ETS 2: Zdraží topení i jízda autem? Může emisní povolenky Babiš skutečně odmítnout?

21.10.2025 | , Finance.cz
BYDLENÍ


perex-img Zdroj: Shutterstock

Co jsou vlastně ETS 2 a proč by měly způsobit zdražení ceny energií a pohonných hmot? A může se vůbec stát, že by je Česko odmítlo? Bude Česko platit pokuty?

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Od roku 2027 mají začít platit nové emisní povolenky, jejichž cílem je snížit celkové emise z vytápění a dopravy v Evropské unii. Dosud se pořádně neví, kolik budou stát. Jisté však je, že si spotřebitelé připlatí, pokud se nerozhodnou přejít na elektromobily a topit tepelnými čerpadly. Ve hře je ale ještě pořád jejich odmítnutí. Anebo ne?

Dozvíte se:

Co to jsou vlastně ETS 2?

ETS 2 nebo II je zkratka pro nový systém Evropské unie, který se zabývá emisemi z budov a dopravy. Jeho cílem je dojít k co možná nejnižším emisím a ekologičtějšímu vytápění. Na první pohled to zní logicky. V překladu to však znamená zavedení nových povinností pro dodavatele paliv a dále také „zelenou daň“ pro domácnosti.

Z paliv se pak ETS 2 nebudou týkat pouze těch pevných, ale i plynu, vliv to však bude mít i na vývoj ceny elektřiny nebo pohonných hmot. Už od roku 2025 pak platí, že dodavatelé smějí dodávat paliva pouze s povolením Ministerstva životního prostředí.

Cílem ETS 2 je pak kromě snížení emisí a skleníkových plynů i motivovat spotřebitele, aby učinili kroky k nízkouhlíkovým technologiím, přechodu na tepelná čerpadla, elektromobilům, ale i k zateplení nemovitosti.

Čtěte také: V roce 2026 nejnižší důchody vzrostou o tisíce. Může za to zavedení minimálních měsíčních částek

 

Jaký vliv budou mít nové emisní povolenky pro domácnosti?

Nové emisní povolenky mají začít platit od ledna 2027. Po jejich zavedení se naprostá většina spotřebitelů pravděpodobně setká se zdražením energií, a to nejen plynu, ale podle odborníků i elektřiny.

Další oblast, které se ETS 2 dotknou, je bezesporu doprava. V této oblasti se pak predikuje zdražení pohonných hmot.

V obou případech tomu tak bude proto, že dodavatelé paliv a pohonných hmot budou muset sami povolenky nakupovat. Tento nákup se poté promítne do ceny pro koncového zákazníka, což je hlavní důvod, který povede ke zdražování.

Zavedení nových emisních povolenek pak nejvíce pocítí lidé žijící na vesnicích ale i ve městech v nejchudších regionech ve starých nezateplených domech, kteří jako zdroj tepla využívají plyn a pevná paliva. I ti však mají už dnes možnost využít dotační programy na renovaci bydlení od Nová zelená úsporám.

Čtěte také: Spořicí účty v říjnu 2025: kdo zvyšoval úrokové sazby?

O kolik kvůli ETS 2 vzroste cena tepla a benzínu?

Na to nikdo přesně nedokáže odpovědět. I u dodavatelů je to zatím otázka spíše jen do diskuze. Ani ti totiž nevědí, za kolik budou nové emisní povolenky nakupovat. Někteří odborníci skloňují částky jako 80 euro za tunu CO2, jiní zase hovoří o částkách v rozmezí 40 až 60 euro za tunu CO2, což může být oproti první sumě rozdíl až o polovinu ceny, čili o 40 euro.

Kvůli tomu tedy nelze předem jasně stanovit, o kolik se kvůli ETS 2 zdraží energie nebo pohonné hmoty. Vliv na koncovou cenu navíc bude mít i to, jak se se zavedením emisních povolenek popasuje nová vláda. Kabinet Petra Fialy v rámci předvolební kampaně sliboval jejich zastropování. Hnutí ANO, které vyhrálo volby do poslanecké sněmovny, hovoří rovnou o odmítnutí ETS 2 po vzoru Polska. Podobně se i k problematice staví potenciální koaliční partneři SPD a Motoristé.

Čtěte také: Hranice pro odvod pojistného u DPP se od roku 2026 zvýší o pětistovku

Je reálné, že dojde k odmítnutí emisních povolenek?

Ani v této otázce nemají všichni úplně jasno. Finance.cz se však rozhodli zeptat hned několika odborníků, co si myslí o tom, že Andrej Babiš (ANO) v rámci svého volebního slibu veřejně prohlašuje, že první věc, kterou udělá jeho vláda, bude právě odmítnutí ETS 2.

„Pokud by se nová vláda opravdu rozhodla, že emisní povolenky vůbec nespustí, budou se muset vyřešit pokuty, které nám za to bude dávat EU,“ vysvětluje Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energie a Finance ze společnosti Kalkulator.cz a hned vzápětí zmiňuje, že ještě pořád stávající vláda Petra Fialy tvrdí, že ETS 2 odmítnout zkrátka nelze.

Když tedy připustíme, že by bylo odmítnutí reálné, ve hře bude buď upuštění od emisních povolenek jako celku anebo nespuštění jen některých složek.

S tím, že se nová vláda pravděpodobně pokusí vyjednat nějaké kompenzace v rámci implementací systému, souhlasí i Kristýna Bajer, Business Developtment ze společnosti Encall.

„Vláda může bezpochyby učinit aktivní kroky směrem k přehodnocení systému na evropské úrovni, ale jde o schválenou celoevropskou regulaci, kterou je Česko povinno implementovat nebo se vystavuje značným postihům. To, co vláda může aktivně ovlivnit, je efektivita využití prostředků, které by do podpůrného fondu měly přijít z EU zpět. Podpořit je může například dotacemi na změnu způsobu vytápění a snížení energetické ztráty nebo příspěvkem na náklad na energie – ten by však měl motivovat k hospodárnému přístupu ke spotřebě, nikoliv jen pokrýt účet,“ upozorňuje.

Andrea Brádlerová, tisková mluvčí online srovnávače Rixo, vidí právě sankce jako největší problém případného odmítnutí. „Jako reálnější varianta než odmítnutí se jeví hledání shody mezi členskými zeměmi na zmírnění systému například zastropováním cen povolenky nebo odložením platnosti, opět ale zatím nemůžeme předjímat, jak ve výsledku tato snaha dopadne,“ uzavírá.

Co na odmítnutí ETS 2 říká ministerstvo?

Podle Ministerstva životního prostředí má Česká republika povinnost zavést ETS2 do české legislativy, jinak hrozí řízení o porušení unijního práva, tzv. infringment. Podle Evropské komise má být výše sankce přiměřená a zároveň má mít odrazující účinek – konkrétní „sazba“ ale není dána.

"Sankce se skládá ze dvou částí – paušální částky a denního penále. Sankci navrhuje Evropská komise a ukládá Soudní dvůr EU. Výše se bude lišit v závislosti na platební schopnosti členských států, která se určuje podle poměru HDP státu k průměru ostatních členských států. Dále bere do úvahy také závažnost porušení a to, jak dlouho porušení trvá. Obecně lze říct, že se paušální pokuty pohybují v desítkách až stovkách milionů Kč a denní částky ve stovkách tisíců Kč," vysvětluje Veronika Krejčí, tisková mluvčí MŽP.

To ale není všechno. Vedle samotné sankce by ČR zároveň mohla přijít o možnost čerpat prostředky ze Sociálního klimatického fondu (zhruba 50 mld. Kč) a přišla by i o výnosy z aukcí povolenek ETS 2 v předpokládané výši zhruba 20-30 miliard Kč ročně, podle ceny povolenky. Právě z těchto výnosů se má financovat snižování spotřeby energií v sektorech budov a dopravy.

 "ČR by se také vystavovala riziku civilních žalob od subjektů, které by se kvůli nepřipojení k ETS2 domáhaly náhrady škod a ušlých zisků, protože by byly znevýhodněny na trhu," uzavírá Veronika Krejčí.

Čtěte také: Co Babiš slibuje, že změní pro rodiny a seniory?

Autor článku

Lucie Balová Mečířová

Lucie Balová Mečířová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0.5
Hlasováno: 4 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ