Vánoční nabídky operátorů lákají spotřebitele na nižší ceny, minuty zdarma, levné telefony či dárky. Akční nabídky jsou však obvykle podmíněny závazkem využívání služeb na dobu určitou, často i se smluvním závazkem minimální fakturované částky. Operátoři se tak snaží si ještě před nástupem přenositelnosti čísla zajistit si určité tržní podíly. Pokud se totiž spotřebitelé upíší na delší dobu, nebude pro ně většinou ekonomicky výhodné využít přenositelnosti čísla. Ve všeobecných smluvních podmínkách společností T-Mobile, Eurotel Praha i Oskar Vodafone jsou totiž vždy uvedeny smluvní pokuty, které jsou splatné v případě předčasného ukončení smlouvy.
Na Sdružení obrany spotřebitelů ČR se obrací spotřebitelé, kteří považují za nekorektní výši smluvních pokut např. ve výši plných paušálů, přestože zákazník nečerpá ani volné minuty obsažené v paušálu a tím šetří operátorovi náklady. Obdobně spotřebitelé považují za neférový přístup povinnost doplatit celkový rozdíl do plné ceny přístroje v situaci, kdy do splnění časového závazku zbývá např. jediný měsíc.
„SOS doporučuje spotřebitelům, aby uzavření dlouhodobé smlouvy pečlivě zvážili. Měli by se vždy detailně seznámit s podmínkami, za kterých lze závazek zrušit a především s konkrétními finančními sankcemi ze strany mobilních operátorů. Smluvní pokuta může být totiž až několikanásobně vyšší než sleva, kterou spotřebitel získá. Spotřebitel se tak může fakticky připravit o možnost přenosu čísla k jinému operátorovi, který by třeba nabídl celkově výhodnější podmínky,“ vysvětluje Tomáš Liškutín, který se v SOS zabývá telekomunikačními otázkami.