O prezidentu Klausovi je známo, že se s potěšením a nebývalou iniciativou vyjadřuje k problémům, které jsou jaksi mimo jeho obor. Nelze mu to mít tak úplně za zlé - dokud jej část obyvatelstva bude mít za intelektuální autoritu, byl by nejen hřích, ale především politická hloupost tohoto postavení nevyužít. A tak prezident vesele komentuje, nastoluje otázky a kritickým okem hodnotí fenomény doby.
Nedávno si jeho myšlenky mohli vyslechnout studenti pražské Policejní akademie ČR. Klaus s nimi kromě zásahu na CzechTeku nebo soudu se Saddámem Husajnem probíral také internet a stav českého školství. U některých jeho myšlenek stojí za to se zastavit. Podle prezidentova názoru například dostupné informační technologie nemusejí při studiu vždy znamenat přínos, protože člověka nenutí k dostatečně koncepčnímu zpracování vyhledaných informací. V zásadě to zní velmi rozumně a nelze než souhlasit. Proč ale prezident cítí potřebu sdělit něco tak samozřejmého?
Pokud chtěl na tento fakt jenom upozornit, je jeho konstatování tak trochu zbytečné. O tom, že internet není studnice plná dokonale relevantních odkazů, ví své asi každý, kdo se Sítí přišel někdy do styku - ostatním pak může být tato skutečnost mírně řečeno ukradená. Pokud Klaus pronesl svůj názor jako aktivní kritiku internetu, svědčí to o poněkud naivním pohledu na informační technologie. Jen těžko si dokážu představit způsob, jak by internet mohl svoje uživatele "nutit" k systematickému a kreativnímu zpracování dat, přes všechny svoje možnosti a atraktivitu je totiž pořád pouhým nástrojem, a informaci z něj získanou bude člověk vždycky zpracovávat tak pečlivě nebo nedbale, jak se sám rozhodne (případně jak ho vnější okolnosti - v tomhle případě třeba profesoři - donutí).
Při stejné příležitosti zároveň prezident Klaus vyjádřil svou obavu z rostoucí kapacity českých vysokých škol. Podle serveru Ihned.cz se dokonce vyjádřil v tom smyslu, že považuje "bobtnání" vysokoškolského systému za obrovský problém, který má za následek prudké snížení kvality školství. Můžeme se pochopitelně jenom dohadovat, kde vzal prezident tvrzení, že kvalita českých vysokých škol jde tak prudce dolů. Každopádně se ale těžko zbavuji dojmu, že jeho výrok jaksi "není zasazen do reálného rámce".
Všeobecně se ví, že s procentem vysokoškolsky vzdělaných lidí na tom naše republika není zrovna excelentně. A jak jinak bychom měli docílit většího počtu vysokoškoláků, když ne přijetím více studentů? Velmi by mě zajímalo, jakými argumenty Klaus v diskusi svůj názor podložil, případně - a to především - jaká řešení navrhuje. Byl by snad rád, kdyby počet vysokoškoláků u nás začal stagnovat? Nebo by byl pro vznik dalších vysokých škol, které by přemíru studentů lépe unesly? Ze svých přednášek na VŠE si prezident určitě odnáší podnětné zkušenosti, možná by ale nebylo na škodu, kdyby svoje postřehy domýšlel trochu víc do důsledků.
Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.