Akce Suchej únor se může zúčastnit každý, kdo během února nemá zájem popíjet žádný alkohol. Cílem akce je podle zakladatelů motivovat lidi k tomu, aby se zamysleli nad tím, do jaké míry ovlivňuje alkohol jejich životy. Suchej únor se tak může stát prvním odrazovým můstkem pro ty, kteří chtějí zvítězit v boji s touto neřestí.
Do akce Suchej únor se meziročně stále přihlašuje více lidí. V loňském roce se zapojilo na 1 200 000 dospělých. Vzhledem k tomu, že Suchej únor stále ještě probíhá, nejsou známa konečná data za letošní rok. Podle vyjádření Petra Freimanna, manažera kampaně Suchej únor, to však vypadá, že počet účastníků bude opět vyšší než v předchozím roce. „Finální čísla zatím nemáme, Nielsen/ResSolution nám ale jako každý rok zpracovává průzkum, v rámci závěrečné tiskové zprávy budeme vědět. Registrace přímo na stránkách ale zatím ukazují dobrý trend, velmi významně nám letos roste i skupina na Facebooku.“
Podle dat zakladatelů akce Suchej únor se loni do projektu zapojilo 17 % obyvatel Česka, kteří jsou starší 18 let.
Zdroj: Suchej únor
Zeptali jsme se zakladatelů, zda je účastníci kontaktují se svými pozitivními příběhy. „Určitě, každoročně máme několik příběhů, kdy Sucháč nastartoval změnu, u někoho jemnější, u někoho třeba i v rámci institucionální léčby. Zrovna včera přibyl ve skupině příspěvek v tomto duchu, očekávám, že pro spoustu lidí bude ‚změna‘ i tím, co si psali do letošního dopisu sama sobě. A často nejde jen o alko, ale obecně, o lepší vztah k sobě a wellbeing celkově,“ uvedl pro Finance.cz Petr Freimann, manažer kampaně Suchej únor.
Klesá během akce Suchej únor poptávka po alkoholických nápojích?
Několika obchodních řetězců jsme se zeptali, zda se u spotřebitelů projevuje během Suchého února nižší zájem o alkohol. Ani jeden z řetězců však neoznačil únor za měsíc, kdy by poptávka po alkoholu byla nějak výrazně nižší než jiné měsíce, což potvrdila i Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí obchodního řetězce Lidl. „V našich prodejnách neevidujeme vliv této akce na poptávku po alkoholických nápojích. Nealkoholické nápoje zařazujeme pravidelně do akčních nabídek, únor tedy není výjimkou.“
V podobném duchu se rovněž vyjádřil i řetězec Penny. „Z našich dat přímo nevyplývá, že by Suchej únor měl zásadní dopad na prodeje alkoholu či nealka. Oproti svátečnímu období, kdy je alkohol díky Vánocům a Silvestru na vrcholu prodejů, v lednu dochází k jeho poklesu, únor je pak opět mírně silnější. Stejnou křivku pak pozorujeme u nealko nápojů, které se obecně nejvíce prodávají přes léto,“ uvedla pro Finance.cz Martina Dvořáková, mediální zástupkyně Penny.
Tip: Tvrdý alkohol a růst spotřební daně: jak se zvýšily ceny od ledna 2025?
Společnosti Rohlík a Albert pozorují v únoru zvýšený zájem o nealkoholické nápoje
Stejnou otázku zodpověděl také online obchod s potravinami Rohlík.cz, jehož služby mohou zákazníci využít již téměř na celém území ČR. Podle tiskové mluvčí sledují významný nárůst zájmu spotřebitelů o nealkoholické nápoje. „Zájem o nealkoholická vína, sekty a piva zaznamenal v únoru minulého roku významný nárůst a podobný trend očekáváme i letos. V porovnání s předchozími měsíci byl zájem o nealkoholické nápoje v únoru dokonce dvojnásobný. Tento růst přičítáme nejen probíhající kampani, ale také naší dlouhodobé snaze sledovat aktuální trendy a neustále rozšiřovat sortiment na Rohlíku. Zájem o alkoholické nápoje však zůstává konstantní a výrazné výkyvy v souvislosti se ‚suchým únorem‘ u tohoto sortimentu nepozorujeme,“ uvedla Denisa Morgensteinová.
Podobný trend u nealkoholických nápojů pozoruje i obchodní řetězec Albert. „Poptávka po alkoholických nápojích během února je meziročně stabilní. Pozorujeme ale trend zvyšujících se prodejů nealkoholických nápojů, včetně sektů, piv, limonád nebo probiotických nápojů,“ uvedl pro Finance.cz Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Tip: Kratší hospitalizace i kontrolované pití. Léčba závislosti na alkoholu se mění
Brněnská společnost Loklok nabízí jako alternativu za alkohol fermentované nápoje
Do akce Suchej únor se rovněž zapojila i brněnská společnost Loklok, která se soustředí na výrobu fermentovaných nápojů, které považuje za alternativu alkoholu. Ačkoliv nárazový zájem o nealko společnost nevnímá, pozoruje větší zájem zákazníků o zdravější pití. „Nárazový růst nevidíme, spíše kontinuálně rostoucí zájem o opravdu kvalitní nealko s přesahem do zdraví. Jednou z nosných myšlenek Lokloku je: když se rozhodnete nepít alkohol, ať je to pro vás jednoduché a baví vás to. A právě Suchej únor se zasloužil o to zjednodušení, nemusíte nic vysvětlovat a bránit svoji volbu, prostě řeknete ‚jedu suchej‘,“ uvedl pro Finance.cz Michal Ďuriník, zakladatel společnosti Loklok.
A jaký produkt by doporučil pro ty, kteří se během akce Suchej únor (ale i po ní) chtějí vyhnout alkoholickým nápojům? „Právě jsme v přechodu našich 750ml lahví na elegantnější formát podobný luxusnímu vínu, to může zjednodušit abstinenci všem, kdo se vína i na čas vzdávají neradi. A pro slavnostnější příležitosti pak jednoznačně naše Loklok CHMPGN, s poctivým šampaňským korkem. Plnohodnotný sektový zážitek, 0 % alkoholu a opravdu vymazlená etiketa. A taky malé easter egg překvapení na korku, které se vám ukáže až po vystřelení.“
Tip: Jak vzroste cena cigaret, náplní do e-cigaret a dalších tabákových výrobků v roce 2025?
Na zdravotní problémy způsobené závislostí na alkoholu upozorňuje VZP
Podle Jana Bodnárka, náměstka ředitele VZP pro zdravotní péči, je nadměrná konzumace alkoholu připisována zhruba 230 diagnózám chorob a typům zranění. Konkrétně jde o nemoci zažívací soustavy, kardiovaskulární onemocnění a diabetes, ale také zhoubné novotvary, dále fetální alkoholový syndrom a předčasné porody způsobené konzumací alkoholu v průběhu těhotenství apod. Celkové náklady na léčbu těchto pacientů se podle Bodnárka pohybují v řádu miliard korun.
Suchej únor probíhá od roku 2013 každoročně a lze se do něj přihlásit na webových stránkách tohoto projektu. Konec února však neznamená, že nelze v „sušení“ pokračovat a pracovat na zlepšení svého životního stylu. S prosbou o pomoc se můžete obrátit například na Národní linku pro odvykání, která je pro vás dostupná každý všední den od 10–18 hodin.
Čtěte také:
Řada přepravců letos zdražovala. Jak se to projevilo u cen za dopravu v e-shopech?
Vánoční dárek zlobí, nebo vůbec nefunguje? Reklamujte ho co nejdříve