Od 1. července má platit návrh Ministerstvo dopravy, podle něhož by si lidé mohli pomocí aplikace objednat autobus na zvolenou adresu. Už v současné době poptávkové ježdění testuje v pilotním projektu Pražská integrovaná doprava ve večerních hodinách, aby se lidé dostali do odlehlejších obcí například od posledního vlaku.
A jak má poptávková doprava fungovat? „Přeprava bude probíhat na základě objednávek, a to jak mezi běžnými zastávkami, tak mezi předem určenými nástupními místy. Využívána budou vozidla od osobních až po autobusy a licence bude vydávána pro určitou územní oblast, nikoliv trasu," vysvětlil ministr dopravy v tiskové zprávě.
Služba má pomoci především menším městům a venkovským oblastem, kde je klasická autobusová doprava méně efektivní, protože některé autobusy jezdí poloprázdné. Navíc v současné situaci se vše odvíjí od předem určené trasy autobusů, vymezených zastávek a dodržování určených časů. Takže lidé si nemohou vybrat čas, který jim nejvíce vyhovuje, navíc třeba ani nedojedou přesně tam, kam chtěli, a přitom dochází k neúčelnému vynakládání veřejných prostředků na zajištění veřejné dopravy.
Poptávková doprava má tyto nedostatky minimalizovat tím, že objednávky se budou sbírat individuálně na určitém území. Doprava má být zajišťována především malými vozidly mezi vhodnými nástupními a výstupnými místy (nejen zastávkami).
Tip: Už žádná cesta na úřad. Řidičský průkaz vám doručí třeba do výdejního boxu
Trasa mikrobusu podle objednávek cestujících
Trasu objednaného vozidla bude skládat software individuálně na základě individuálních objednávek klientů. „Současně cestující v případě poptávkové dopravy budou vystupovat a nastupovat nejen na zastávkách, ale i jiných místech k tomu vhodných podle zákona o silničním provozu,” uvádí podklady k návrhu zákona.
Kteří dopravci budou moci provozovat poptávkovou dopravu?
Požadavky na dopravce v poptávkové dopravě mají být podobné jako u stávající linkové dopravy. Podnikatel bude muset být držitelem licence k provozování linkové osobní dopravy vydané dopravním úřadem. Licence se uděluje na 5 let. Řidičům provozujícím poptávkovou dopravu musí být minimálně 21 let. Trasa žádného spoje nebude moci překročit 50 km.
Poptávkovou dopravu budou realizovat vozidla určená pro přepravu maximálně 9 lidí včetně řidiče, nejčastěji by se podle ministerstva mělo jednat o mikrobusy. U nich je navíc výhoda, že na rozdíl od autobusu do kapacita 8+1 řidiči stačí oprávnění k řízení normálního auta, nepotřebuje řidičák na autobus. Řidičů tak bude k dispozici více.
Jízdné by mělo zůstat v klasické výši
O zavedení poptávkové dopravy si budou moci rozhodnout kraje a obce sami (zpravidla v rámci svých integrovaných dopravních systémů), nejde tedy o povinnost. S novou službou souvisí také financování, které má být zajištěno stejně jako u klasické dopravy z veřejných rozpočtů samosprávných celků. Poptávková doprava nemá být nikdy provozována komerčně.
„Cenotvorbu obecně řeší dopravci a objednatelé, tarify v poptávkové dopravě bude tedy stejně jako u standardní linkové dopravy nastavovat dopravce. My očekáváme, že ceny budou podobné jako v běžné autobusové dopravě," uvedla pro redakci Finance.cz Alena Mühl z tisového oddělení Ministerstva dopravy.
Tip: Řidiči si u nehod poradí sami častěji, limit pro povinné volání policie se zvýší
Černým pasažérům se zvýší přirážky
Cestujícím bez platné jízdenky nebo při porušování jiných povinností vyplývajících z dopravního řádu může být uložena přirážka až do výše 2 500 Kč. Konkrétní výši si stanoví dopravce sám. Nyní jsou přirážky maximálně do výše 1 500 Kč.
Novela zákona o silniční dopravě byla 9. dubna schválena Senátem. Nyní ji čeká už jenom podpis prezidenta. Účinnost je plánovaná od 1. července. 2025.
Čtěte také:
Vyšší televizní a rozhlasové poplatky bude platit více lidí pravděpodobně již od května
Centrální evidence psů by se mohla spustit za rok. Kdo ji bude plnit?