoucí, jelikož někteří zaměstnavatelé postupují při nahlašování zmatečně a tím komplikují práci dalších orgánů. Z toho důvodu jim MPSV plánuje postup zjednodušit, a to formou již předepsaných elektronických formulářů, které by se měly stát jedinou možností pro zaměstnavatele, jak zákonnou povinnost splnit.

Tip: Odpovídá zaměstnavatel za úraz, který si zaměstnanec způsobil během činnosti konané pro zaměstnavatele z vlastní iniciativy?

Vyhotovení a zaslání záznamu o úrazu 

U úrazů, při kterých došlo v důsledku zranění k pracovní neschopnosti delší než 3 dny, musí zaměstnavatel vyhotovovat také oznámení o úrazu. Záznam o pracovním úrazu poskytuje informace o zaměstnanci, kterému se úraz přihodil, zaměstnavateli, o úrazu a jeho příčině, opatřeních, které zaměstnavatel udělal pro předcházení vzniku takových úrazů, a další podrobnosti související s úrazem. Oznámení o pracovním úrazu podepisuje zaměstnanec (je-li to možné), zaměstnavatel, svědci a odborové organizace.

Nařízení zaměstnavatelům ukládá povinnost hlásit skutečnosti, které se liší od prvotního oznámení pracovního úrazu. Tuto povinnost však zaměstnavatelé mnohdy neplní.

„Povinnost odesílat hlášení změn nebývá často plněna a jako důvod se uvádí vedle administrativní náročnosti i nesrozumitelnosti jednotlivých kroků, které zejména malí a střední podnikatelé mají obtíže plnit,“ vysvětluje motivaci pro novou úpravu pracovních úrazů MPSV.

Cílem úpravy je proces digitalizovat tak, aby zaměstnavatelé mohli s inspektoráty práce komunikovat online prostřednictvím předpřipravených elektronických formulářů. Tím by se celý proces dle MPSV usnadnil a urychlil.

Tip: MPSV navrhlo rozšíření pracovního volna u některých překážek v práci

 

Nový průběh ohlášení pracovního úrazu

MPSV navrhuje, aby pro zaměstnavatele po přihlášení do portálu Státního úřadu inspekce práce byla přístupná elektronická podoba ohlášení pracovního úrazu a záznamu o pracovním úrazu. Online formulář bude moci zaměstnavatel uložit a vytisknout.

V elektronické verzi formuláře nebudou přítomné podpisy zúčastněných osob, které jsme jmenovali výše. Zaměstnavatelé však budou mít povinnost vyplnit pole identifikující osobu oznamující úraz, a to konkrétně jménem, příjmením, pracovním zařazením či definováním vztahu k zaměstnavateli s uvedením e-mailu a telefonu, jak uvádí návrh nařízení.

Podpisy zúčastněných poté zaměstnavatel zajistí tak, že vyplněný a odeslaný online formulář vytiskne a na výtisku se již objeví podpisová část pro zúčastněné. Tímto způsobem zaměstnavatel splní povinnost vést evidenci podepsaných záznamů o pracovním úrazu v listinné podobě. 

Nově se tak úkony spojené s pracovním úrazem budou vůči inspektorátu práce plnit pouze elektronicky. Listinná forma již nebude možná. V případě, že zaměstnavatel své povinnosti nesplní, hrozí mu sankce od orgánů inspekce práce. „Elektronické zpracování dat zajistí vyšší kvalitu dat o pracovních úrazech. To povede k lepším analýzám a k efektivnějšímu vyhodnocování trendů v oblasti bezpečnosti práce,“ doplňuje ve zhodnocení návrhu nařízení MPSV.

Změny by měly nabýt účinnosti od 1. ledna 2026.


Čtěte také:

Na jaké odškodnění má nárok rodina zaměstnance zemřelého v důsledku pracovního úrazu?

Nejasnosti kolem elektronické formy nemocenských dávek

Sexuální obtěžování nebo GDPR? Tvůrce Oznam.to objasňuje, co zaměstnanci nejčastěji nahlašují

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: DANĚ