Drážní úřad České republiky jako nezávislá oprávněná státní instituce vydal potřebná schválení pro provoz soupravy pendolino s cestujícími pod stejnosměrnou i střídavou trakcí. Souprava pendolino tak v pondělí 28. listopadu absolvuje v rámci prezentace veřejnosti svou premiérovou jízdu s cestujícími na trase Brno – Břeclav – Brno.
Nic také již nestojí v cestě zahájení plného provozu s cestujícími od platnosti nového jízdního řádu, a to jak na trase Ostrava – Praha v kategorii SC Pendolino tak na trase Břeclav – Brno – Praha v kategoriích vlaků EuroCity a InterCity. Díky obrovskému zájmu veřejnosti o tento vlak hodlají navíc České dráhy nasadit dvě soupravy pendolino do pravidelného provozu s cestujícími již v tomto týdnu – ještě před zahájením platnosti nového jízdního řádu. Ty budou jezdit v následujících dnech na rychlíkových spojích z Prahy do Děčína a do Brna. České dráhy tak chtějí umožnit co nejširší veřejnosti, aby měla možnost seznámit se a svézt se novým rychlovlakem pendolino.
„ČVUT jako akreditovaná nezávislá autorita provedlo v rámci schvalovacího procesu příslušná měření a analýzy. Jejich výsledky poskytují garanci bezpečného provozu jednotky pendolino na koridorových tratích a umožnily Drážnímu úřadu povolit provoz vlaku s cestujícími pod stejnosměrnou i střídavou trakcí“, uvedl ke schvalovacímu procesu Prof. Ing. Petr Moos, CSc., proděkan pro vědu a výzkum Dopravní fakulty ČVUT Praha.
Schvalovací proces dokončuje také Německý spolkový drážní úřad (EBA), který by své vyjádření měl poskytnout v průběhu následujících dnů – rovněž ještě před zahájením platnosti nového grafikonu 11. prosince 2005. Spolkový drážní úřad je přitom obecně uznávanou evropskou autoritou při schvalování provozu železničních vozidel a jeho schvalovací verdikt má rozhodující platnost pro většinu evropských železničních správ.
Ještě před zahájením platnosti nového grafikonu nasadí České dráhy dvě soupravy pendolino do pravidelného provozu s cestujícími. Ty budou až do posledních dní současného jízdního řádu na rychlíkových spojích na trase Praha – Děčín – Praha a Praha – Brno – Praha. U zbývajících souprav budou probíhat finální přípravy na pravidelný provoz od 11. prosince 2005, kdy vlaky vyjedou na šesti párech spojů z Ostravy do Prahy a několika párech spojů na trase Vídeň / Bratislava - Břeclav – Brno – Praha (provoz na Slovensko a do Rakouska ještě podléhá finálnímu schválení státních orgánů v těchto zemích, nasazení vlaků je však s oběma železničními správami projednáno a připraveno).
Rychlovlaky pendolino patří ke špičkové železniční technice používané dnes v řadě evropských zemích, kde právě díky technologii naklápěcí skříně mohou tyto vlaky dosahovat vyšších rychlostí než klasické soupravy tažené lokomotivami. Rychlovlaky pendolino tak dnes jezdí například ve Velké Británii (provozovatel Virgin Trains), ve Švýcarsku (CIS Alpino), v Itálii (FS Treno Italia), v Portugalsku, ve Slovinsku a v dalších zemích.