Chyby jsou někdy poměrně kuriózní. V sekci bytové politiky jsme se například setkali s tím, že žadatelé předělávali některé formuláře. Hlavním problémem však zůstává to, že žadatelé některá doporučení či pokyny vůbec nečtou. Dostali jsme například čestné prohlášení, ve kterém nám žadatel prohlašuje že „nemá závazky po době splatnosti ve vztahu ke státnímu rozpočtu“ a přitom nedočetl, že podmínka podprogramu končila „ani ke státním fondům“. Dalším problémem jsou kopie katastrálních map, které jsou občas neznámého původu a rozhodně nepocházejí z Katastrálního úřadu. Samostatným problémem zůstává také fatální neznalost vyhlášky o zadávání veřejných zakázek. Žadatel se sice po získání dotace změní v příjemce dotace, ale problémy mu teprve nastávají. Správná administrace dotace je základem k tomu, aby příjemce dotace i po kontrole finančního úřadu mohl říct: „Získal jsem dotaci.“
Obce s námi živě komunikují pokud jde o sekci cestovního ruchu. Mám-li i zde hovořit o nejčastějších formálních nedostatcích, patří k nim nedoložení některé z povinných příloh, nebo její doložení v jiné než požadované formě. Konkrétně se jedná například o snímek katastrální mapy bez požadovaného vyznačení předmětu akce na snímku a nebo jeho úplné nedoložení. Dále bývá opomenuto (u dotací nad 10 mil. Kč) doložení všech potřebných formulářů ISPROFIN. Byly také zaznamenány i případy, kdy bylo doloženo již propadlé stavební povolení, nebo chyběla projektová dokumentace akce nebo nebyla žádost doplněna o požadovaný položkový rozpočet akce.
V dalších fázích vztahu mezi obcí jako již příjemcem dotace a jejím poskytovatelem se objevuje zejména jeden nedostatek. Ten může vést až k odebrání dotace a vyměření sankcí. Jedná se o dodržování závazků vyplývajících ze smluv uzavřených s dodavateli nebo problémy s financováním akcí. Jde především o situaci, kdy příjemce dotace včas a dle vyžadovaného postupu, v horších případech vůbec, nepožádá poskytovatele dotace o změnu Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akcí při zjištění, že dojde k nějakým odchylkám (např. změna projektovaných parametrů, časový posun či změna ceny díla) od vystaveného Rozhodnutí.
Obce jsou v rámci infrastruktury cestovního ruchu Společného regionálního operačního programu (dále jen SROP) dokonce nejčastějšími žadateli. V rámci opatření Regenerace a revitalizace vybraných měst jsou obce dokonce jedinými možnými předkladateli projektů.
I pro podporu budování infrastruktury platí, že většina nedostatků je způsobena ledabylým prostudováním potřebných podkladů. Pak dochází k tomu, že obce mají problémem s nedoložením úplného počtu výtisků žádosti nebo povinných příloh. Je třeba mít na paměti, že např. elektronická žádost - ELZA nebo formulář ISPROFIN musí být doložen ve třech pare. Častým nedostatkem bývá nedodání ISPROFINU v elektronické formě, či dokonce použití elektronické verze ELZA jiného kola výzvy.
Dalším problémem je nedoložení některé z povinných příloh. To se stává nejčastěji u přílohy „doklad o prokázání vlastnických vztahů“, kdy výpis z katastru nemovitostí v mnoha případech neobsahuje parcely dotčené realizací projektu, parcely nejsou v katastrální mapě barevně vyznačeny nebo je výpis staršího data než 90 dní před podáním žádosti. Další pro obce problematickou přílohou je „soulad s rozvojovou strategií“, který nebývá dodán v požadované formě. Zde se jedná o výtah ze strategie příslušného územního celku, který se vztahuje k předkládanému projektu. Tento výtah by měl být navíc opatřen podrobnou anotací zdroje, která často chybí.
Také pro příjemce regionální podpory bývá nejčastější chybou to, že se neseznámí podrobně se zásadami Programu a že v předkládané žádosti nedodají potřebné dokumenty. Opakovaným problémem bývá platné stavební rozhodnutí, územní rozhodnutí nebo výpis z katastru nemovitostí, který dokazuje, že daná nemovitost je ve vlastnictví obce nebo města.
V další etapě přípravy investičních akcí bývá někdy problém vyhovět zákonu o veřejných zakázkách, zejména z hlediska času. Připravit příslušnou investici vyžaduje řadu úkonů a přesto, že pro naše programy požadujeme opravdu jen ty nejnutnější dokumenty, mají zejména malé obce s tímto problémy. Určitým problémem bývá také dodržení stanoveného podílu vlastních prostředků na financování akce v daném roce.
Určitým specifikem regionální podpory je Regionální program podpory rozvoje průmyslových podnikatelských subjektů na území NUTS 2 Severozápad a Moravskoslezsko a dalších regionech se soustředěnou podporou státu. V tomto programu jsou příjemcem dotace podnikatelské subjekty. Podnikatelé však dělají v zásadě podobné chyby jako představitelé obcí a měst. Předložené žádosti nejsou kompletní a podnikatelé nedodržují vždy všechny podmínky stanovené zásadami programu.
Pro lepší orientaci žadatelů v jednotlivých dotačních podmínkách pořádáme síť školení v Praze a v Brně. Těchto školení se může zúčastnit kdokoliv, kdo má zájem naučit se správně podat žádost včetně veškerých náležitostí. Zástupci ministerstva, kteří mají přímé zkušenosti s kontrolou žádostí, nejenom přesně specifikují doklady, které mají být v žádosti, ale upozorňují i na nejčastější chyby.