Zpoždění vlaku: za jakých podmínek máte nárok na odškodnění?

25.03.2025 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Pixabay

Máte nárok žádat dopravní společnost o náhradu škody při opoždění vlaku? Které konkrétní podmínky musíte splnit, abyste získali část svých peněz za jízdenku zpátky?

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Věděli jste, že při zpoždění vlaku můžete požádat dopravní společnost o odškodnění? Při každodenním cestování k takovým situacím dochází často, proto se vyplatí znát možnosti, jak získat zpět část jízdného.

Pravidla pro nárok na odškodnění za zpožděný vlak stanovuje od roku 2019 evropské nařízení, kterým se musí dopravní společnosti řídit. U vnitrostátních cest si však dopravci mohou některé podmínky upravit. U mezinárodních spojů žádné výjimky nejsou přípustné.

Vlak musí mít zpoždění minimálně 60 minut

Pokud chcete po společnosti nárokovat škodu, musí váš spoj mít zpoždění minimálně 60 minut. V takovém případě pak můžete nárokovat vrácení částečné sumy, kterou jste za jízdenku zaplatili. 

Dopravní společnost by vám měla vrátit peníze do 30 dnů od uplatnění žádosti o vrácení peněz. Rovněž by vám měla proplatit cestu zpět do místa, odkud jste vyjeli, v případě, že vám zpoždění neumožnilo splnit účel vaší cesty.

O odškodnění byste měli zažádat co nejdříve. Pokud o to klient požádá, je společnost povinna odškodné vyplatit v penězích. Alternativou jsou například poukázky.

Pří zpoždění 60 a více minut by měl dopravce cestujícím zajistit rovněž občerstvení, v některých případech i ubytování.

Tip: Zpožděný přílet a nestihnutý navazující let: co dělat a na co máte právo

Jak se určí výše odškodnění

Na základě délky zpoždění máte nárok na určité procento odškodnění z ceny jízdného.

Délka opoždění

Nárok 

pokud se vlak zpozdí o 1 až 2 hodiny

25 % ceny jízdného

pokud se vlak zpozdí o 2 hodiny a více

50 % ceny jízdného

Jestliže jste o zpoždění věděli dopředu, peníze nedostanete

V případě, že jste již o zpoždění věděli před zakoupením jízdenky, ztrácíte na odškodné nárok. Stejně tak v situaci, pokud vám dopravce nabídl alternativní spoj, ale vy jste jej nevyužili

Pokud za opoždění může mimořádná událost, za kterou nenese dopravce vinu, odškodnění rovněž nejspíše nedostanete, ledaže by dopravce umožňoval i za tyto vlivy škodu nárokovat. Jde například o nehody, vlivy počasí – mimořádné povětrnostní podmínky, ledovka, sníh apod.

Tip: Listí v ohni, peníze v tahu: za pálení bioodpadu hrozí vysoká pokuta

 

České dráhy

U největší české železniční společnosti můžete žádat o odškodné prostřednictvím tohoto formuláře.

Jestliže budete u Českých drah žádat o odškodné a zpoždění vlaku trvalo v rozmezí 60 až 119 minut, musíte splnit pro získání 25% odškodného minimální hodnotu zakoupené jízdenky. V tomto případě musí stát zakoupená jízdenka nejméně 16 EUR v mezinárodní přepravě nebo 360 Kč ve vnitrostátní přepravě v jednom směru na osobu.

Pro 50% odškodné při zpoždění v délce 120 minut a více musí být jízdenka v hodnotě nejméně 8 EUR v mezinárodní přepravě nebo 180 Kč ve vnitrostátní přepravě v jednom směru na osobu.

RegioJet

Například dopravce RegioJet proplácí odškodné i za mimořádné situace, za které nenese vinu – počasí, nehody jiných dopravců. O odškodné se u této společnosti nemusí nijak žádat, vyplatí jej cestujícímu sama „na jízdenku“.

Částku si pak mohou cestující vyzvednout na některé z poboček, nebo ji využít na další jízdu. Vyplacené procento z ceny jízdného pak závisí na délce jízdy linky a na tom, zda se jednalo o zaviněné, či nezaviněné zpoždění. Konkrétní sazby zjistíte na webových stránkách.

Leo Express

Také dopravce Leo Express vyplácí kompenzaci, i když problém není jen na jeho straně. Ve výše popsané zákonné míře při zpoždění od 60 do 119 minut a nad dvě hodiny. Při zrušení spoje nabízí přerezervaci, nebo vrácení celé částky. Formulář je dostupný rovněž na stránkách dopravce.  

O náhradu škody můžete požádat univerzálním formulářem

Pro všechny země EU existuje jednotný formulář, kterým mohou klienti jakýchkoliv dopravců žádat o odškodnění. Žádost lze podat elektronicky, ale i v tištěné podobě u konkrétního dopravce. Cestující však mohou využít také formulářů u konkrétních dopravců. 


Čtěte také:

Televizní poplatky budou platit i domácnosti bez televize. Jak se k nim přihlásit?

Nejčastější triky realitních kanceláří při koupi nemovitosti. Jak se jim bránit?

Štítky:

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: Spotřebitel